2024-05-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Jo, om du gör det svårt för värmen att ta sig in dagtid och lätt för svalkan att ta sig in nattetid, dvs stänga dörrar och fönster dagtid och öppna fönstret nattetid.

Då är det bra med välisolerat.

Men vid extrem värmebölja fungerar detta förstås betydligt sämre.

Beror ju väldigt mycket på byggnadsmaterial. I ett äldre tegelhus så tar teglet upp värmen under dagen och håller det upp mot 30 grader nattetid, vilket man inte löser med några öppna fönster.
Citera
2024-05-20, 13:24
Medlem
Enorm skillnad på alla hem, vissa lägenheter håller sig svala medan andra blir en bastu. Speciellt de lägenheter som enbart har fönster riktade mot solen.

Samma med hus. Vissa har källare som är svala året runt. Andra brinner man upp i.

Om du har en medelvarm lägenhet eller hus så är nog det bästa att: Inhandla en portabel AC under hösten/vintern, oftast reor då. Plocka fram några veckor varje år, och maxa kylan innan du går och lägger dig. Då kan du somna då det är riktigt krispigt kallt inne i sovrummet, sen under natten så blir det naturligt svalare ändå. Portabla låter som fan, så inte så nice att köra nattetid.

Värt att tänka på:

Portabla ACs är på pappret ganska kassa. Värmen måste ledas ut ur hemmet och tyvärr så läcker både värmeledningsröret och det öppna fönstret viss värme. Har för mig att de är ca 30-40% mindre effektiva än vägginstallerade AC:s. Har du hus som du ska bo länge i, kör definitivt en väggmonterat, väl värd investering.

Finns ju ”Amerikanska” fönster AC:S som är en slags mix, men då måste du ha ett sånt där fönster man öppnar genom att skjuta den uppåt.

Men annars så är det värt. Även skönt när du har gäster. 28+ ute men svinkallt inne, då blir alla på bra humör.
Citera
2024-05-20, 13:32
Medlem
Första steget är att skaffa ett par stora markiser som helt blockar solen under dagen. Sen ser du hur det käns därefter.
Citera
2024-05-20, 13:35
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Portabla låter som fan, så inte så nice att köra nattetid.

Nattetid behöver du inte ha kompressorn igång då nattluften är svalare. Det är kompressorn som låter mest.

Då kan AC:n fungera som fläkt som snabbt ventilerar ut varm luft och in med kall luft.
Citera
2024-05-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Hört talas om myggnät? Köp myggnät med kardborrband runt hela fönstret så sitter det tätt.

Varför ska jag köpa kinesiska skitgrejer som jag inte behöver? Jag har perfekt inomhusklimat tack vare ACn i luftvärmepumpen...
Citera
2024-05-20, 14:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ja, det är värt det. Portabla AC är ok men varje hem bör ha en delad AC alltså med utomhusdel i alla fall för sovrummet. Det är ovärderligt.
Citera
2024-05-20, 14:30
Medlem
Samma fråga varje år på flashback.

Portabel ac är bästa köpet jag någonsin gjort. Behöver bara lite tjocka gardiner/mörkläggnings gardiner för att funka så hålls varmluften ute, ingen installation nödvändig.

Fläkten i min ac blåser dessutom iskall luft till skillnad från en vanlig fläkt.
Senast redigerad av SamDumpty 2024-05-20 kl. 14:34.
Citera
2024-05-20, 14:54
Nej, inte värt det.

Under två månader kan man härda ut att vissa nätter blir lite varma.
Citera
2024-05-20, 16:05
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, inte värt det.

Under två månader kan man härda ut att vissa nätter blir lite varma.
Jag håller med. Dessutom finns det trix att hålla ”kylan” inne mellan värmeböljorna.
Citera
2024-05-20, 16:51
Bannlyst
De fixar ju värme också. Vet många med ac. Drygt om de låter när de börjar bli lite slut.
Citera
2024-05-20, 17:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
De fixar ju värme också. Vet många med ac. Drygt om de låter när de börjar bli lite slut.

Har 2 på landet och 2 i stan. Panasonic (2019, hösten).
Haft sådana sen 1990-talet, körs vintertid på värme, AC på sommaren.
Håller typ 8-10 år, sen är det dags att köpa nya. Kostade 65.000 2019. (4 st, "inklusive allt", dvs. montering, bortforsling av de gamla och ROT-avdrag.)
Antar att nya apparater om 3-5 år kostar 80.000 kr.
Citera
2024-05-20, 17:59
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det kostar ungefär lika mycket som en normal människa lägger på glass och kylda drycker en varm dag ute på stan.

Självklart är det prioriteringar. Lite filosofiskt är väl svensk sommar ändå att svettas lite då kroppen inte klarar värmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in