2024-05-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Såvida det inte rör sig om en isbjörn så är män betydligt farligare för kvinnor än björnar.
“Source: I made it up”
Citera
2024-05-13, 13:10
Medlem
Banditas avatar
Som en kvinna som brukar kategoriseras som en PK-feministfitta (inte mina egna ord) så tycker jag att den här debatten har sina brister. Jag förstår vad det är man vill lyfta fram, och faktum är ju att många kvinnor utsätta för övergrepp och våldsbrott av män. Det går inte att komma ifrån.

Är jag extra vaksam när jag möter främmande män på grund av detta? Absolut. Men de flesta gör mig inget ont.

Skulle jag hellre möta valfri björnjävel eller en man i skogen? En man. För majoriteten av alla män man möter kommer inte spontant att attackera en, utan lämnar en ifred. De flesta våldsbrott gentemot kvinnor sker dessutom av förövare som kvinnan på ett eller annat sätt har eller har haft någon form av relation med. Statistiskt sett så bör jag vara mer rädd för snubben jag är gift med, än för en random snubbe som är ute och hajkar i skogen. Skogsmullen kommer mest troligt att lämna mig ifred och go on with his day.

En björn vill i regel inte ha med människor att göra, och kommer också högst troligt att lämna mig ifred, såvida inte den uppfattar mig som ett hot, eller att jag kommer för nära dennes ungar.

Om vi utgår från att både björnen och mannen vill mig illa så har jag fortfarande större chans att värja mig mot mannen, eller att jag klarar att springa ifrån honom. Om björnen har ställt in sig på att jag är farlig och går till attack är jag pretty much fucked.

Så tyvärr fellow kvinnor. Jag väljer att hålla mig på behörigt avstånd från björnen, och ser att mina utsikter för att klara mig helskinnad från mannen är större.
Citera
2024-05-13, 13:10
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Man har stött på en del märkligheter genom åren från den feministiska rörelsen men detta måste vara i särklass det dummaste av allt de har hittat på

Skicka alla dessa blåhåriga kvinnor till någon ö utan alla manliga uppfinningar och infrastruktur och så fyller vi ön med björnar. Win-win för alla.

Kvinnor skulle nog ha det bättre på en sådan ö då slipper uppfostra mansbebisar.

Även kvinnor kan fälla ett djur. Så om kvinnor bodde på en ö med björnar och båda parter inte kränker varandras gränser. Björnar håller sig på sitt territorium och när kvinnor behöver mat så dödar de en björn.

Kvinnor kan laga mat och göra upp eld och utan toxiska män behöver de inget beskydd.

Utan toxiska män finns inga krig eller miljöförstöring och giftig betong-infrastruktur.

På den ön skulle kvinnor leva i harmoni.

Män är inte så oumbärliga som ni tror. Om det däremot kommer en man till ön kan han matas till björnarna (stackars björnar).
Citera
2024-05-13, 13:13
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Är jag extra vaksam när jag möter främmande män på grund av detta? Absolut. Men de flesta gör mig inget ont.

Nej, för du är undergiven. Det är så kvinnor slipper stryk och våld från män. Undergivenhet. Fortsätt vara undergiven, det är nyckeln.
Citera
2024-05-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det framgår inte vilken typ av björn det menas. Den här grejen är väl sprungen i USA där det finns grizzlybjörnar? En svensk brunbjörn är i regel harmlös mot människor, men grizzlybjörnar är inte det.
Nog mer svartbjörn som avses. De är väl rätt fredliga, såvida det inte är en hona med ungar.

Detta är rent koketteri. Minns en på insta som citerade ngn man som gav sin exakta campingposition och bad folk att möta upp. Instakvinnan kräkte ur sig en massa om att det är ok för en man att annonsera efter campingvänner så, tänk om en kvinna hade gjort en sån grej? Rån, våldtäkt, mord! Men enda sättet för en normaltränad ensam man att freda sig om någon verkligt illasinnad dyker upp till en sån träff är med skjutvapen, och det finns inga lagar i USA som hindrar just kvinnor från att freda sig med handeldvapen.

Jag blir inte överlycklig av att stöta på en främmande man i skogen men bor i Skåne så utsikterna att stöta på en björn är ringa. Tack o lov har vi numera varg. Jag väljer en främmande man hellre än en varg.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?
Begriper inte trådstarten. En björn slår ett lätt slag med labben och öppnar magen så att alla dina inälvor rinner ut på marken. Du har nog betydligt bättre chanser mot en man.

Försöker du antyda att kvinnor är gravt förståndshandikappade och oförmögna att tänka rationellt? Din tråd är mycket sexistisk och kvinnoförnedrande, varför hatar du kvinnor?
Citera
Medlem
Det är välkänt att alla män går ensamma i skogen med en yxa i hopp om att stöta på en oskyldig kvinna som han kan slakta och sedan frysa in som trofé.

Passa er kvinnor!
Citera
2024-05-13, 13:16
Moderator
T-80Us avatar
Svaret i sig är naturligtvis oerhört dumt, av flera skäl. Det mest intressanta skälet torde vara att eftersom möte kvinna-man är så ofattbart mycket vanligare än kvinna-björn, så blir det svårt stt använda befintlig statistik kring björnangrepp och våldsamma mäns angrepp på kvinnor för att rättfärdiga det hela.

En normal kvinna träffar kanske 0,0004 björnar per år, men nya, tidigare okända män 235,6 gånger, eller män totalt 4323,3 gånger.

Även om risken då skulle vara avsevärt större för björnangrepp än mansangrepp, så utgör det ingen aktuell statistisk skillnad.
Senast redigerad av T-80U 2024-05-13 kl. 13:18.
Citera
2024-05-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Som en kvinna som brukar kategoriseras som en PK-feministfitta (inte mina egna ord) så tycker jag att den här debatten har sina brister. Jag förstår vad det är man vill lyfta fram, och faktum är ju att många kvinnor utsätta för övergrepp och våldsbrott av män. Det går inte att komma ifrån.

Skulle jag hellre möta valfri björnjävel eller en man i skogen? En man. För majoriteten av alla män man möter kommer inte spontant att attackera en, utan lämnar en ifred. De flesta våldsbrott gentemot kvinnor sker dessutom av förövare som kvinnan på ett eller annat sätt har eller har haft någon form av relation med. Statistiskt sett så bör jag vara mer rädd för snubben jag är gift med, än för en random snubbe som är ute och hajkar i skogen. Skogsmullen kommer mest troligt att lämna mig ifred och go on with his day.

En björn vill i regel inte ha med människor att göra, och kommer också högst troligt att lämna mig ifred, såvida inte den uppfattar mig som ett hot, eller att jag kommer för nära dennes ungar.

Om vi utgår från att både björnen och mannen vill mig illa så har jag fortfarande större chans att värja mig mot mannen, eller att jag klarar att springa ifrån honom. Om björnen har ställt in sig på att jag är farlig och går till attack är jag pretty much fucked.

Så tyvärr fellow kvinnor. Jag väljer att hålla mig på behörigt avstånd från björnen, och ser att mina utsikter för att klara mig helskinnad från mannen är större.
En kvinna med fungerande hjärnceller, ytterst sällsynt men det gör mig glad att se att ni existerar.
Citera
2024-05-13, 13:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
En normal kvinna träffar kanske 0,0004 björnar per år, men nya, tidigare okända män 235,6 gånger, eller män totalt 4323,3 gånger.
Menar du att en på 2500 kvinnor skulle träffa en björn i det vilda varje år? Att över 2000 kvinnor i Sverige stöter på björnar i skogen årligen?
Citera
2024-05-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Hur ser våldtäktsmän ut då?

På en gruppnivå så vet vi att vissa typer av våldtäkter, exempelvis överfallsvåldtäkter, är starkare kopplat till att vara utrikesfödd exempelvis. Man brukar ju ofta kunna se om någon är utrikesfödd eller inte.

Ett objektivt signalement för alla våldtäktsmän hade varit värdefullt, men finns inte.

Denna statistik är inte klanderfri, men med antagandet om att den stämmer. Utrikesfödda är överrepresenterade för denna specifika brottstyp.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-05-13 kl. 13:27.
Citera
2024-05-13, 13:24
Medlem
Enligt denna länk svarar ChatGPT lite konstigt på denna fråga...

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/002/812/381/71b.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in