Citat:
Ursprungligen postat av
Tigerkakan
Oj du tar i för en så liten kommentar då undrar man hur det låter när det verkligen är illa!
Tror nog mer du tar i för du vet om jag har en poäng.
Det går aldrig motivera tekniskt på något sätt att en hybrid är en bra lösning. De har endast en enda poäng att du kommer lite längre på ett mycket komplicerat sätt för 10år sedan
Att din erfarenhet över ägt hybrid i 6 problemfria mil är bara naivt! Merparten av nya bilar man kör i 6år är i stort problemfria så det har inget med hybrid att göra.
Hybrider är bara fejk och totalt ett dyrt ägande……serva och tanka som en fossilbil och samtidigt få plats mer batterier och elmotorer…..Bedrövligt…….men innan elbilen börja rulla ut ordentligt så fanns en poäng.
Nä, du har ingen poäng. Har du ens satt dig in i hur hybridtekniken fungerar, att batteriet och elmotorn "hjälper till" på ett sofistikerat sätt (läs om Atkinson-principen) och gör hela drivningen effektivare. När jag köpte min förra bil - som absolut
inte var ny, den var då 10 år och hade gått 17' mil - var jag skeptisk till att en så pass stor, tung och gedigen bil kunde dra så lite som 0,43 men det visade sig stämma! Fick den i princip aldrig över 0,6 oavsett körförhållanden men ett typiskt värde var annars strax under 0,5. Batteriet är dessutom inte så mycket större än volymen på en attachéväska. Jag känner ingen eller har hört om någon som har eller har haft problem med sin hybrid. Faktiskt.
Då är jag mer tveksam till den reningsteknik som dieslarna använder med detta förbannade DPF-filter där man mer eller mindre
kräver att man ska köra långkörningar regelbundet för att inte filtret ska klägga igen i förtid.
Är du teknikfientlig? Tycker att bilar helst ska ha förgasare, mekanisk fördelare med brytare och manuell växellåda? Jag tycker själv CVT-lådan är fantastisk och är samtidigt lite imponerad över att allt bara fungerar som det är tänkt, mil efter mil. Åkte taxi i Sthlm en gång, en Prius som hade gått 47' mil. Ägaren hade i princip inte gjort annat än vanlig service under hela den körsträckan och den gick fortfarande både snålt och bra. Japsen kan. Så är det bara. Det är möjligen på rostskyddet undertill man får lite bakläxa men det är dom inte ensamma om.