2024-05-13, 09:41
Medlem
Nihennas avatar
har hänt några gånger, med kanske en månads mellanrum eller något, att jag vaknat upp av att det börjar brännas och göra lite ont precis under där revbenen slutar och går ihop. Denna känslan växer sedan och går upp till halsen, ungefär vid luftstrupen, men också ut över bröstet, ibland vänster sida men också höger. Känns ungefär som ett tryck på bröstet, samtidigt som det känns som att man vill rapa. Detta kan hålla i sig 4-5 minuter tills det försvinner.

Jävligt svårt att beskriva, men någon som har haft något liknande?

Första gången tänkte jag "jaha, nu får jag en hjärtattack och dör", men just eftersom att det går upp mot strupen och även högersida av bröstet så är jag rätt () säker att det inte har med det att göra.

Jag har haft magkatarr innan pga stress, och tja, jobbet är rät stressigt just nu pga uppsägningar. Inte jobbet i sig, men mycket oro om hur det ska gå och så vidare. Kan detta vara relaterat?
Citera
2024-05-13, 09:50
Avslutad
Ja, det låter stressrelaterat. När man sover och magen luftstrupen slappnar av kan magsyra tränga upp i matstrupen. Låter lite som halsbränna bara. Hade det ofta när jag var i typ 20-25 års åldern.
Minska på alkohol ifall du dricker. Håll diet en vecka med lätt mat. Typ kokt fisk, ris i små portioner. Undvik för fet mat, kraftigt grillat kött, kolsyra. Och försök att inte stressa. Stress sätter igång en massa dåliga processer i kroppen. Promenader passar ju fint nu och torde ha en lugnande effekt också.
Citera
2024-05-13, 09:53
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
har hänt några gånger, med kanske en månads mellanrum eller något, att jag vaknat upp av att det börjar brännas och göra lite ont precis under där revbenen slutar och går ihop. Denna känslan växer sedan och går upp till halsen, ungefär vid luftstrupen, men också ut över bröstet, ibland vänster sida men också höger. Känns ungefär som ett tryck på bröstet, samtidigt som det känns som att man vill rapa. Detta kan hålla i sig 4-5 minuter tills det försvinner.

Jävligt svårt att beskriva, men någon som har haft något liknande?

Första gången tänkte jag "jaha, nu får jag en hjärtattack och dör", men just eftersom att det går upp mot strupen och även högersida av bröstet så är jag rätt () säker att det inte har med det att göra.

Jag har haft magkatarr innan pga stress, och tja, jobbet är rät stressigt just nu pga uppsägningar. Inte jobbet i sig, men mycket oro om hur det ska gå och så vidare. Kan detta vara relaterat?

Så här har jag känt dagligen i minst tio år. Bit ihop bara.
Citera
2024-05-13, 09:57
Avslutad
Hade ju också inflammation i bukspottkörteln kom jag ihåg nu. då var jag typ 20 och festade konstant. Jobbade på krogen och utgång typ 6 dagar i veckan. Drack mycket och åt konstant skitmat. Pepparbiff och bea med pommes 5 dagar i veckan, McDonalds, Sibylla klockan 03:00 5 dagar i veckan... magkatarr och sedan inflammation i bukspottskörteln. Höll då diet i ca 10 dagar och drack något som hette Aloe vera kaktusjuice från hälsokosten. Det gick över rätt fort, ca 2 veckor eller däromkring. men sen var man ju där igen med party till jag fyllde typ 35. Hopplöst svårt att bryta mönster den tiden...
Citera
2024-05-13, 12:13
Avslutad
Halsbränna
Citera
2024-05-13, 12:25
Medlem
Som ovan skriver, halsbränna.
En folksjukdom.
Köp Omeprazol, receptfritt.
Citera
2024-05-13, 12:46
Medlem
Det låter som sura uppstötningar eller halsbränna...
Testa att dra ner på socker, tex alkohol, bakelser, kakor, sockerdricka.
Drick vatten istället!

En del kan få halsbränna av andra saker, tex konserveringsmedel
Citera
2024-05-13, 16:03
Medlem
Googla på Reflux!
Citera
2024-05-13, 20:57
Medlem
Ja, reflux. Omeprazol dagligen i af ett tag och Gaviscon för akuta problem (lägger sig som ett lock så magsyra inte kan åka upp i matstrupen. Flytande Gaviscon är mer effektivt än tabletter, men tabletter såklart enklare att ha med sig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in