2024-05-19, 12:12
Medlem
psykadelikatessens avatar
Kör piratversion, funkar utmärkt - har kört så i 20+ år nu, inte betalat Microsoft en spänn
Citera
2024-05-19, 14:17
Medlem
Det finns ingen risk att funktioner på laptopen funkar sämre om man köper utan OS och installerar själv?
Typ fyiska knappar osv osv. men kanske inte alls har med det att göra?
Citera
2024-05-19, 14:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Det finns ingen risk att funktioner på laptopen funkar sämre om man köper utan OS och installerar själv?
Typ fyiska knappar osv osv. men kanske inte alls har med det att göra?

Enbart om Windows update inte skulle installera nödvändiga drivisar, om så, så finns de att hämta på datorns supportsida.
Citera
2024-05-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Enbart om Windows update inte skulle installera nödvändiga drivisar, om så, så finns de att hämta på datorns supportsida.

Kan det finnas någon så kallad "bloatware" som man faktiskt vill ha från tillverkaren som man inte får om man installerar själv? Inte allt ovanpå windows är ju dåligt, även om det ofta är det.
Citera
2024-05-19, 15:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Kan det finnas någon så kallad "bloatware" som man faktiskt vill ha från tillverkaren som man inte får om man installerar själv? Inte allt ovanpå windows är ju dåligt, även om det ofta är det.

Också det finns att hämta på nämnd sida. Det brukar handla om underhåll, skötsel etc.

En på en laptop färdig Windows-installation kommer med; Windows bloat, tillverkarens bloat/program samt rester från tillverkarens installation och kontroller på och av datorn vilket kan uppgå till, ibland så mycket som 25-30GB. Då är det en oprofessionellt utförd installation.

En egen installation blir utan det sistnämnda, men med det 1:a samt en del, bara det viktiga, av det andra. Saknas något så finns det att hämta på supportsidan.
Citera
2024-05-19, 22:16
Medlem
Låter som ingen köpt en oem nyckel förr?
Citera
2024-05-19, 22:30
Medlem
Citat:

Vilken datortillverkare pratar vi om här (blir enklare att besvara diskussionen då)?
Citera
2024-05-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vilken datortillverkare pratar vi om här (blir enklare att besvara diskussionen då)?

Packard Bell
Citera
2024-05-20, 01:03
Medlem
Citat:
Packard Bell

Ok, inga jag känner till.

Skulle nog vara extremt skeptisk till ett sådant okänt varumärke. Just med tanke på support, service, stabila drivrutiner (inte minst för kommande nya versioner av Windows). Lite varningsflagga på det IMO.

Skulle nog satsa på en från kända märken som HP, Dell, Microsoft, ThinkPad, Apple för normala/företag/kreativa bärbara, och tex. Asus Rog eller Razer för gaming-bärbara.
Citera
2024-05-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ok, inga jag känner till.

Skulle nog vara extremt skeptisk till ett sådant okänt varumärke. Just med tanke på support, service, stabila drivrutiner (inte minst för kommande nya versioner av Windows). Lite varningsflagga på det IMO.

Packard Bell är ett mycket gammalt varumärke som borde vara välkänt. Numera verkar det dock vara en del av Acer. Varför man frivilligt skulle vilja ha bloatware övergår dock mitt förstånd. Det är möjligt att någon tillverkare någon gång lyckats få med något vettigt men i nio fall av tio är det rent skräp som bara försämrar användarupplevelsen.
Citera
2024-05-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Packard Bell är ett mycket gammalt varumärke som borde vara välkänt.

Nja. Har använt datorer sedan 1981; Apple ][, IBM PC, etc. och jobbat med IT hela mitt professionella liv, men aldrig stött på en Packard Bell. Byggde jag inte egna datorer, och det gör man ju sällan gällande bärbart så var det IBM, HP, Digital, Compaq, Apple som gällde. Har även haft en två Acer, men aldrig någonsin någon bärbar från de som kallas Packard Bell. Men nåja, men lär sig alltid något nytt (så även jag). Tack för info iaf! 👍 😊

Är det Acer i botten så är det bättre än en no-name kinaklon, men samtidigt så är Acer det märke som jag minst skulle rekommendera. Har haft väldigt svårt att få support och komma i kontakt med service med Acer när jag hade ett problem med en bärbar som jag köpt till min fru. Är nog den allra sämsta kundtjänstupplevelsen jag haft gällande datorer, och skulle personligen därför rekommendera något annat märke i första hand.
Citera
2024-05-20, 16:38
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Nja. Har använt datorer sedan 1981; Apple ][, IBM PC, etc. och jobbat med IT hela mitt professionella liv, men aldrig stött på en Packard Bell. Byggde jag inte egna datorer, och det gör man ju sällan gällande bärbart så var det IBM, HP, Digital, Compaq, Apple som gällde. Har även haft en två Acer, men aldrig någonsin någon bärbar från de som kallas Packard Bell. Men nåja, men lär sig alltid något nytt (så även jag). Tack för info iaf! 👍 😊

Är det Acer i botten så är det bättre än en no-name kinaklon, men samtidigt så är Acer det märke som jag minst skulle rekommendera. Har haft väldigt svårt att få support och komma i kontakt med service med Acer när jag hade ett problem med en bärbar som jag köpt till min fru. Är nog den allra sämsta kundtjänstupplevelsen jag haft gällande datorer, och skulle personligen därför rekommendera något annat märke i första hand.

Hur kan du ha missat Packard Bell? Låter extremt konstigt om du jobbat med datorer alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in