2024-05-23, 12:39
Medlem
Riksrevisionen kritiserar staten för bristande hantering av kriminella barn

Riksrevisionen har granskat statens åtgärder beträffande kriminella barn, och föreslår några åtgärder till berörda myndigheter.

https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2024-05-23-otillrackliga-insatser-nar-barn-misstanks-for-grova-brott.html
Grov brottslighet bland barn är ett växande problem i Sverige. Riksrevisionens granskning visar att statens insatser inte är tillräckligt effektiva, och att det behövs en tydligare nationell styrning.
Riksrevisionens rekommendationer till Regeringen:

Riksrevisionens rekommendationer till Polismyndigheten, Socialstyrelsen och SiS:
Vad säger ni om detta?

Har Riksrevisionen rätt i sak?

Tror ni åtgärderna som föreslås är tillräckliga? Vilka av åtgärderna är bra/dåliga? Vilka andra åtgärder anser ni bör vidtas?

Rapporten pratar om "resurser" och "insatser", men nämner varken invandring eller kultur. Verkar Riksrevisionen ha tagit problemet med Sveriges extrema invandringspolitik på allvar?
Senast redigerad av fredag2010 2024-05-23 kl. 12:45.
Citera
2024-05-23, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Riksrevisionen har granskat statens åtgärder beträffande kriminella barn, och föreslår några åtgärder till berörda myndigheter.

https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2024-05-23-otillrackliga-insatser-nar-barn-misstanks-for-grova-brott.html
Grov brottslighet bland barn är ett växande problem i Sverige. Riksrevisionens granskning visar att statens insatser inte är tillräckligt effektiva, och att det behövs en tydligare nationell styrning.

Riksrevisionens rekommendationer till Polismyndigheten, Socialstyrelsen och SiS:
Vad säger ni om detta?

Tror ni åtgärderna som föreslås är tillräckliga? Vilka av åtgärderna är bra/dåliga? Vilka andra åtgärder anser ni bör vidtas?

Rapporten pratar om "resurser" och "insatser", men nämner varken invandring eller kultur. Verkar Riksrevisionen ha tagit problemet med Sveriges extrema invandringspolitik på allvar?
Ska riksrevisionen bara titta på kriminella invandrare enl dig?
Jag tycker att det är ett lika stort problem med barn som väljer en kriminell bana oavsett ursprung.
Citera
2024-05-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Jag tycker att det är ett lika stort problem med barn som väljer en kriminell bana oavsett ursprung.

Varför frågar du det? Att Riksrevisionen enbart ska tittta på invandrare har jag inte ens antytt.

Tittar du på intagna på sis-hem såväl som domar i domstol, ser du dock en kraftig överrepresentation bland personer med en eller två utrikesfödda föräldrar. Vill man lösa problemet med kriminella barn, vinner ingen på att leka elefanten i rummet.

Politiker till höger och vänster har pratat om att "vara naiva". Här dyker det upp igen. Varningsklockorna ringer, ökningen av kriminella barn har en stark koppling till Sveriges extrema invandringspolitik, men Riksrevisionen är obekväma att ens undersöka problemet. Problemet förvärras, och om ett par år kommer man kritisera Riksrevisionen för att de "var naiva".
Citera
2024-05-23, 13:07
Avslutad
Citat:
Varför frågar du det? Att Riksrevisionen enbart ska tittta på invandrare har jag inte ens antytt.
Inte? Jag tycker nedanstående antyder exakt detta.
Citat:
[
Rapporten pratar om "resurser" och "insatser", men nämner varken invandring eller kultur. Verkar Riksrevisionen ha tagit problemet med Sveriges extrema invandringspolitik på allvar?[/b]
Citera
2024-05-23, 13:43
Medlem
Citat:

Vad säger ni om detta?

Vi håller på att trippa runt kakan hela tiden.

Allting handlar om att vi har väldigt många föräldrar som inte förmår att uppfostra sina barn till att bli hederliga medborgare som deltar i samhällsprocessen och vår ekonomi på rätt sätt.

För att råda bot mot detta måste staten påverka föräldrarna så att de själva sträcker på sig och tar ansvar för sina barn.

1940 hade vi ett samhälle där människor skämdes om deras barn inte betedde sig rätt.
Idag bryr sig inte föräldrar om deras barn stör lektioner.

Mitt förslag kommer att bli aktuellt på den politiska dagordningen ca 2030. Det är ungefär 6 år jag ligger före med mina förslag som jag lagt fram i min krets och har haft rätt om rätt mycket.

2030 kommer det ha gått så långt att vi måste införa 100% straff skyldighet å föräldrarnas vägnar om deras barn beter sig dumt.
Vi kommer ha ett bötessystem i skolan där föräldrar bli skyldiga att betala efter en pyramid trappa om deras barn beter sig på ett stötande och normavvikande sätt.

Exempel: Ahmed stör på lektionen.
Första varningen blir föräldrarna tillkallade till skolan.
Andra varningen 250 kr faktura från Skolan. Trappan går sedan upp till 1000 kr per tillfälle.

Detta kommer övervakas med Ai så en lärare kan inte bara skriva böter på folk utan det kommer dokumenteras med kameror i klassrummet.
Citera
2024-05-23, 14:07
Medlem
Hittar inte vilket år det avser, knappast gjorts i år på knappa fem månader?
Citera
2024-05-23, 14:30
Medlem
Citat:

Citat:
Inte? Jag tycker nedanstående antyder exakt detta.

Citat:
Rapporten pratar om "resurser" och "insatser", men nämner varken invandring eller kultur. Verkar Riksrevisionen ha tagit problemet med Sveriges extrema invandringspolitik på allvar?[/b]

Du påskiner att jag "bara" vill att Riksrevisionen ska undersöka kriminella invandrare. De har tittat på massor av saker, jag har inte sagt att detta är fel. Jag har sagt att de undviker att diskutera det största problemet, som jag anser är Sveriges extrema invandringspoliitk. Gå till en domstol, läs senaste domarna bland ungdomsbrottslingar. Eller besök ett sis-hem.

Var exakt antyder jag att Riksrevisionen "bara" ska titta på kriminella invandrare?
Citera
2024-05-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hittar inte vilket år det avser, knappast gjorts i år på knappa fem månader?

I rapporten nämns:
Antalet beslutade misstankar mot barn under 15 år har ökat med 50 procent åren 2017–2022.
Citera
2024-05-23, 14:37
Medlem
Citat:
I rapporten nämns:
Antalet beslutade misstankar mot barn under 15 år har ökat med 50 procent åren 2017–2022.
Så under S regeringen...som inte infört "förebyggande" insatser.
Har varit andra rapporter som också avsett tidigare regering.
Senast redigerad av tjanska 2024-05-23 kl. 14:40.
Citera
2024-05-23, 14:55
Medlem
Citat:
Min enda åsikt jag framförde var att det för mig är lika illa med kriminella barn, oavsett deras ursprung.

Lika illa för den som drabbas. Men vill man lösa problemet, måste man prata om orsaken, och det är Sveriges extrema invandringspolitik. Så länge man är fast i "oj så illa oavsett vem det är", kommer man aldrig kunna lösa problemet.
Citera
2024-05-23, 14:58
Avslutad
Citat:
Du påskiner att jag "bara" vill att Riksrevisionen ska undersöka kriminella invandrare. De har tittat på massor av saker, jag har inte sagt att detta är fel. Jag har sagt att de undviker att diskutera det största problemet, som jag anser är Sveriges extrema invandringspoliitk. Gå till en domstol, läs senaste domarna bland ungdomsbrottslingar. Eller besök ett sis-hem.

Var exakt antyder jag att Riksrevisionen "bara" ska titta på kriminella invandrare?
Jag kan inte mer än citera det du skriver. Det du skriver går hand i hand med mentaliteten på Fb och jag har påvisat det du själv skrev.
För mig är problemet lika stort oavsett ursprung medan du även nu skriver att de ska undersöka kriminella invandrare.
Då får DU göra dig valbar till riksdagen och begära att de ska undersöka detta. Vår nuvarande regering har bett dem undersöka hur man gjort när det gäller kriminella barn, inget annat.
Oss emellan kan jag avslöja att det är exakt samma problematik när det skapar kriminella barn, oavsett ursprung.
Citera
2024-05-23, 15:00
Avslutad
Citat:
Lika illa för den som drabbas. Men vill man lösa problemet, måste man prata om orsaken, och det är Sveriges extrema invandringspolitik. Så länge man är fast i "oj så illa oavsett vem det är", kommer man aldrig kunna lösa problemet.
Det är vad du tror.
Det är ungefär 50/50 mellan etniskt svenska och invandrare. Däremot finns det en röd tråd som går igenom båda etniciteterna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in