2025-01-14, 21:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej Sverige ska givetvis inte införa Euro.

Kronan svänger upp och ner och detta fungerar som en stötdämpare för ekonomi. Jämför med Tyskland, som kraschar totalt, och spänningarna inom Euro-området mellan Nord och Syd som hotar slutar sönder alltihop.
Hoppas att det blir en seriös röstning om euro men det blir väl som med att vara med I Nato, dom vågar inte ha en seriös röstning på grund av dom flesta röstar nej, lika dant rösta om vara kvar i EU.

Det blir väl en politiker som kör över svenska folket igen och bara bestämmer att så ska det vara 🤷‍♂️
Citera
2025-02-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hoppas att det blir en seriös röstning om euro men det blir väl som med att vara med I Nato, dom vågar inte ha en seriös röstning på grund av dom flesta röstar nej, lika dant rösta om vara kvar i EU.

Det blir väl en politiker som kör över svenska folket igen och bara bestämmer att så ska det vara 🤷‍♂️
Vi har en representativ demokrati, då sker inga beslut genom folkomröstningar. De folkomröstningar som förekommer är inte beslutande, men oftast har man följt resultatet. Men skulle så skett konsekvent hade vi fortfarande haft vänstertrafik också.
Citera
2025-02-19, 02:20
Avstängd
Helt rätt stärk upp eu nu inför euro en valuta ett språk engelska. Mot medelhavet mina vänner det är skönt där livet
Citera
2025-02-21, 14:49
Medlem
toalettrullen14s avatar
Att byta valuta till euro ändrar ingenting, bortsett från att vi tappar självständighet och makten hamnar ännu längre bort från den vanliga människan än den redan är.

Det är köpkraften som sjunker och som det är fel på, inte valutan. Landet där jag bor använder vi Euro, men lönerna är en tredjedel av dem svenska av exakt samma anledning.

Pengar/sedlar/krediter på ditt konto är ett anspråk på faktiska värden i samhället och om dessa faktiskt värdefulla saker/tjänster inte produceras så är anspråken större än dem faktiska värdena. Priserna auktioneras därför upp och prishöjningar är resultatet - (dock inte nödvändigtvis bara i konsumentpriser, om alls).

Har man en "svag valuta" (prisstegringar ett symtom) så är det antingen för att man inte producerar ordentligt per person, eller att man "trycker" upp för mycket sedlar (anspråk) på varor och tjänster. Sedan fungerar valutamarknaden precis som aktiemarknaden i det avseende att man räknar in framtiden i nuvarande värdering. Ser man att Sverige blir ett kalifat om tre år, med genomsnittligt IQ på 82, så kanske man inte har lust att hålla kvar en sån valuta, för landet kommer inte klara av faktiskt värdeproduktion. Resultatet är även där supply and demand, skiten faller om folk säljer mer än köper. Säljer man kronor för annan valuta, så faller kronan.

Lägg in euro i kalifatet Sverige och fortsätt se samma fall i köpkraften som vi sett senaste åren.
Citera
2025-03-01, 00:57
Medlem
Låt oss slippa den valutan.
Citera
2025-03-03, 17:11
Medlem
kronan i skrivande stund 11,07 mot 1 euro,snart under 10 mot 1 euro.vad har hänt idag att kronan går så starkt framåt?
Citera
2025-03-03, 17:18
Medlem
Ichwills avatar
Citat:

Jag har för mig att Johan Pehrson (L) ville att Sverige skulle införa Euro utan omröstning.
Citera
2025-03-03, 17:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag har för mig att Johan Pehrson (L) ville att Sverige skulle införa Euro utan omröstning.
Skulle inte förvåna mig
Citera
2025-03-03, 17:21
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig
Kan ju vara för att våra politiker skiter i svenska folket.
Citera
2025-03-03, 17:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Kan ju vara för att våra politiker skiter i svenska folket.
Precis så är det
Citera
2025-03-03, 17:24
Medlem
Jag vill INTE ha euro. Jag lever bra som det är nu, ekonomiskt.
Citera
2025-03-04, 10:02
Medlem
Superbunnys avatar
Sverige har väl i grund och botten redan förbundit sig till att byta till Euro.
Frågan är väl inte om, frågan är när.

Personligen anser jag att vi skulle ha bytt till Euro redan från dag 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in