2024-05-21, 17:08
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
För några dagar sedan köpte jag en 1 liters flaska med Evaporust på Mekonomen för ca 200:- vilket är rätt så dyrt även om Evaporust är fantastiskt.

Jag har kollat på youtube och man kan göra en DIY klon som fungerar rätt så bra. Dock inte lika bra som originalet men det skulle funka för mina projekt även om det tar längre tid för rosten att försvinna.

ElementalMakers recept:

The best results I found were 100mL purified water, 5g Tetrasodium EDTA, enough citric acid to buffer to 6.5 Ph, and a few drops of dishwashing liquid (any good surfactant should work)

https://www.youtube.com/watch?v=f9kBdJQMPPI

Kan man köpa Tetrasodium EDTA i Sverige och i så fall vart? Kanske någon av er redan som försökt med en klon - hur gick det?

Någon skriver under videon:
Citat:
I found some patents for rust removers that use sodium EDTA and thiourea dioxide. Thiourea dioxide is a relatively stable reducing agent that (apparently) assists in converting rust to a more-soluble form. As can be deduced from its name, it contains sulfur. A paper by some Japanese researchers indicated that the best rust removal is obtained when the solution pH is close to neutral. Thiourea dioxide is used in the textile industry so should be readily available. An alternative to it might be sodium bisulfite. This also according to the Japanese research.

Thiourea dioxide (tiokarbamiddioxid?) verkar man kunna köpa i England och USA. Osäker på om man kan beställa det till Sverige, men det verkar som att man skulle kunna krydda klonen att bli ännu bättre.
Citera
2024-05-21, 19:56
Medlem
Undrar om EDTA verkligen har någon vital funktion? Varför inte bara pröva först med citronsyralösning och litet diskmedel? Eller, som gammal visdom bjuder, Coca-cola?
Citera
2024-05-21, 20:41
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Undrar om EDTA verkligen har någon vital funktion? Varför inte bara pröva först med citronsyralösning och litet diskmedel? Eller, som gammal visdom bjuder, Coca-cola?

För att det är kul att mixtra helt enkelt och i och med att det bara är att bland ihop lite, relativt, enkla ingredienser och mäta pH tänkte jag det vore kul att prova. Evapo-Rust har ju onekligen tagit alla som gillar att greja med rost med storm.

Jag har provat de flesta rostborttagningsmetoderna och av alla de enkla metoderna så är elektrolys bäst. Förstår inte hur vinäger kan vara så billigt i USA då de kan köpa litervis för att ta bort rost.
Citera
2024-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
För att det är kul att mixtra helt enkelt och i och med att det bara är att bland ihop lite, relativt, enkla ingredienser och mäta pH tänkte jag det vore kul att prova. Evapo-Rust har ju onekligen tagit alla som gillar att greja med rost med storm.

Jag har provat de flesta rostborttagningsmetoderna och av alla de enkla metoderna så är elektrolys bäst. Förstår inte hur vinäger kan vara så billigt i USA då de kan köpa litervis för att ta bort rost.

Jo, jag har också en viss benägenhet att experimentera! (Med blandade resultat.)

Om det gällde en vanlig gammal rälsspik eller så skulle jag nog först pröva med basisk lösning i st.f. sur! Gammal vanlig kaustiksoda!

För ett förmodat vikingatida fornfynd skulle jag gå försiktigare fram..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in