2024-05-23, 05:39
  #1
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://www.di.se/digital/brandstudio/valour/valour-lanserar-unik-bitcoin-produkt-med-staking/

Citat:
21 maj 2024

– Staking har tidigare aldrig varit möjligt för just bitcoin då den är baserad på en så kallad proof-of-work mekanism, till skillnad från proof-of-stake som många andra kryptovalutor baseras på. Men genom vårt samarbete med Core Chain kan vi som enda leverantör i världen erbjuda staking med bitcoin som underliggande investering.

TS: Har aldrig själv sysslat med staking, men är det något som ni tror kommer bli populärt?
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2024-05-23 kl. 05:43.
Citera
2024-05-23, 06:42
  #2
Medlem
Inte ett dugg, vilken megaflopp. Finns hur många ställen som helst att stakea BTC för 1-5% APY.
Citera
2024-05-23, 08:24
  #3
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.di.se/digital/brandstudio/valour/valour-lanserar-unik-bitcoin-produkt-med-staking/



TS: Har aldrig själv sysslat med staking, men är det något som ni tror kommer bli populärt?
Svårt att förklara exakt utan att gå in på vad en konsensus modell är, vad man har det till och hur Proof of Stake skiljer sig från andra konsensusmodeller.

Från Trijo:
Citat:
Hur fungerar egentligen staking?
En unik möjlighet som kryptovalutor erbjuder är s.k. staking. Det innebär ett revolutionerande sätt att skapa en ränteliknande avkastning med dina kryptovalutor, utan att behöva köpa eller sälja dem. Du får en förväntad årlig avkastning som skiljer sig beroende på kryptovalutan och som du får utbetalt med jämna mellanrum. För ETH betalas belöningen ut en gång i veckan, medan SOL betalas ut ungefär varannan dag.

I grunden innebär staking att du ”låser upp” en viss mängd kryptovaluta, likt en insats, under en viss tid och får en belöning som kompensation. Du får på förhand veta vilken procentsats du kan förvänta som belöning, även om detta endast är en uppskattning och påverkas av olika faktorer.

Du är med och bidrar till nätverket
Genom att stakea används den låsta – ”stakeade” – kryptovalutan till att säkra nätverket som kryptovalutan bygger på och säkerställer driften. På så vis är de som äger kryptovalutan och med och bygger vidare på nätverket.

Hur funkar staking hos Trijo?
Hos Trijo kan du närsomhelst börja, eller sluta, stakea kryptovaluta. De kryptovalutor som kan stakeas är ETH och SOL.

Det är rätt krångligt att stakea på egen hand, men med Trijo slipper du allt tekniskt besvär och kan i lugn och ro endast bestämma hur mycket du vill stakea.

Du kan alltid följa dina utbetalningar i detalj och kan närsomhelst ändra din andel stakead kryptovaluta. Du förbinder dig alltså inte att låsa upp kryptovalutan en viss tid och kan när du vill stakea mer eller mindre, eller inte alls


Till skillnad från till exempel ett sparkonto hos banken så lånar du inte ut pengar till någon annan när du stakear utan låser upp den via smarta kontrakt på blockkedjan. Det innebär att det kan uppstå tekniska problem och störningar som gör att delar eller hela belopp av stakead kryptovaluta kan försvinna i samband med staking-aktiviteter. Detta kan ske antingen hos Trijo eller våra partner, alternativt på själva blockkedjans protokoll.
https://trijo.co/guider/hur-funkar-staking/
Citera
2024-05-23, 10:25
  #4
Medlem
Hur kan det inte vara ökad risk? Låter som ett celsius liknande upplägg, från vart kommer denna avkastning?
Citera
2024-05-23, 11:10
  #5
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Hur kan det inte vara ökad risk? Låter som ett celsius liknande upplägg, från vart kommer denna avkastning?
Precis som att producera block genom mining i Proof of woork, så får dom som producerar block i Proof of stake belöning för detta.
De som sedan använder en blockkedja får betala transaktionsavgifter som går till de som stake:ar i PoS modellen.

Allt hänger på om blockkedkan faktiskt används till något. Få PoS kedjor använts till annat än ”number go up”

I många fall är denna yield inte hållbar, men i andra fall (tex för ETH) så verkar det vara hållbart.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2024-05-23 kl. 11:14.
Citera
2024-05-23, 11:24
  #6
Medlem
Med en 1.9% management fee (standard för Valor) så känns det inte helt fel att få 1-5% yeild tillbaka när man endå bara sitter och Hoodlar BTC.

Men är inte speciellt insatt i hur det funkar principiellt.
Citera
2024-05-23, 13:21
  #7
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Allt hänger på om blockkedkan faktiskt används till något. Få PoS kedjor använts till annat än ”number go up”
Mer specifikt används inga blockkedjor till något annat än number go up.

Vi vet ju sedan tidigare vad som händer när någon påstår sig ge avkastning på bitcoin.
Citera
2024-05-23, 15:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.di.se/digital/brandstudio/valour/valour-lanserar-unik-bitcoin-produkt-med-staking/



TS: Har aldrig själv sysslat med staking, men är det något som ni tror kommer bli populärt?

Det klarar inte lukttestet…
Citera
2024-05-23, 18:09
  #9
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Hur kan det inte vara ökad risk? Låter som ett celsius liknande upplägg, från vart kommer denna avkastning?

Det kallas för inflation, det är holders som betalar.
Staking reward = Inflation + gas fee.

Gas fee kan vara dynamisk eller statisk. Dynamisk gas fee kan användas för att motverka spam.

Om vi tar en känd blockkedja som t.e.x Solana som har väldigt låg gas fee så betalar holders av SOL token cirka $200 miljoner i avgifter/månad för att nätverket ska gå runt, dom har låg gas fee men hög inflation istället.

Så det kostar 200 miljoner USD/månad att hålla gas fee avgifterna låga. Det betalar DU som håller SOL tokens via inflation – en dold skatt.

Det är också hur fiat-pengar håller dig fattig över tid.

Allt bra under en tjurmarknad, Du drar in folk pga låg gas fee, Priserna går upp, alla är nöjda, men vem betalar under en björnmarknad?

Kolla earnings per month https://tokenterminal.com/terminal/financial-statements/solana

EDIT: Och nej det går inte att staka BTC då det är en PoW, dom menar att du kan staka wrapped btc (en representation av btc) via dom, och det är inte unikt.
__________________
Senast redigerad av Herblaw 2024-05-23 kl. 18:16.
Citera
2024-05-23, 18:40
  #10
Medlem
Jag förstår PoS staking. Min fråga är hur staking av btc sker utan risk då man ej kan staka det vanligtvis. Jag tänker mig att en situation såsom celsius kan hända igen där de ger avkastning på btc genom att själv ta risk.
Citera
2024-05-23, 18:53
  #11
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Jag förstår PoS staking. Min fråga är hur staking av btc sker utan risk då man ej kan staka det vanligtvis. Jag tänker mig att en situation såsom celsius kan hända igen där de ger avkastning på btc genom att själv ta risk.

Du får inte staking rewards i form av btc utan förmodligen i deras egna token.
Vid staking av wrapped btc så är det 2 risker, smart contract risk och bridge risk.
Kolla koden själv eller copy pasta den till chatGPT så kommer den förklara koden för dig.
__________________
Senast redigerad av Herblaw 2024-05-23 kl. 18:55.
Citera
2024-05-23, 18:59
  #12
Medlem
Jag hoppas att Dagens Industri får äta upp att de tjänar pengar på att låta sådana här uppenbara skojare annonsera.

På Valeurs webbplats nämns Pompliano som "rådgivare". Jag hittar vid sökningar inget annat som tyder på att han har något med Valeur att göra. Någon annan som vet eller hittar något? Eller kan de ha skrivit med honom utan hans vetskap?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in