• 1
  • 2
2024-05-21, 20:29
Medlem
Marsnalls avatar
Mitt favoritrecept på sparris är att halva den och steka hårt, så den får mycket stekyta sen avsluta stekningen med smör, rivet citronskal, salt och peppar.
Till detta brukar jag servera spagetti med en sås gjord på grädde, cantado vitlök och örter, salt, peppar och citronsaft. Går på en kvart och är supergott!
Citera
2024-05-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsnall
Mitt favoritrecept på sparris är att halva den och steka hårt, så den får mycket stekyta sen avsluta stekningen med smör, rivet citronskal, salt och peppar.
Till detta brukar jag servera spagetti med en sås gjord på grädde, cantado vitlök och örter, salt, peppar och citronsaft. Går på en kvart och är supergott!

Har du testat med en liten skvätt Worchestershiresås precis innan citronen?
Inget som behövs men inte heller helt fel tycker jag, men nyfiken på vad andra tycker om det.
Citera
2024-05-21, 23:36
Medlem
zombie-nations avatar
Sparrispizza med lök och räkor.

Eller sälj dem dyrt. Vet hur det känns att stå med något som kostar skitmassor i affären. Man vill inte kasta. Själv har jag kilovis med rabarber.
Citera
2024-05-22, 14:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Den hör sparrispastan kör jag ibland.
Väldigt enkel och somrig, lätta smaker:

https://www.koket.se/sparrispasta

Copy/paste:

500 g sparris
400 g pasta
2,5 dl vispgrädde
2 msk grönsaksfond
2 msk dragon
1 tsk svartpeppar
2 dl kokvatten, från pastan
2 dl parmesanost, finriven
1 citron, saften
salt

Koka upp pastavatten med salt i.
Skär av nedersta delen på sparrisen och släng den, ca 1-2 cm. Skiva sparrisen.
Koka pastan och när 2 minuter av koktiden återstår addera du sparrisen.
Koka upp grädde, grönsaksfond, dragon och svartpeppar. Addera 2 dl vatten från pastavattnet.
Låt bubbla i 3-4 minuter.
Ta av från värmen och ha i parmesan och saften från 1 citron.
Vispa runt och blanda sen såsen med pastan och servera direkt.

Går ju naturligtvis att jobba vidare med den om man vill ha lite mer circus i mun
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-05-22 kl. 14:39.
Citera
2024-05-22, 21:38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Snacka om lyxproblem 😅
Eller hur!
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Den hör sparrispastan kör jag ibland.
Väldigt enkel och somrig, lätta smaker:

https://www.koket.se/sparrispasta

Copy/paste:

500 g sparris
400 g pasta
2,5 dl vispgrädde
2 msk grönsaksfond
2 msk dragon
1 tsk svartpeppar
2 dl kokvatten, från pastan
2 dl parmesanost, finriven
1 citron, saften
salt

Koka upp pastavatten med salt i.
Skär av nedersta delen på sparrisen och släng den, ca 1-2 cm. Skiva sparrisen.
Koka pastan och när 2 minuter av koktiden återstår addera du sparrisen.
Koka upp grädde, grönsaksfond, dragon och svartpeppar. Addera 2 dl vatten från pastavattnet.
Låt bubbla i 3-4 minuter.
Ta av från värmen och ha i parmesan och saften från 1 citron.
Vispa runt och blanda sen såsen med pastan och servera direkt.

Går ju naturligtvis att jobba vidare med den om man vill ha lite mer circus i mun
Låter gott, ska göra en sparris carbonara först.
Citat:
Ursprungligen postat av Marsnall
Intressant, stekytan tror jag lockar fram det bästa hos sparrisen.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sparrispizza med lök och räkor.

Eller sälj dem dyrt. Vet hur det känns att stå med något som kostar skitmassor i affären. Man vill inte kasta. Själv har jag kilovis med rabarber.
Rabarber är nästa lyxproblem. Brukar växa sig två meter hög.
Citera
2024-05-23, 10:51
Medlem
Hade kunnat torka en massa så behöver du inte frysa det för att det ska hålla sig.

Kan du göra pulver av dom också så har du snabbsoppa whenever. Bara ösa i lite pulver i grytan med lite vatten/grädde och buljong liksom.

Mindre finkrogar kan säkert vara sugna på att köpa in lite superfärsk närodlad sparris också.
Citera
2024-05-23, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Planterade sparris för några år sedan och nu växer det av helvete. Skördar och äter sparris varje dag, i morgon, och i övermorgon och nästa dag och nästa. Hela tiden fram till midsommar.
Sparrislandet levererar och det utav helvete. jag skördar varje dag och hinner fan inte med. Jag kommer att tröttna så småningom. Men än så länge går det bra.

Jag saknar dock recept, att bara lägga på grillen eller att koka lite snabbt är gott men jag behöver variation.

Vad kan man göra?
Sparrissaft, sparrissylt, sparrismarmelad, inlagd sparris, sprängd sparris, inkokt sparris, sparrisaladåb. Sparris Wellington?
Hur ska jag hantera detta överflöd av grön delikat sparris?

Sparrisen är ju mitt i sin säsong nu men grattis! Försök att sälja den! Dyr vara annars.
Sen är den ju hur bra som helst att konservera, blir ju nästan bättre då man kan använda mer av den då den mjuknar upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in