Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
När Säpo stod under riksdagens kontroll så hävdade myndigheten att extremvänstern var den grupp som stod för högst våldskapital och våldsdåd i Sverige, före extremhögern och islamisterna. Detta ändrades 2015 när Säpo hamnade direkt under regeringens styre.
Huruvida denna förändring har något samband kan man spekulera i.
Men vad har dessa extremorganisationer med SD att göra? SD är vare sig extremt till höger eller vänster och något islamistiskt parti är det inte, det är ju det enda av partierna i riksdagen som vill förhindra islamism.
SD är ett demokratiskt parti som är mycket populärt och respekterat av stora delar av befolkningen.
Du pratar om sd:s livvaktsskydd pga den autonoma vänstergrupper ("våldsvänsterns") hot, och tråden handlar om c:s livvaktsskydd pga extremhögerns hot, vilket också är vad jag pratar om. Jag pratar också om vilken av de båda grupperna som säpo misstänker smider planer på terrorism.
S och SKP splittrades kring 1920-talet i en demokratisk och en mer revolutionär gren. Sedan dess ser jag ser inga tecken på att S har något att göra med våldbejakande grupper, mer än möjligen frihetskämpar i något annat land, som FNL. På 70-talet var extremvänstern på riktigt i inblandade i tyska terroristdåd och terrorplaner. S skapade IB-affären som förföljde extremvänstern genom facket för att man trodde att olika vänstergrupper skulle ställa upp på sovjets sida vid krig. VPK har tagit bort K:et och slutat skicka pengar till kommunistländer sedan länge.
SD har på samma sätt försökt göra sig av med nazisterna och med rysstroll som Pavel Gamov, men har inte gjort sig av med aktivister som Chang Frick och Joakim Wallerstein. V är idag inte mer extremt än SD, men SD har fortfarande skakig syn på fakenews och trollerimetoder. Möjligen kan SD ha inspirerat någon extremist såsom nynazisten Theodor Engström, eftersom C hindrade SD att få regeringsmakt. Förr kan VPK ha inspirerat någon inom den våldsbejakande vänstern.