2024-05-19, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Och då räknar vi bort det pajasaktiga och numera bortgångna Skånepartiet. Men annars. Är där verkligen inte folk och organisationer som jobbar för att Skåne ska bli eget land med sitt egna språk? Helt ofattbart i så fall. De flesta skåningar vill inte tillhöra Sverige eller Danmark. Utan är ett eget folk, språk, kultur och nation.
Testa Nyans. Med tanke på befolkningen kan de göra Skåne till en lydstat till Iran.
Citera
2024-05-19, 20:27
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Alla organisationer har gått under jorden. Förföljelsen från Stockholm har blivit för brutal.

Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag bor i Skåne sedan många år och har aldrig hört att någon skåning inte vill tillhöra Sverige eller Danmark.

Jag tar mig även friheten att rätta din grammatik lite grann;
"Finns där organisationer..." bör skrivas "Finns det organisationer..."

Det är skånska. Inget fel i övrigt heller. Det låter bara ovant i dina öron.

I övrigt skulle Skåne klara sig utan Sverige, särskilt då utan Stockholm.
Citera
2024-05-29, 14:35
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Sven Olle Olsson ifrån Sjöbo var en man som stod upp för demokratin och lätt folket få rösta ifrågan.

Visst är det så! det finns en anledning till att jag flyttade till norra skåne. Där kan jag smida mina planer...
Citera
2024-05-29, 16:39
Avslutad
Skåne som Svenskt har alltid varit föremål för Stockholms sociala experiment.

Kollar man på valresultatet i Skåne sticker det ju ut rejält jämfört med resten av landet och det har det generellt sett gjort i hundra år.

Missnöjet har ingenting med dagens politik att göra. Detta är ett politiserats rotat missnöje som sträcker sig flera hundra år tillbaka i tiden som har att göra med den Svenska occupation och svenkfieringesprocessen av Skånelandet, där man bröt såväl traktamentet med Danmark att låta Skåne behålla sina egna lagar och kultur och behandlingen av folket, som var rejält brutalt. Man förbjöd allting som var Danskt, skickade pojkar att dö i strid i Östra Europa, rebeller steglades eller sattes på påle. Skånska storbönder, godsägare och grevar förlorade sina egendomar och byttes ut mot Svenskar.

Att Skåningarna oproportionerligt röstar på ett populistiskt parti som motsätter sig det Svenska etablisemanget är inte förvånande. Det finns ett djupt rotad tvivel till det Svenska rikets välvilja mot Skånska medborgarna. Faktum är ju att Skåne rent tidsmässigt är mindre Svenskt än vad Finland varit.

Att Skåne hela tiden får ta första smällen av Sveriges kontinentala experiment hjälper ju inte direkt heller. Barsebäck var de första kärnkraftverken som rök efter politisk påtryckningar utifrån. Malmö var bland de första projekten man använde som utomeuropeisk flyktingförläggning. Tanken är troligtvis att Skåne ses som en slags buffertzon. Man kan testa vad som händer där nere och skulle man tappa kontrollen sker det långt ifrån huvudstaden där man kan undvika revolutionerande upplopp där.

Skåneland är också det sista området som Sverige inte lämnat ifrån sig sen sin stormaktstid och det är på många sätt det landskapet som skiljer sig allra mest från resten av Sverige. Ofta brukas ju Samiska och Finländska minoritetskulturer framhållas som särskillt utsatta. Men med tanke på att dessa kulturer fortfarande återfinns i någon utsträckning jämfört med Skånekullturen talar ju ganska mycket emot det. Vid någon tidpunkt, i en stabilare värld så har i min mening Skåneland mer rättfärdighet att bestämma om självständighet än någon annan region i Sverige. Reparationer för missaktning från Sveriges sida står så klart också på agendan. Men tror nog att många Skåningar skulle nöja sig med att ställa ett ultimatum till befolkningen som bor där. Antingen blir de kulturellt Skånska eller så får de flytta till Sverige eller Danmark med rättfärdigande att Svensk politik har under de senaste 400 åren nästan helt och hållit utrotat den Skånska kulturella identiteten och för att den ska överleva krävs helt enkelt en snäv assimilationspolitik i den rekonstruerade Skånska kulturen.
Senast redigerad av Ultragainus 2024-05-29 kl. 16:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in