2024-05-17, 20:29
Medlem
Har ni märkt att det är omöjligt att få någon form av bekräftelse på kommunikationen med Comviqs kundtjänst? De gömmer sig bakom en chattfunktion som inte går att spara, har ingen tillgänglig e-postadress och saknar en fysisk adress. Det enda sättet att kontakta dem är via telefon, vilket innebär att de har all makt över informationen vid eventuella tvister.

Jag försökte säga upp ett mobilabonnemang utan uppsägningstid både via chatt och telefon. Under dessa försök ställdes jag inför en mängd personliga frågor som "varför, vart ska du resa och hur länge, kan du inte pausa abonnemanget, etc." Efter en oändlig mängd frågor meddelade jag att jag ville avsluta abonnemanget i enlighet med avtalet och att jag inte ville besvara fler personliga frågor. Alice på kundtjänst informerade mig då om att det var deras rutin och att hon inte kunde ta emot uppsägningen om jag inte svarade på frågorna. Jag blev chockerad över att ett stort företag i Sverige kunde agera på detta sätt, men det bekräftades senare av Fatima på telefon.

Eftersom det inte går att nå någon chef eller ansvarig person, gav jag till slut upp. Men nu har något nytt och ännu mer irriterande inträffat. Jag sade upp avtalet via telefon och vi kom överens, men efteråt ändrade de uppsägningstiden till efter bindningstiden den 5 juni, utan min vetskap. Detta har lett till en ny runda av diskussioner med dem. Varför gör de så här? Förmodligen för att kunna fakturera mig för juni månad och tjäna pengar på ett oförtjänt sätt. Det hela känns mycket skumt. På Trustpilot har de betyg runt 1, vilket kanske inte är så förvånande.
Citera
2024-05-17, 20:48
Medlem
Till efter uppsägningstiden, och ingen bindningstid. Hur hänger det samman?
Citera
2024-05-17, 21:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eecdebreziet
Har ni märkt att det är omöjligt att få någon form av bekräftelse på kommunikationen med Comviqs kundtjänst? De gömmer sig bakom en chattfunktion som inte går att spara, har ingen tillgänglig e-postadress och saknar en fysisk adress. Det enda sättet att kontakta dem är via telefon, vilket innebär att de har all makt över informationen vid eventuella tvister.

Jag försökte säga upp ett mobilabonnemang utan uppsägningstid både via chatt och telefon. Under dessa försök ställdes jag inför en mängd personliga frågor som "varför, vart ska du resa och hur länge, kan du inte pausa abonnemanget, etc." Efter en oändlig mängd frågor meddelade jag att jag ville avsluta abonnemanget i enlighet med avtalet och att jag inte ville besvara fler personliga frågor. Alice på kundtjänst informerade mig då om att det var deras rutin och att hon inte kunde ta emot uppsägningen om jag inte svarade på frågorna. Jag blev chockerad över att ett stort företag i Sverige kunde agera på detta sätt, men det bekräftades senare av Fatima på telefon.

Eftersom det inte går att nå någon chef eller ansvarig person, gav jag till slut upp. Men nu har något nytt och ännu mer irriterande inträffat. Jag sade upp avtalet via telefon och vi kom överens, men efteråt ändrade de uppsägningstiden till efter bindningstiden den 5 juni, utan min vetskap. Detta har lett till en ny runda av diskussioner med dem. Varför gör de så här? Förmodligen för att kunna fakturera mig för juni månad och tjäna pengar på ett oförtjänt sätt. Det hela känns mycket skumt. På Trustpilot har de betyg runt 1, vilket kanske inte är så förvånande.
Här finns allt om deras kundservice inkl. mailadress:
https://www.comviq.se/hjalp/kontakta-oss

Du verkar vara lite eljest, kanske ska du be någon om hjälp...
Citera
2024-05-17, 21:25
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Har Comviq abonnemang?
Citera
2024-05-17, 23:56
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDahlman
Har Comviq abonnemang?

Comviq erbjuder både mobilabonnemang och kontantkort
Citera
2024-05-18, 00:17
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Är du säker på att det inte var en AI som du chattade med? Det är ganska vanligt att man först får chatta med en sådan.
Citera
2026-03-06, 16:32
Medlem
Loikkaris avatar
Urusel kundtjänst. Min nuvarande abonnemang löper ut 2026-04-02, då jag beställde en Samsung S25 Ultra och en abonnemang 20 Gb för 534 SEK/mån, bundet i 24 mån.

Medan jag väntade på min nya telefon fick jag ett erbjudande av Comviq köpa en helt ny S26 Ultra för ca 620 SEK 24 mån bindning och 40 Gb surf. Första telefonen var redan skickat så jag fick vänta tills den kom och göra en ånger på det. Det gjorde jag samma dag som jag var på posten och Comviq har en stenåldrig system att de skickar retursedeln med snigelposten Nu har det gått en vecka o två dagar o posten har inte levererat returmaterialet.

Denna vecka delas posten hos oss Mån-Onsd-Fred. Nästa vecka Tisd-Torsd men jag åker bort i fem veckor tidigt på tisdag morgon så jag har ingen möjlighet att skicka returen tillbaka. Ringde kundtjänsten och förklarade situationen och Hon sa bara att vi kan inget göra, inte vårat fel att du åker bort o inte har anhöriga som kan returnera när materialet kommer. Till råga på det slände hon luren i örat på mig. Hon kunde inte ge mig adressen dit jag kan skicka returen och pröjsa frakten själv. Hon påstår att det ska vara deras paket o skyddmaterial för att säkra att telefonen kommer fram oskadat. Jag kan väl paketera en telefon och det är ju posten som ansvarar att den kommer fram hel o fin.

jag har andå varit kund hos dem säkert 6 år, men ska man tåla sån behandling, dessutom sa hon att Comviq har problem att få ut sina försändelser, så ja sa som hon sa till mig, inte mitt fel att ni har problem i lagret.

Edit: Sedan ringde jag kundtjänsten på nytt, en trevlig kille lyssnade vad hade jag för ärende, var lyhörd o gick till sin supervisor för att rådfråga. Efter ca 10 min kom han och gav mig goda nyheter,de har pausat returen o allt och jag får vänta in materialet och skicka tillbaka när jag kommer från resan. Det verkar berå vem man råkar få som handläggare hos Comviq, den ena vill nite hjälpa o den andra gör lite besvär för att lösa problemet.
Citera
2026-03-06, 17:37
Medlem
Kundtjänsts uppgift på de flesta storföretag utan ansikte är givetvis inte att betjäna kunderna, det är att säkra intäkter. Sannolikt är också att dessa som sitter i kundtjänst har kommission på att behålla kunder och liknande.

Comviq har jag inte så jättemycket erfarenhet av, de verkar inte ha några kontaktkanaler alls när jag kollat.

Sagt upp obundet bredband från Tele2 en gång, givetvis går detta inte att göra via Internet utan måste göras via telefon. Ungefär samma soppa som TS var med om, en massa frågor i stil med varför, är du inte nöjd, vår kabelanslutning är egentligen bättre och stabilare än den fiber du fått så du ska behålla den, det är bra att ha en uppkoppling till som reserv, etc. I vilket fall gav dem sig till slut, men registrerade i själva verket ingen uppsägning utan lät abbonemanget ligga. Tog två samtal till där jag i det sista fick hota med rättsliga åtgärder. Då funkade det till slut.
Tyvärr är detta så vanligt världen runt... https://www.youtube.com/watch?v=rCkbg3OvGcw

Detta område är helt klart eftersatt gällande konsumenträtt.
Det borde lagstiftas att en uppsägning av tjänster ska kunna göras via samma kanal som man signar upp för dem på, och med lika lite friktion.

I brist på det kan man också skicka en uppsägning via rekommenderat brev till företagets officiella adress med en uppsägning av tjänsten. Sägs inte tjänsten upp då kan man tydligen med lätthet stämma för eventuella omkostnader därefter i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in