2024-05-24, 09:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är problematiskt om man anställer fel typ av kvinnor. Det är även problematiskt att anställa fel typ av män. Jag kan tänka mig några män smugglar in saker för betalning. Då lönen är usel.

Problemet ligger i 1 Brist på vårdare 2 dålig lön 3 överbelagda anstalter

Undrar om det gjorts något försök till granskning/granskning för att se ifall det finns många män som även de läcker information till intagna?
Citera
2024-05-24, 09:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Undrar om det gjorts något försök till granskning/granskning för att se ifall det finns många män som även de läcker information till intagna?
Män tänker bara på sig själv.. så då är det klart de är lättlurade.
Citera
2024-05-24, 09:24
Medlem
Först var det asylboenden för ensamkommande, nu KMV. Den svenska kvinnans lustar måste enmanciperas. Otroligt imponerad av svenska kvinnors inträde i det offentliga rummet!
Citera
2024-05-24, 09:36
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrneger
https://www.expressen.se/nyheter/sve...ll-ha-seriost/

Ett fnask som under en period varit anställd åt Kriminalvården har bjudit ut sig till flera kriminella samtidigt och tagit emot kuk lite då och då från brottslingar.
I samband med detta har hon gjort olagliga registerslagningar som uppenbart klassats som brott.
Som hon nu dömts för.

Vem är hon?
Var finns förundersökningen?
Tog hon i alla hål?
Vet ju vilka de kriminella var och om dessa uppskattat att dela fnask med varandra?

Vilken smutsig jävla hora. Hon bör hängas ut och skämmas som den smutsiga horan hon är.

Vad är det för fel på svenska kvinnor? Först har de sex med ensamkommande barn i massor. Nu har de även sex med kriminella och det är inte enbart några enstaka fall. Det handlar om oändliga rapporter och fall.
Senast redigerad av Muslimfitta 2024-05-24 kl. 09:39.
Citera
2024-05-24, 09:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Håller du med om att det verkar vara tämligen problematiskt med kvinnor i denna typ av yrke?
Nej, eftersom jag arbetat i yrket och sett att olämpliga relationer och beteenden i allra högsta grad finns hos båda könen. Att de män jag sett agera i kompisrelationer i högre grad inneburit reala säkerhetsrisker för oss personalen än kvinnorna som mest gör bort sig själva i första hand.
Kvinnor som kliver över gränser blir i allmänhet för intima på kärleksplanet - och har inget i yrket att göra givetvis. Men de som burit in förbjudna saker som är ett direkt hot mot personalen, förmedlat kontakter som inneburit farliga/livshotande situationer för personal och som agerat affärsförmedlare osv har varit män.
När det finns konkret att ta på såsom brev eller avslöjade kärleksrelationer (tagna på bar gärning) är det lätt att bevisa och kvinnorna får i de allra flesta fall säga upp sig eller invänta avsked (det får de). De säger då upp sig.
Männen har i de flesta fall omplacerats flertalet gånger innan de sägs upp eller säger upp sig (om det ens blir en åtgärd).

Frågar du mig så är män som imponeras av och inleder kompiskompis relationer ett större och farligare problem än kvinnorna rent konkret. Ingen av dem hör hemma inom verksamheten - båda är säkerhetsproblem, men Kriminalvården har alltid agerat på skilda sätt beroende på om det är kärleks eller kompiskompis. Däri ligger det stora säkerhetsproblemet.

Det behövs tydligare regler som inte medger att de tolkas beroende på avdelning/kvinsp.
Det behövs en kriminalisering av otillbörliga relationer. Dvs går man utanför regelverket så skall det vara åtalbart - och Kvinspen skall inte göra bedömningen utan det skall anmälas ovillkorligen.
Det behövs en helt annan syn på den dynamiska säkerheten - där vårdare, oavsett kön, inte skall få vistas ensam med intagen utom i klientrummen, och dessa kanske bör ha videoövervakning.
Osv osv.

Säkerheten på våra anstalter är så låg så den krassa verkligheten är att i vissa situationer är andra intagna kriminalvårdarens enda skydd både mot otlllbörliga närmanden och attacker.

De här kvinnorna är givetvis avskrap - precis som män som inlåter sig till felaktiga kontakter med intagna.
Men de är inte representativa (vare sig kvinnorna eller männen) för den övriga kåren.
Den här problematiken har funnits länge - och ledningen har ofta varit döv för när man larmar som säkerhetsrisker i personalen.

Så problemet är allvarlig - men det är mycket bredare än det som Expressen tar upp, och svaret är inte att kvinnor inte skall arbeta i verksamheten.
Citera
2024-05-24, 10:12
Medlem
Hyperkits avatar
Låter som en dålig porrfilm.

Fyfan vad jag hatar dagens samhälle
Citera
2024-05-24, 10:14
Medlem
Citat:

Man kan ju enkelt se vilka KV får fast. Men jag tror knullleri är lättare att upptäcka än smuggling och läckande av information. Till ex när det gäller kvinnorna så säger de upp sig ofta för den otillbörliga relationen i sig inte för att de har läckt eller smugglat in saker.

Riskfaktorer: Unga nyanställda män, Unga kvinnor eller ensamstående kvinnor med en skilsmässa i bagaget, personer som uttrycker att kriminella är häftiga och personer med ek problem. Men givetvis finns det även andra. En sak är säker kärlek gör människor dumma.

Man ska komma ihåg att kvinnor gör också nytta på anstalter. Anstalter med många kvinnliga vårdare är ofta lugnare. De fungerar bättre i Centralvakten och har lättare att nå (kommunicera) med intagna. Så de påverkar återfallsnivån positivt. Dvs den blir nog lägre med kvinnliga vårdare.
Citera
2024-05-24, 10:50
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Blev hon dömd för något brott eller fick hon bara några dagars löneavdrag?
Kan inte hitta några uppgifter på att hon blev dömd för någonting.
Citera
2024-05-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, eftersom jag arbetat i yrket och sett att olämpliga relationer och beteenden i allra högsta grad finns hos båda könen. Att de män jag sett agera i kompisrelationer i högre grad inneburit reala säkerhetsrisker för oss personalen än kvinnorna som mest gör bort sig själva i första hand.
Kvinnor som kliver över gränser blir i allmänhet för intima på kärleksplanet - och har inget i yrket att göra givetvis. Men de som burit in förbjudna saker som är ett direkt hot mot personalen, förmedlat kontakter som inneburit farliga/livshotande situationer för personal och som agerat affärsförmedlare osv har varit män.
När det finns konkret att ta på såsom brev eller avslöjade kärleksrelationer (tagna på bar gärning) är det lätt att bevisa och kvinnorna får i de allra flesta fall säga upp sig eller invänta avsked (det får de). De säger då upp sig.
Männen har i de flesta fall omplacerats flertalet gånger innan de sägs upp eller säger upp sig (om det ens blir en åtgärd).

Frågar du mig så är män som imponeras av och inleder kompiskompis relationer ett större och farligare problem än kvinnorna rent konkret. Ingen av dem hör hemma inom verksamheten - båda är säkerhetsproblem, men Kriminalvården har alltid agerat på skilda sätt beroende på om det är kärleks eller kompiskompis. Däri ligger det stora säkerhetsproblemet.

Det behövs tydligare regler som inte medger att de tolkas beroende på avdelning/kvinsp.
Det behövs en kriminalisering av otillbörliga relationer. Dvs går man utanför regelverket så skall det vara åtalbart - och Kvinspen skall inte göra bedömningen utan det skall anmälas ovillkorligen.
Det behövs en helt annan syn på den dynamiska säkerheten - där vårdare, oavsett kön, inte skall få vistas ensam med intagen utom i klientrummen, och dessa kanske bör ha videoövervakning.
Osv osv.

Säkerheten på våra anstalter är så låg så den krassa verkligheten är att i vissa situationer är andra intagna kriminalvårdarens enda skydd både mot otlllbörliga närmanden och attacker.

De här kvinnorna är givetvis avskrap - precis som män som inlåter sig till felaktiga kontakter med intagna.
Men de är inte representativa (vare sig kvinnorna eller männen) för den övriga kåren.
Den här problematiken har funnits länge - och ledningen har ofta varit döv för när man larmar som säkerhetsrisker i personalen.

Så problemet är allvarlig - men det är mycket bredare än det som Expressen tar upp, och svaret är inte att kvinnor inte skall arbeta i verksamheten.
Kvalificerad skitsnack från din sida. Eftersom de flesta säger upp sig när de blir påkommna kan det aldrig bli en rättslig prövning och expressen kan visa att ett femtiotal av de som har sagt upp sig är de flesta kvinnor.
Citera
2024-05-24, 11:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Kvalificerad skitsnack från din sida. Eftersom de flesta säger upp sig när de blir påkommna kan det aldrig bli en rättslig prövning och expressen kan visa att ett femtiotal av de som har sagt upp sig är de flesta kvinnor.
Det är ju min poäng.
Ur mitt inlägg
Därför måste det kriminaliseras så att det blir ett lagbrott som de kan fällas för oavsett om de avslutar sin anställning eller inte.

Det kan alltså inte blir rättslig prövning eftersom det idag INTE är kriminaliserat/olagligt.
Disciplinnämnden utreder regelbrott - inte lagbrott - och kan bara straffa med löneavdrag, avstängning eller uppsägning.
Citera
2024-05-24, 11:57
Medlem
Svensson14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Kvinnor har importerat miljoner kriminella våldsverkare från smutsiga skitländer. Både röstat för det och aktivt arbetat i myndigheter och riksdag för att det skulle bli verklighet. Utan kvinnors röst så vinner högern klar majoritet i varje val någonsin.

I ett längre perspektiv så var det kvinnors rösträtt som gav Socialdemokraterna obestritt styre i ett halvt sekel. Samma Socialdemokrater som under denna tid monterade ner det gamla Sverige inklusive rättsväsende och försvar som gjorde Sverige till ett säkert land.

För 100 år sedan så var det vanligt att brottslingar blev straffade med 25 år av straffarbete i Norrlands gruvor där de blev piskade och arbetades till döds.

Idag kostar varje fånge skattebetalarna över en miljon kronor om året och över 60% av de som har suttit i fängelse begår brott igen när de kommer ut. Motsvarande i Texas där kostnaderna är en tiondel så höga är 8%. Hårda straff minskar brottslighet.

Tack för din input, med det sagt så hade jag tänkt mig att det skulle för mig vara mer logiskt att skuldbelägga mördaren, medhjälpare, droger och möjligen även "hederskulturen" och arbeta efter den ordningsföljden.
Kanske inte ta det så långt som att skuldbelägga ett helt kön baserat på ett rent subjektivt sätt att se samhällsproblem då allt blir så pass spekulativt när man går tillräckligt långt tillbaka i tiden.

Igen, tack för svar men hade helst sätt den andra svara då hans tidigare inlägg i denna och andra trådar varit så pass groteska
Citera
2024-05-24, 12:14
Medlem
snooper123s avatar
Frågan är ju hur man ska lösa detta problemet med anställda inom kriminalvården som har relation till intagna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in