Citat:
Ursprungligen postat av
Leechme
Ja jag kanske har asperger, men tyvärr så vägrar vården utreda när dom inte har någon anhörigintervju från barndomen. Gällande annorlunda kroppsspråk och udda samtalsämnen så känner jag inte alls igen mig. Bara att jag känner mig som en skådespelare bland folk som att jag inte vet vem jag är egentligen. Även fast det avtagit med åldern.
Jag känner att jag är på väg att abdikera ifrån livet. Jag kan inte ha det såhär i över 35 år till.
Jag förstår stelheten, eller skådespelet. Jag är likadan, och likt dig har det avtagit något med åldern. En konstant självmedvetenhet kring vad man gör. Återigen, ett tecken på autism. Det är vad som kallas masking, ett beteende för att efterlikna andras beteende eftersom det inte ter sig naturligt. Det betyder inte att man nödvändigtvis beter sig konstigt naturligt (även om vissa gör), men det kräver konstant uppmärksamhet och tankekraft. Sociala situationer blir inte särskilt roliga när man måste anstränga sig. Samtidigt är det inte roligt att alltid sitta hemma själv. Det är ett dilemma.
Du kan betala för utredning. Om du inte har någon anhörig för intervju så kan du fråga den privata vårdgivaren om det är absolut nödvändigt (och förklara din situation) innan du betalar. Det är bara några telefonsamtal bort. Dessutom är utredningarna kombinerade för adhd och autism. Visar det sig att du skulle ha ADD/ADHD kommer ditt liv förändras när du får centralstimulantia. Det är en väldigt vanlig samsjuklighet. Och en autismdiagnos skulle åtminstone ge svar på vissa frågor, och kanske en ny approach till dina problem. Dessutom förbättras ofta depression av centralstimulerande läkemedel, vilket även det är ganska troligt i ditt fall, utifrån dina inlägg.
Ge inte upp innan du testat detta. Dessutom finns det en hel värld av narkotika att testa innan du tar livet av dig. Nu uppmanar jag inte till att ta droger, men det är bättre än alternativet.