2026-02-25, 15:49
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
är själv vibe-coder. jag gjorde en webapp. med hjälp av chatgpt. en anonym-chat som jag delar bland mina polare bara för att visa när man är på fest. Ingenting av kommersiellt intresse. Det är kul att det funkar. Den lever sitt eget liv och behövs inte mycke ändringar.

Skulle jag få jobb på microsoft och någon bank så hade jag inte nog så mycket att komma med haha

Det är precis sådant här som det fungerar för, att göra snabba demos/”proof of concepts”.

Ska du göra något avancerat så faller det ihop som ett korthus även om det går komma långt om du själv strukturerar arbetet och kan indela uppgifterna till små diskreta problem.

Och det är här problemet ligger, för dels 1 så behövs det fortfarande en människa som har väldigt bra koll på vad som ska göras och 2 det blir nästan kvadratiskt långsammare och svårare att få modellerna att skapa fungerande kod som faktiskt löser problemet ju större kodbas du har.
Citera
2026-02-25, 19:29
Medlem
Som senior fullstack-utvecklare som även jobbar kundnära med presale, kravinsamling mm så kan jag väl säga att det inte är några fel att söka sig till systemutveckling så länge som du inte tänker vara en stekar-frontendare.
Citera
2026-02-25, 19:33
Medlem
guderis avatar
Varför, kanske därför att man tjänar betydligt mer än hjon på flashback. Och att det triggar oss systemutvecklare någonting fruktansvärt när hjon grinar som dom gör här
Citera
2026-02-26, 13:24
Medlem
Noterar följande i dagens tidning:
Trots snabba framsteg inom AI har språkmodeller fortfarande svårt att läsa och tolka pdf-filer, ett av världens mest använda filformat. Det rapporterar The Verge.

– AI-bolagen fokuserade inte på pdf:er, eftersom formatet är så svårt.

Varför kan dom inte bara vibe-koda detta?
Tar bara några sekunder hör jag. Verkar lite retarded att vänta så länge med så viktig funktionalitet. Och som är så snabbt ordnad.
Citera
2026-02-26, 19:12
Medlem
McCarthy01s avatar
Det kommer alltid att finnas behov av folk som kan kodning från grunden, eftersom AI inte är optimalt och inte kommer att vara för en överskådlig framtid. AI svarar själv när man frågar, att det finns mycket som det inte kan förstå
Citera
2026-02-26, 20:00
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det kommer alltid att finnas behov av folk som kan kodning från grunden, eftersom AI inte är optimalt och inte kommer att vara för en överskådlig framtid. AI svarar själv när man frågar, att det finns mycket som det inte kan förstå
Är människor optimala?
Citera
2026-02-27, 09:10
Medlem
https://efn.se/internetmiljardaren-hogavlonade-jobb-kommer-forsvinna-snart
Citera
2026-03-08, 12:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag utvecklar just nu en app i Xcode med hjälp av Chat GPT. Men tro att AI sköter allt är att inte förstå hur appar byggs. Jag är grafiker i grunden, programmerat lite tidigare mest webbsidor. En app måste fortfarande byggas i ett design program som Figma. Att instruera AI att skriva kod är inte så enkelt som det låter, AI kan inte göra allt på en gång utan kräver instruktioner steg för steg. Jag har också sprungit in i "limit" hur mycket jag kan använda AI i Xcode. Man jkan inte belasta AI med ofullständiga instruktioner och för att kunna ge instruktioner måste du veta vad du vill med appen.

AI är otroligt hjälp medel vad gäller swift men den gör ingen smart design eller bra UI.
Citera
2026-03-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Är människor optimala?

Vi är bäst. Det är vi som har kommit på datorer och AI så självklart behövs en människa som styr allting...
Citera
2026-03-08, 16:24
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag utvecklar just nu en app i Xcode med hjälp av Chat GPT. Men tro att AI sköter allt är att inte förstå hur appar byggs. Jag är grafiker i grunden, programmerat lite tidigare mest webbsidor. En app måste fortfarande byggas i ett design program som Figma. Att instruera AI att skriva kod är inte så enkelt som det låter, AI kan inte göra allt på en gång utan kräver instruktioner steg för steg. Jag har också sprungit in i "limit" hur mycket jag kan använda AI i Xcode. Man jkan inte belasta AI med ofullständiga instruktioner och för att kunna ge instruktioner måste du veta vad du vill med appen.

AI är otroligt hjälp medel vad gäller swift men den gör ingen smart design eller bra UI.
Det är rätt stor skillnad på vad du får beroende på hur mycket du är beredd att betala. Men zoomar vi ut lite är det helt otroligt att det ens fungerar, det var ett skämt här på forumet att AI kunde koda i flera år. Nu skriver dom som satan. Det ligger inte långt bort att dom kan programmera hela genom för nya livsformer, några turbo-virus senare är vi alla döda.
Citat:
  • 04 March 2026
AI can write genomes — how long until it creates synthetic life?

The Evo2 genomic language model can generate short genome sequences, but scientists say further advances are needed to write genomes that will work inside living cells.
https://www.nature.com/articles/d41586-026-00681-y
Citera
2026-03-08, 16:33
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Vi är bäst. Det är vi som har kommit på datorer och AI så självklart behövs en människa som styr allting...
Helt rätt!

Vi behöver bara tre superdatorer i världen och datorer behöver max 640K internminne.

På ämnet...
Det finns kanske för många seniorer idag så det kommer ta några år.
Men tills dess är det nog nedsida på den satsningen?

Claude är mycket mer kostnadseffektiv än nyexade, tyvärr.
Citera
2026-03-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Helt rätt!

Vi behöver bara tre superdatorer i världen och datorer behöver max 640K internminne.

På ämnet...
Det finns kanske för många seniorer idag så det kommer ta några år.
Men tills dess är det nog nedsida på den satsningen?

Claude är mycket mer kostnadseffektiv än nyexade, tyvärr.

vi får nog se vartefter.

till dess så kommer det alltid behövas utvecklare nya o gamla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in