2024-05-15, 02:40
Medlem
Mohaves avatar
I helgen blev jag bjuden på en god gryta tillagad och serverad i en lergryta med varumärket Römertopf. Värden berättade att han ärvt lergrytan från sin mamma och växt upp med att hon lagade både grytor och bröd i den på 70-talet.

Grytan var mycket god och jag blir sugen på att köpa en. Era erfarenheter? Fördelar och nackdelar? Vad funkar bra att laga i en sån och vad funkar mindre bra?

https://lergrytor.se/products/lergry...alla-storlekar
Citera
2024-05-15, 03:11
Medlem
StudiumValors avatar
Allt blir bra.
Den använder jag mest till kyckling.
- en hel stor kyckling
- salta/peppra
Fyllning: mycket katrinplommon, äpple och smålök
Runt kycklingen: mycket smålök, katrinplommon, äpple, morötter
Varierar kryddningen, men vitlök, timjan t ex
En skvätt rött vin 1-2 dl,
ibland en citron (en del som fyllning), eller en 1-2 dl guinnes istället för vin
-------------
Blöt grytan och vänta enligt instruktionen.
Det behövs inte så mycket vätska alls då det finns vätska i lergodsetnär du blöter den och alla grejer du stoppar i släpper vatten
---------
Jag brukar bara reda buljongen ibland annars serveras allt med skyn till vitt ris.
-----------
jag vet inte så noga, men det blir otroligt bra varje gång.
Inget besvär, det sköter sig själv
Citera
2024-05-15, 08:57
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

Lergryta/Römertopf --> Att laga mat med lergryta, era bästa tips och trix?

//Mod
Citera
2024-05-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Fördelar och nackdelar? Vad funkar bra att laga i en sån och vad funkar mindre bra?

https://lergrytor.se/products/lergry...alla-storlekar

Diskningen är ju inte alltid rolig. Går ju inte att köra en lergryta i diskmaskin, och rinner det över, så bränner det oftast också fast.

Vad att göra i den? Tja, i princip allt som annars lagas i en gryta på spisen.
Allt som görs i slow-cooker, kan jag tänka mig kan göras utan större förändringar i lergryta.
Citera
2024-05-15, 13:45
Moderator
Jultrollets avatar
Jag använder min ofta och gärna och hade länge en oglaserad, som funkade bra, men köpte en lite större för något år sedan och valde då en glaserad istället. Den är mycket lättare att rengöra. Kött och bröd blir jättebra i den.

Ett tips är att inte använda samma gryta till kött och fisk. Fisksmaken har en tendens att sätta sig rejält i godset..

Sedan är jag glad att jag valde en lite större än jag tänkt mig för jag vill gärna kunna stoppa i en hel kyckling med tillbehör eller en större bit fläskkarré till pulled pork till exempel.
Citera
2024-05-15, 16:33
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag använder min ofta och gärna och hade länge en oglaserad, som funkade bra, men köpte en lite större för något år sedan och valde då en glaserad istället. Den är mycket lättare att rengöra. Kött och bröd blir jättebra i den.

Ett tips är att inte använda samma gryta till kött och fisk. Fisksmaken har en tendens att sätta sig rejält i godset..

Sedan är jag glad att jag valde en lite större än jag tänkt mig för jag vill gärna kunna stoppa i en hel kyckling med tillbehör eller en större bit fläskkarré till pulled pork till exempel.
Ett knep som funkar fint när det gäller att få bort oönskade aromer från grytan är att skrubba den med en blandning av ättika och bakpulver. Reaktionen som dessa två ingredienser får när dom blandas är en väldigt effektiv aromdödare, och lämnar ingen bismak kvar efter att man har sköljt ur grytan ordentligt!
Citera
2024-05-15, 16:43
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Ett knep som funkar fint när det gäller att få bort oönskade aromer från grytan är att skrubba den med en blandning av ättika och bakpulver. Reaktionen som dessa två ingredienser får när dom blandas är en väldigt effektiv aromdödare, och lämnar ingen bismak kvar efter att man har sköljt ur grytan ordentligt!
Det var ett bra tips som jag ska testa vid behov. Tack! Kanske är risken lite mindre med en glaserad gryta än med min gamla, men bra att kunna ta till något när det behövs.
Citera
2024-05-15, 16:46
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det var ett bra tips som jag ska testa vid behov. Tack! Kanske är risken lite mindre med en glaserad gryta än med min gamla, men bra att kunna ta till något när det behövs.
Jo det är ett bra gammalt husmorsknep. Funkar även bra i gjutjärnspannor och dylikt.
Citera
2024-05-15, 20:17
Medlem
Sladdarens avatar
Bara en sämre version av crockpott tryckkokare ... eller ? ;-)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in