2024-05-17, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl bra att unga redan från tidig ålder får lära sig om döden. Kanske inte på detta sätt, men ändå. Så här fungerar Sverige, dålig sjukvård och de som mår dåligt får ingen hjälp.
Barnen som såg detta kommer heller inte få någon direkt hjälp för att bearbeta sitt trauma, som kommer följa dem resten av deras liv.

Kanske borde dagispersonalen reka området innan man tar dit barn. för att säkerställa att det är fritt från döda personer, knarksprutor, vapen eller annat.
När jag gick på förskolan var det en i personalen som tog livet av sig, visserligen hemma men det är ett tydligt minne. Jag tror egentligen det bara är bra faktiskt att man får lära sig om det så tidigt som möjligt även om det inte behöver vara så drastiskt att se en död person på riktigt. De är ju så pass små och de flesta är fria från bekymmer att de fortsätter leka och utforska livet utan större krusiduller. Jag har till dags dato aldrig sett en död person på riktigt förutom via klipp.
Citera
2024-05-17, 11:15
Moderator
Parongatans avatar
Barn och ungdomar tål mer än man tror. Allt handlar om hur de vuxna reagerar och agerar. Jag tänkte på att förskolan rekvirerade psykologer som kom för att hjälpa barnen att komma igenom händelsen mentalt.

Det vore intressant att få veta hur de rent praktiskt bar sig åt. Om psykologerna skapade små samtalsgrupper där barnen kunde prata fritt och att de kunde hjälpa barnen att prata ut om sina upplevelser.

Det är viktigt att avdramatisera händelsen, och att ingen annan kunde ha gjort något för att förhindra killen från att ta sitt liv just där. Antagligen kände sig killen trygg på just den platsen.

Som jag förstår, är det en vacker och fridfull plats med en relativt öppen vegetation. En plats som är lättillgänglig och där killen ostört kunde arrangera sin hädangång.
Citera
2024-05-17, 11:43
Avslutad
Oj. Traumatiskt vis att antagligen få sin första upplevelse med döden.

Låter som att en ung människa dessutom valt att avsluta sitt liv. Sorgligt. Vila i frid 🌹
Citera
2024-05-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayfarers
På tisdagen hittades en död person i Landvetter utanför Göteborg.
Fyndet gjordes av förskolebarn som skulle ha en picknick i området, skriver GP.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forskolebarn-pa-utflykt-hittade-dod-person/

Någon som vet något?
Men stackars barn som fått vittna detta
Citera
2024-05-19, 00:14
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Men stackars barn som fått vittna detta

Någon som vet något mer om detta? Stämmer det att det var en kille född -06? 🤔
Citera
2025-06-23, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl bra att unga redan från tidig ålder får lära sig om döden. Kanske inte på detta sätt, men ändå. Så här fungerar Sverige, dålig sjukvård och de som mår dåligt får ingen hjälp.
Barnen som såg detta kommer heller inte få någon direkt hjälp för att bearbeta sitt trauma, som kommer följa dem resten av deras liv.

Kanske borde dagispersonalen reka området innan man tar dit barn. för att säkerställa att det är fritt från döda personer, knarksprutor, vapen eller annat.

Det där är ju ganska mycket horseshit. Vissa grejer får du hjälp med visst, vill du ha psykologisk hjälp så finns det. Är du inte nöjd kan du byta psykolog flera gånger.
Citera
2025-06-24, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp18
Det där är ju ganska mycket horseshit. Vissa grejer får du hjälp med visst, vill du ha psykologisk hjälp så finns det. Är du inte nöjd kan du byta psykolog flera gånger.

Du vet inte vad du pratar om tyvärr. Men fint att du lever i en annan värld än den jag mött där barn kan avfärdas från primärvården med hänvisning till att de fått en diagnos hos BUP samtidigt som de anses vara för friska för BuP. Har haft deras dörrvakter i luren när de säger rakt ut att detkrävs aktivt självmordsförsök för att kvalificera sig, gamla skärsår i armar och trauma räcker inte. Till slut fick hon en plats hos BuP men det var nära att kosta henne livet. Vet för jag var med i ambulansen och på akuten.
Citera
2025-06-24, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Du vet inte vad du pratar om tyvärr. Men fint att du lever i en annan värld än den jag mött där barn kan avfärdas från primärvården med hänvisning till att de fått en diagnos hos BUP samtidigt som de anses vara för friska för BuP. Har haft deras dörrvakter i luren när de säger rakt ut att detkrävs aktivt självmordsförsök för att kvalificera sig, gamla skärsår i armar och trauma räcker inte. Till slut fick hon en plats hos BuP men det var nära att kosta henne livet. Vet för jag var med i ambulansen och på akuten.

Jag skrev ju vissa grejer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in