• 1
  • 2
2025-03-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Efter endast två år så är startbatteriet slut, jag förväntade mig inte så usel kvalité från Toyota. Den där servicen som bilen var inne på veckan innan kan man ju också fundera lite på, vad fan utfördes där egentligen?
Alltså det har mindre med tiden att göra, det kan ju även vara fel på det. Hur hon kör och om den har stopp och starta så sliter det enormt på batteriet. Om hon har mycket som drar ström i bilen osv? Batteri är en slitvara och två år är mycket. Det kan ju även vara tillfälligt urladdat efter att hon använt det extra mycket eller något stått på och dragit ström. Att baggagerumsbelysning står och lyser kan ladda ur ett batteri.
Citera
2025-03-18, 21:20
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Nja, inte enligt min erfarenhet. Laddhybriden verkar ju vara under all kritik.
Usch för C-hr!

Laddhybrider som idé är aldrig bra. För mycket teknik intryckt på ett ställe är som gjort för problem.
Citera
2025-03-19, 08:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Laddhybrider som idé är aldrig bra. För mycket teknik intryckt på ett ställe är som gjort för problem.

Låter som en gnällig örebroare...."det går aaaaldrig"...utan att själv ha några erfarenheter.
Jag rattar min andra laddhybrid idag och problemfriare och snålare bil(ar) har jag aldrig haft.
Båda gjorda av Toyota.
Den första hade jag 4 år, körde 6' problemfria mil och hade gått över 22' mil när den såldes. Hybridbatteriet mådde utmärkt.
Den jag kör idag är nyare men också ännu snålare totals sett och även där är det inga problem med hybridbatteriet.
Att man måste byta startbatteri ofta(re) om man enbart kör korta körningar är helt logiskt och detta batteri är också att anse som förbrukningsvara. På min förra bil (2011) byttes det vid ca 10' mil/5 år och håller nog lite till. Men den användes oftare till långkörningar av mig, tror inte förra ägaren gjorde det i samma grad.

Japanerna kan teknik - och släpper inte ut något som inte fungerar i längden - till skillnad mot tyskarna. Det har egen erfarenhet visat.
Citera
2025-03-19, 12:55
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den första hade jag 4 år, körde 6' problemfria mil och hade gått över 22' mil när den såldes. Hybridbatteriet mådde utmärkt.
Den jag kör idag är nyare men också ännu snålare totals sett och även där är det inga problem med hybridbatteriet.
Att man måste byta startbatteri ofta(re) om man enbart kör korta körningar är helt logiskt och detta batteri är också att anse som förbrukningsvara.

På min förra bil (2011) byttes det vid ca 10' mil/5 år och håller nog lite till. Men den användes oftare till långkörningar av mig, tror inte förra ägaren gjorde det i samma grad.
Grattis till en fin upplevelse och erfarenhet. Var det dagliga körningar och hur pass långt?
Citera
2025-03-19, 13:06
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Grattis till en fin upplevelse och erfarenhet. Var det dagliga körningar och hur pass långt?

Ja, på den tiden hade jag bara en bil och använde den också mer i tjänsten. Av olika anledningar blev det också en del längre körningar då än det blir idag. Men jag ska erkänna att startbatteriet nog sjöng på sista versen när jag sålde den 2023, fanns tendenser som visade på detta men det är inte att räkna som onormalt tycker jag. Att byta efter bara två är tycker jag däremot också är i tätaste laget. Idag kör jag främst till jobbet och tillbaka ca 3 mil per dag men ibland lite längre.
Citera
2025-03-19, 21:22
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Låter som en gnällig örebroare...."det går aaaaldrig"...utan att själv ha några erfarenheter.
Jag rattar min andra laddhybrid idag och problemfriare och snålare bil(ar) har jag aldrig haft.
Båda gjorda av Toyota.
Att man måste byta startbatteri ofta(re) om man enbart kör korta körningar är helt logiskt och detta batteri är också att anse som förbrukningsvara. På min förra bil (2011) byttes det vid ca 10' mil/5 år och håller nog lite till. Men den användes oftare till långkörningar av mig, tror inte förra ägaren gjorde det i samma grad.

Japanerna kan teknik - och släpper inte ut något som inte fungerar i längden - till skillnad mot tyskarna. Det har egen erfarenhet visat.

Oj du tar i för en så liten kommentar då undrar man hur det låter när det verkligen är illa!
Tror nog mer du tar i för du vet om jag har en poäng.

Det går aldrig motivera tekniskt på något sätt att en hybrid är en bra lösning. De har endast en enda poäng att du kommer lite längre på ett mycket komplicerat sätt för 10år sedan

Att din erfarenhet över ägt hybrid i 6 problemfria mil är bara naivt! Merparten av nya bilar man kör i 6år är i stort problemfria så det har inget med hybrid att göra.
Hybrider är bara fejk och totalt ett dyrt ägande……serva och tanka som en fossilbil och samtidigt få plats mer batterier och elmotorer…..Bedrövligt…….men innan elbilen börja rulla ut ordentligt så fanns en poäng.
Citera
2025-03-20, 08:37
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Oj du tar i för en så liten kommentar då undrar man hur det låter när det verkligen är illa!
Tror nog mer du tar i för du vet om jag har en poäng.

Det går aldrig motivera tekniskt på något sätt att en hybrid är en bra lösning. De har endast en enda poäng att du kommer lite längre på ett mycket komplicerat sätt för 10år sedan

Att din erfarenhet över ägt hybrid i 6 problemfria mil är bara naivt! Merparten av nya bilar man kör i 6år är i stort problemfria så det har inget med hybrid att göra.
Hybrider är bara fejk och totalt ett dyrt ägande……serva och tanka som en fossilbil och samtidigt få plats mer batterier och elmotorer…..Bedrövligt…….men innan elbilen börja rulla ut ordentligt så fanns en poäng.

Nä, du har ingen poäng. Har du ens satt dig in i hur hybridtekniken fungerar, att batteriet och elmotorn "hjälper till" på ett sofistikerat sätt (läs om Atkinson-principen) och gör hela drivningen effektivare. När jag köpte min förra bil - som absolut inte var ny, den var då 10 år och hade gått 17' mil - var jag skeptisk till att en så pass stor, tung och gedigen bil kunde dra så lite som 0,43 men det visade sig stämma! Fick den i princip aldrig över 0,6 oavsett körförhållanden men ett typiskt värde var annars strax under 0,5. Batteriet är dessutom inte så mycket större än volymen på en attachéväska. Jag känner ingen eller har hört om någon som har eller har haft problem med sin hybrid. Faktiskt.

Då är jag mer tveksam till den reningsteknik som dieslarna använder med detta förbannade DPF-filter där man mer eller mindre kräver att man ska köra långkörningar regelbundet för att inte filtret ska klägga igen i förtid.

Är du teknikfientlig? Tycker att bilar helst ska ha förgasare, mekanisk fördelare med brytare och manuell växellåda? Jag tycker själv CVT-lådan är fantastisk och är samtidigt lite imponerad över att allt bara fungerar som det är tänkt, mil efter mil. Åkte taxi i Sthlm en gång, en Prius som hade gått 47' mil. Ägaren hade i princip inte gjort annat än vanlig service under hela den körsträckan och den gick fortfarande både snålt och bra. Japsen kan. Så är det bara. Det är möjligen på rostskyddet undertill man får lite bakläxa men det är dom inte ensamma om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in