Citat:
Vetenskap, möjligheter, motiverade, spekulation?
Vilka möjligheter finns det till liv, utanför jorden?
Hur vet du att det är möjligt?
Vad är sannolikheten?
Du hoppas att det finns. Men det är inte samma sak och du kan inte visa att det är så.
Ja, det är ren spekulation. Inget fel med det. Men det är inte vetenskap. Kan du falsifiera teorin.
Avstånden är så stora i rymden att inte ens att resa med ljusets hastighet, som inte är görligt, gör att vi kan besöka mer än ett litet begränsat antal i vår närhet under en livstid och det har inget med hur många droppar det finns i havet. Dålig jämförelse.
Däremot anser jag man ska fortsätta leta, för vem vet. Det kan eller kan inte finnas. Det ger även ytterligare information om universum i vår lilla avkrok. Men att säga att det måste finnas, eller prata om sannolikheten, går inte. För det behöver man faktiska observationer av det.
Om du inte var så dryg, skulle jag inte säga något. Men du får väl sitta hemma och fantisera om nån planet med blå enhörningar som man ska besöka i framtiden, tills vi har något svar. Om någonsin.
Vilka möjligheter finns det till liv, utanför jorden?
Hur vet du att det är möjligt?
Vad är sannolikheten?
Du hoppas att det finns. Men det är inte samma sak och du kan inte visa att det är så.
Ja, det är ren spekulation. Inget fel med det. Men det är inte vetenskap. Kan du falsifiera teorin.
Avstånden är så stora i rymden att inte ens att resa med ljusets hastighet, som inte är görligt, gör att vi kan besöka mer än ett litet begränsat antal i vår närhet under en livstid och det har inget med hur många droppar det finns i havet. Dålig jämförelse.
Däremot anser jag man ska fortsätta leta, för vem vet. Det kan eller kan inte finnas. Det ger även ytterligare information om universum i vår lilla avkrok. Men att säga att det måste finnas, eller prata om sannolikheten, går inte. För det behöver man faktiska observationer av det.
Om du inte var så dryg, skulle jag inte säga något. Men du får väl sitta hemma och fantisera om nån planet med blå enhörningar som man ska besöka i framtiden, tills vi har något svar. Om någonsin.
:Min jämförelse med havet står kvar. Ingen säger att man måste mäta varje droppe för att förstå att havet är enormt. På samma sätt behöver vi inte ha observerat varje planet för att kunna resonera om sannolikheten för liv. Din invändning är som att kräva facit innan man ens får ställa frågan.
Att fråga ‘hur vet du att liv är möjligt’ är lite komiskt, vi är själva beviset. Kemin som byggde oss finns överallt i universum, och den har inga jord exklusiva lagar. Att liv är möjligt är redan empiriskt bekräftat.
Sannolikheten går inte att skriva ner exakt, men vi kan sätta rimliga ramar. Vi vet att liv uppstod mycket tidigt på jorden, att exoplaneter i beboeliga zoner är vanliga, och att extremofiler klarar miljöer vi förut trodde var döda. Det gör sannolikheten informativt uppskattningsbar - inte en total gåta.
Hypotesen är visst falsifierbar. Om vi upptäcker oberoende liv någon annanstans, är frågan besvarad. Om vi aldrig hittar något trots massiva framtida observationer, så försvagas hypotesen. Det är exakt så vetenskap fungerar: uppdatera sannolikheter när ny data kommer.
Avstånd säger inget om huruvida liv finns. Det påverkar bara hur lätt det är att hitta eller besöka. Vi kan diskutera sannolikhet för förekomst utan att blanda in färdteknik.
All vetenskap jobbar med sannolikhetsuppskattningar under osäkerhet. Vi använder modeller baserade på data vi har (exoplaneter, biokemi, extremofiler) och uppdaterar när ny data kommer. Att vänta tills vi har facit är inte vetenskap - det är passivitet.
Att jämföra vetenskapligt motiverad spekulation (exoplaneter, kemi, självorganisation) med ‘blå enhörningar’ är bara halmgubbar. Vi pratar inte fantasi – vi pratar testbara hypoteser och observationer som redan pågår.
Du får gärna fortsätta upprepa att vi ’inte kan veta’, men det är inte särskilt djärvt att konstatera det uppenbara. Vetenskap handlar om att undersöka sannolikheter utifrån data, inte om att sitta med armarna i kors tills facit dyker upp. Jag har förklarat varför det är relevant att diskutera möjligheten till liv utanför jorden, med exempel från biokemi, extremofiler och exoplaneter. Om du tycker det är ’fantasi’, så är det ditt val. Jag lämnar diskussionen här, för jag ser ingen poäng i att snurra i cirklar kring självklarheter.
Senast redigerad av floraflap 2025-09-19 kl. 20:47.
Senast redigerad av floraflap 2025-09-19 kl. 20:47.
. Vem vet.