• 1
  • 2
2024-05-17, 22:42
Medlem
godboys avatar
Det beror ju på vad man har för intressen, men som jag säger till kompisar som ens funderar över husbil, "man får rätt många hotellnätter för årskostnaden för ägandet av en husbil eller även husvagn". Är det ett intresse och att man använder husbilen mycket, kör på det då, men är det frågan om ett par veckor per år? Kör då på hotell.

Det är i slutänden rätt många faktorer som påverkar. Ofta har man ju en vanlig bil också och då är mitt tips att stuva in sina väskor i den och sen köra på hotell. Att kuska runt i seg husbil är ju extremt segt. Men gillar man det, så visst.
Citera
2024-05-17, 23:01
Medlem
Husbil alla dagar.
Gillar man inte fiska så köp en husvagn och stå bland alla andra drägg.
Citera
2024-05-25, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Tycker det verkar krångligt att hitta ställen man får ställa en husbil. Uppställning av husbil ingår inte i allemansrätten och man får inte heller framföra den på terräng. Typ gräsmatta, parkmark eller stränder.
Man får stå på offentlig parkering 24h och då måste den få plats i rutan och du får inte ställa ut möbler för då räknas det som camping. Skall den stå på en tomt så kan det behövas bygglov?
Inte alltid man får ställa den på parkering i anslutning till naturreservat heller.

Så då blir det ju typ bara på någon camping eller rastplats vid motorvägen?

Det finns ställplatser. Man får visserligen betala en avgift per natt. Beroende på var man ställer sig, så kan dock el och servicehus (med tex dusch och toalett) ingå. Kan även finnas möjlighet att fylla på vatten, latrintömning etc. Det varierar lite.
Citera
2024-05-25, 09:04
Medlem
Familjen hade husvagn så det är man uppväxt med. Innan det så tältade vi många år, vilket jag själv även gjort efteråt då jag åker mc runt i Europa. En husbil eller rättare sagt husbuss vore drömmen då det ger riktig frihet och bekvämt liv. Man slipper släpa på resväskan som när man flyger och man kan stanna var man vill för att sova eller äta. Problemet är ju att jag älskar att köra mc med allt från att känna dofter av naturen till hur skönt det är att ta en kurva. Det finns ju förvisso små husvagnar till mc och det vore nog bra. Annars och det är ju konstigt att man inte sett ännu mer än som tecknat, en husmc. Tänk en trike med husdelen likt en husbil.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-05-25 kl. 09:07.
Citera
2024-05-25, 10:47
Medlem
Neksnors avatar
När jag växte upp åkte familjen ibland runt i någon vecka. Ställen som Böda undveks, vi hade en vanlig personbil och hade med oss ett tält som lätt funkade för hela familjen en natt (men efter en vecka i det tältet hade hela familjen blivit knäpp), men det användes i nästan aldrig. Normalt var att vi hyrde en liten stuga på campingplatserna. Och ibland någon natt hos släkt och bekanta som hälsades på.
Citera
2024-05-26, 19:18
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
När jag växte upp åkte familjen ibland runt i någon vecka. Ställen som Böda undveks, vi hade en vanlig personbil och hade med oss ett tält som lätt funkade för hela familjen en natt (men efter en vecka i det tältet hade hela familjen blivit knäpp), men det användes i nästan aldrig. Normalt var att vi hyrde en liten stuga på campingplatserna. Och ibland någon natt hos släkt och bekanta som hälsades på.

Stackars er, vi campade i husvagn och det var inga problem!
Citera
2024-05-28, 22:52
Medlem
Lasbond3000s avatar
Husvagn är lite fritidshus light.
Det är en vagn som man kör till ett ställe (oftast en camping) och lämnar där en längre period.
Sedan tar man bilen för att göra utflykter.
Många återkommer till samma camping på samma plats år efter år med sin husvagn och med tiden bygger de upp både altan och har en mindre trädgård.
Alltså ett fritidshus på hjul.

Husbil medför en mer resande tillvaro.
Man åker till ett ställe, stannar ett dygn eller två och sedan åker man till nästa destination o.s.v.

Tält är den ultimata campingen.
Närmare naturen än såhär kommer man inte och den kan i princip slås upp överallt i buschen.
Ett måste om ska fjällvandra i några dagar.
Citera
2024-12-13, 22:31
Medlem
SportquattroS1s avatar
Om husbil eller husvagn är bäst hänger helt på ägarens/förarens körkort.

Du får en bättre husbil med C-kort än husvagn på BE-kort. Du får bättre husbil än husvagn med B-kort.

Med C-kort så är det en helt annan husbilsmarknad då en bil över 3500kg har bara en bråkdel av antalet potentiella köpare.

Har du ingen bil, parkering eller ekonomi så är tält ett alternativ.
Citera
2024-12-31, 12:04
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jätteskillnader.

Med husvagn står du på campingar, åker runt lite och dricker lådvin.

Med husbil hittar du en egen plats där ingen stör och du stör ingen.

Med tält lever du billigt men måste stå ut med att du är ute hela tiden.

Haha! Spot on. Hade inte sagt det bättre själv.

När jag var i tioårsåldern under 80-talet lånade familjen bekantas husvagn i två veckor en sommar för att testa. Pappa köpte istället därefter segelbåt. Så jag har ingen direkt erfarenhet av husvagnslivet. Jag är ju inte heller varken boendes i trång lägenhet eller sosse. Nu i vuxen ålder har vi vår första husbil, en "plåtis" (inredd skåpbil) sedan 3 år. Vi använder den som rullande kontor när vi jobbar på mässor nere i Europa några gånger per år. Antar att husbil/husvagn både har fördelar och nackdelar. Hur du är som person avgör vad du väljer. Är du intresserad av pittoreska små gränder i små byar i Provence är inte husvagn ett alternativ. Då skulle jag rekommendera flyg, hyrbil och hotell. Eller plåtis. Investera gärna i en el-scooter.
Att tälta är en helt annan upplevelse. Inte sällan den mest upplevelserika. Tältar gör du dit inga fordon tar dig. Med undantag för snöskoter och helikopter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in