2024-05-22, 09:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Pant systemet går ju ut på att återvända plasten i PET flaskorna. Cola skryter ju med att deras 50cl flaskorna är 100% återvänd plast.
Exakt!! Så hur kan det vara så dåligt med återanvändning?
Citera
2024-05-22, 10:19
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt!! Så hur kan det vara så dåligt med återanvändning?

Miljömässigt är det förstås bättre än nya flaskor hela tiden.

Fast rent hälsomässigt så är det dåligt därför att (enligt en tidigare skribent i tråden) flaskorna släpper ut mer gifter och/eller mikroplaster osv vid återanvändning.

Om det stämmer är jag inte tillräckligt insatt i för att svara på men det vore intressant om någon undersökt detta vetenskapligt.
Citera
2024-05-22, 10:32
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani

Fast rent hälsomässigt så är det dåligt därför att (enligt en tidigare skribent i tråden) flaskorna släpper ut mer gifter och/eller mikroplaster osv vid återanvändning.

Om det stämmer är jag inte tillräckligt insatt i för att svara på men det vore intressant om någon undersökt detta vetenskapligt.
jo men person på FB är inte mycket att hålla i hatte.

Tror hellre då att det är plasten överlag som bör undvikas om det nu är därifrån microplasten kommer ifrån.

Men jag tror heller det är alla lågkvalitets plast från kina som skickas kors och tvärs över haven som är orsaken och tappas men inte rapporteras att det tappas mer än vår pet flaskor. Men det är bara en gissning
Citera
2024-05-22, 10:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Jag förstår. Då skulle jag vilja fråga trådstartaren hur det kommer sig att man inte gjorde forskning och analyser innan man skickade ut petflaskan på mänskligheten. Är vi alla doomed nu alltså?
Citera
2024-05-22, 10:43
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Jag förstår. Då skulle jag vilja fråga trådstartaren hur det kommer sig att man inte gjorde forskning och analyser innan man skickade ut petflaskan på mänskligheten. Är vi alla doomed nu alltså?

Vi använde bly och asbestos innan vi viste att det var farligt också så. ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2024-05-22, 10:49
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:

Betvivlar att han har svar på det. Min gissning är att man antingen:

1. Gjort forskningen utförligt och korrekt innan man "skickade ut petflaskan på mänskligheten" men att resultaten av denna forskning visade sig vara icke-önskvärda (hälsofarliga effekter påvisas) av starka ekonomiska intressen som tjänar miljarder på att byta ut ett beprövat och säkert material (glas) mot ett som är både billigare att tillverka och transportera och således höjer dessa stora företags profiter.

Detta leder förstås till att sagda företag försöker mörka, förvrida och rent ut förvanska forskningsresultaten, komma med "egna" (utförda av forskare med intressekonflikter/jäv) forskningsresultat som naturligtvis visar ett annat resultat till fördel för företagens produkter.

Alternativt:

2. Struntat i att utföra korrekt forskning och helt enkelt hoppats att det inte är "alltför skadligt" och helt sonika även sett till att eventuella hinder för produktens lansering i form av lagar, regelverk och tillsyndsmyndigheter helt enkelt inte "tillåts utgöra något problem" genom att utöva sitt enorma inflytande på dessa i kraft av att man är multinationella bolag med mångmiljardvinster som naturligtvis har ett och annat att säga till om inom t.ex. politiken både genom lobbyism och ren korruption.

Om en produkt ska tillåtas att släppas på marknaden så vore det naturligtvis rimligt att företagen som gör detta är tvungna att bevisa att det inte är hälsofarligt, tyvärr är förhållandet det helt motsatta nu; det är tydligen upp till andra att bevisa att det är skadligt istället, annars säger man "det finns inga bevis för att det är skadligt, fortsätt nu att använda det till det är bevisat skadligt", samtidigt som man lägger enorma resurser på att styra medier och översynsmyndigheter (som utsatts för regulatory capture) till att framföra "önskat" budskap.

Om vi alla är doomed nu alltså finns det tyvärr ingen trovärdig objektiv forskning som kan tala om men jag uppskattar enligt min lekmannabedömning att risken/chansen (baserat på vilka intressen som tillåtits att styra i princip allt på denna planet) är cirka 88,91%
Citera
2024-05-22, 10:58
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
jo men person på FB är inte mycket att hålla i hatte.

Tror hellre då att det är plasten överlag som bör undvikas om det nu är därifrån microplasten kommer ifrån.

Men jag tror heller det är alla lågkvalitets plast från kina som skickas kors och tvärs över haven som är orsaken och tappas men inte rapporteras att det tappas mer än vår pet flaskor. Men det är bara en gissning

Säger inte emot dig på några punkter. Tror också att man nog gör bäst i att undvika plast så långt man kan, särskilt vad gäller produkter som är tänkta att förvara din mat och dryck eller vara nära din kropp under längre tid.

Antagligen är det heller även inte speciellt långsökt att misstänka att ju lägre kvalitet det är på plasten desto mer skit lär de släppa ifrån sig. Huruvida återvunnen plast också är att likställa med lägre kvalitet/högre utsöndring av gifter/mikroplaster är ju en intressant fråga som borde undersökas om det inte redan gjorts.
Citera
2024-05-22, 11:10
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Idag har man mycket av drickan i plastflaskor. Smidigt kan tyckas men då få verkar förstå vad det är för skit i de får sig så bör man förbjuda skiten.

För er som inte har koll är pet-flaskor så är de en stark bidragande orsak till mikroplaster i vår miljö. Exakt hur mikroplaster påverkar kroppen vet man inte till 100%. De saknas studier men man är rätt säkra på att spermaproduktionen sjunker drastiskt och är hormonstörande.

Andra nackdelar är bland annat man tror att mikroplaster framkallar cancer.

Finns det någon EU-politiker som driver denna fråga? Vi ska vara så jävla noga med att inte släppa ut koldioxid men man hör aldrig om dessa mikroplaster som vi får i oss dagligen och är med sannolikhet betydligt farligare.

Det stämmer med mikroplasterna i miljön, men det är inget stort problem just här i Sverige. PET-flaskor går dessutom att återvinna på ett bra sätt, inte enbart för att göra nya PET-flaskor utan även andra förpackningar där det krävs täthet. Det har med hållbarhet att göra också! Förr användes PVC i flaskor, burkar och andra förpackningar, men där hade vi en verklig miljöbov så det blev förbjudet i Europa. England var nog de som sist slutade använda PVC.
Citera
2024-05-22, 11:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vi använde bly och asbestos innan vi viste att det var farligt också så. ¯\_(ツ)_/¯
Duger tyvärr inte som förklaring. Företag och stat har ansvar nu.
Citera
2024-05-22, 11:15
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Det stämmer med mikroplasterna i miljön, men det är inget stort problem just här i Sverige. PET-flaskor går dessutom att återvinna på ett bra sätt, inte enbart för att göra nya PET-flaskor utan även andra förpackningar där det krävs täthet. Det har med hållbarhet att göra också! Förr användes PVC i flaskor, burkar och andra förpackningar, men där hade vi en verklig miljöbov så det blev förbjudet i Europa. England var nog de som sist slutade använda PVC.

Låter ju någorlunda lovande för oss i den mänskliga ytbefolkningen då, hoppas bara du inhämtat din information från trovärdiga och icke-partiska källor som en duktig källkritisk factchecker?
Citera
2024-05-22, 11:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag säger inte emot dig, men jag undrar bara hur ”man kan va rätt säkra på att spermaproduktionen sjunker” om inga studier gjorts?
Likaså varför är det sannolikt att pet-flaskor är betydligt farligare än koldioxid?

Det är väl säkerligen inte farligt just för människor att spermaproduktionen sjunker. Men det finns ju även djur som får i sig skiten. Om produktionen sjunker till för låga nivåer kan man anta att det kommer snart utrota sig. Det finns gott om studier men generellt kan man säga att de är för få.

Här kommer en:
https://www.theguardian.com/environm...y-sperm-counts
Citera
2024-05-22, 11:21
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Låter ju någorlunda lovande för oss i den mänskliga ytbefolkningen då, hoppas bara du inhämtat din information från trovärdiga och icke-partiska källor som en duktig källkritisk factchecker?

Jag har en god vän som jobbar med just de sakerna, infon kommer från honom. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in