2024-05-15, 10:26
Medlem
Adelaides avatar
Gjorde en stor beställning från en webbutik i England i dagarna. Självklart vet ag att man behöver betala moms från England numera, så jag var beredd på det. Men när jag kollar på spårningsnummer nu så ser jag att paketet är i min stad nu och att "försändelsen har lastats". Vad betyder det? Har Postnord skonat mig från att betala tull och moms?
Citera
2024-05-15, 10:29
Medlem
micke_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Gjorde en stor beställning från en webbutik i England i dagarna. Självklart vet ag att man behöver betala moms från England numera, så jag var beredd på det. Men när jag kollar på spårningsnummer nu så ser jag att paketet är i min stad nu och att "försändelsen har lastats". Vad betyder det? Har Postnord skonat mig från att betala tull och moms?
Webbutiken kanske skrev gåva på paketet och då klarar man sig ibland från momsen
Citera
2024-05-15, 10:32
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är också möjligt att webbutiken betalat in tull och avgifter åt dig. Det är många större brittiska butiker som börjat göra det de senaste åren eftersom EU fortfarande är en betydande del av deras marknad.
Citera
2024-05-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Tror inte att Postnord som skonar dig isf, har de behövt betala momsen så kan du nog räkna med att få en räkning på det. Om du har sluppit så är det isf tullen som släppt förbi det utan åtgärd, i fall så är fallet är det givetvis olagligt att låta det vara utan du blir skyldig att betala in momsen själv

Jag utgår från att det inte är som företagare du handlat med tanke på att du skriver i forumet för konsumentfrågor, annars är det normalt att företagare inte behöver betala den eftersom de ändå skall få tillbaks eventuell moms.
Citera
2024-05-15, 14:25
Medlem
Adelaides avatar
Yes, paketet kom idag!
Någon moms kommer svenska staten inte att få.
Det där är tullens jobb, inte mitt, och de hade kunnat momsa mig när de hade chansen.

Tycker hela grejen med importmoms är patetiskt. Som om välfärden förbättras av några hundralappar liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in