Citat:
Du har rätt i en sak: vi har ingen exakt sannolikhet eftersom vi saknar fullständiga indata. Men det betyder inte att alla gissningar är lika goda eller att man måste luta sig mot magkänsla.
Det finns ingen sannolikhetskalkyl av det slaget. Det är det man missar. För att det ska finnas en sannolikhetskalkyl måste man ha indata i form av sannolikhet att nåt sker, antal försök för att nu göra det till det enklast tänkbara exemplet.
Vi har inte indata för att dra en slutsats. Vi tror oss ana liv på ett ställe av alla vi har kollat (och några har vi kollat i relativ detalj), och ett exempel ger ett rätt värdelöst statistiskt underlag. Visst kan det vara så att ALLA jordliknande plus/minus en felmarginal alla utvecklat liv som vårt - det kan vi inte veta.
Så vi måste gå tillbaks på det vi vet om hur liv uppstod. Så eh, där ligger problemet. Vi har inte en susning. Allt allat är just nu magkänslor, likt DrJoll var inne på. Om det skett här, varför inte överallt annars?
Det är *exakt* den frågan biologer eller andra har som främsta jobb att lösa, men vi är inte speciellt närmare nu än för 100 år sedan.
Vi har inte indata för att dra en slutsats. Vi tror oss ana liv på ett ställe av alla vi har kollat (och några har vi kollat i relativ detalj), och ett exempel ger ett rätt värdelöst statistiskt underlag. Visst kan det vara så att ALLA jordliknande plus/minus en felmarginal alla utvecklat liv som vårt - det kan vi inte veta.
Så vi måste gå tillbaks på det vi vet om hur liv uppstod. Så eh, där ligger problemet. Vi har inte en susning. Allt allat är just nu magkänslor, likt DrJoll var inne på. Om det skett här, varför inte överallt annars?
Det är *exakt* den frågan biologer eller andra har som främsta jobb att lösa, men vi är inte speciellt närmare nu än för 100 år sedan.
Vi vet något om villkoren för liv :vi vet att liv kan uppstå under vissa kemiska och fysikaliska förhållanden eftersom det uppstod här. Det är en datapunkt. En enda datapunkt räcker inte för en exakt sannolikhetsberäkning, men det räcker för att utesluta nollchansen.
Om vi däremot accepterar att universum innehåller oräkneliga miljarder potentiella platser där liknande (eller kanske helt annorlunda) processer kan ske, då innebär det logiskt sett att chansen för att liv inte skulle uppstå någon annanstans minskar drastiskt. Det handlar inte om exakt odds utan om sannolikhetsprinciper i ett stort urval.
Det här är inte annorlunda än hur vi bedömer sannolikhet i många vetenskapliga områden där fullständig data saknas, men där man ändå kan dra rimliga slutsatser utifrån antalet möjliga utfall.
Dessutom : "vi vet inte hur liv uppstod" är inte detsamma som "vi vet inte om det kan uppstå". Vi vet att det kan uppstå, eftersom det redan har gjort det. Att stoppa där och säga "allt annat är känslor" är egentligen bara ett annat sätt att säga "jag vill inte spekulera", vilket är okej, men det är inte nödvändigtvis mer vetenskapligt.
Och slutligen, : om man ställer frågan "om det skett här, varför inte någon annanstans?" så innebär det att man öppnar för möjligheten snarare än att avvisa den. Det är det jag gör. Jag hävdar inte bevis, jag hävdar sannolikhet. Det är en viktig skillnad.