Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-13, 16:08
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa tycker kanske man inte alls ska handla av foodora. Jag ser det istället så här... Livet är svårt och komplicerat. Ibland behöver man något sent på kvällen, och då kan det vara lämpligt att ta hem mat eller handla matvaror hos tjänster som foodora.

Det jag stör mig på är inte själva tjänsten i sig som jag ska förklara senare... Sen finns också en "moralisk" dimension med hur buden betalas och annat. Det är inget jag orkar sätta mig in i.. Tar jag hem direkt från en pizzeria, kan hela personalen vara papperslösa flyktingar som knappt får betalt alls. Vad vet väl jag? Så jag resonerar lite som Immanuel Kant här... Jag ansvarar mestadels för mitt eget beteende, och det får i många avseenden räcka.

Nåväl... Det jag stör mig på är att deras butiker med matvaror ibland inte har vissa produkter jag vill köpa. Eller inte bara jag förresten... Det är produkter de flesta som kan tänkas handla hem på kvällen, nog ofta har ett behov av såsom mjölk. Just mjölk är frånvarande från de flesta matbutiker man kan handla ifrån via foodora sent på kvällen. De har annat såsom drick-yoghurt och turkisk yoghurt. Det sistnämnda är åtminstone ett någorlunda acceptabelt alternativ till mjölk. Så är inte riktigt fallet med 1L yoghurt med vaniljsmak, men det var det närmaste de hade...

Åtminstone foodora market hade åtminstone ett hyfsat sortiment gällande mjölk. Nu har de dock av outgrundlig anledning, tagit bort sorter jag brukade köpa... Men de har åtminstone mjölk alls? Det är dock inget man kan lita helt på längre... Nu har de färre sorter av vanlig mjölk, och ibland ingen mjölk alls. Jag antar då det kanske är slut och jag har hört de bara får in nya varor varje måndag, eller något... Det är i så fall ett ganska korkat system. Jag ogillar starkt att behöva köpa alternativa produkter, speciellt när det gäller något så fundamentalt inom vanlig kosthållning som mjölk.

Sen också vissa andra produkter de haft som sen försvunnit ur sortimentet för att efter lång tid återkomma, som försvunnit igen för att komma tillbaka senare. Detta skrev jag faktiskt om och gav feedback på under månader. Till slut gav jag upp, men när jag pallade kolla igen efter veckor eller månader, var produkterna tillbaka igen. Grattis...

Har ni också märkt detta att foodora market börjat balla ur med att ha produkter i lager? Övriga små-butiker man kan köpa ifrån kan man kanske inte kräva mycket av men deras egen market, bör åtminstone ha hyfsat sortiment... Sen finns i för sig andra tjänster, men det handlar ofta om samma butiker med ungefär samma sortiment.

Så vad tycker ni?

Vet inte vart du bor,
men, Foodora i huvudstaden har
mjölk,skriv sökord: mjölk,
eller kolla i frukostdelen.
Citera
2024-05-13, 16:11
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:

Så vad tycker ni?

Att det är beklagligt att vi importerar smutsiga, våldtäktsbenägna apor till Sverige för att curlade 08r med konstruerade woke-jobb inte klarar bre en macka till sig själva.
Citera
2024-05-13, 16:35
Medlem
Sensiseedss avatar
Citat:
Jag jag har konstant sex med negresser, är tungt kriminell och bor i ett getto. Eller inte direkt... Lite konstigt du kan få för dig det genom att jag handlar på foodora?

Vet du hur många restauranger jag kört, cyklat och gått till under åren? Sen om man ska dra in miljöhänsyn... Ta bilen för att köpa en liter mjölk och lite annat, när ett bud använder endast en moped? Dessutom levererar budet till flera på sin runda vilket kanske torde ge mindre miljöpåverkan.

Äh lägg av. Kom inte med någon miljöpåverkan det är bara något som du skyller på för att du är lat och bekväm.
Knullat med negresser? Jag antar att du är en kvinna när du skriver så.
Citera
2024-05-13, 16:44
Medlem
fluff995s avatar
Köper livsmedel från Foodora rätt ofta. Enda företaget jag känner till där man kan impulsköpa* mindre mängder livsmedel och få det hemlevererat inom en timme. Det är absolut inte billigt, men när jag räknar på det brukar det kosta ungefär lika mycket som att få hemleverans från Willys eller Hemköp (framförallt om man håller sig till Deals-varor). Och då är Foodora som sagt också mer flexibla med leveranstid. Och Foodora Market har stort sortiment, åtminstone här i Göteborg där jag bor.
Ska jag själv åka och handla kostar det tid och energi, och åker jag kollektivt får jag dessutom bränna minst 40 kr på biljett. Det är ungefär vad leveransavgiften för Foodora ligger på, så där jämnar det ut sig. Jag kan dessutom beställa hem större mängder tunga varor som dricka eller mjöl, som jag annars hade behövt ta bil för att orka få hem.

Har aldrig haft några större problem med leveranser, framförallt inte med livsmedel (pizzor o liknande kan funka lite sämre, så det har jag slutat beställa). Enda jag tycker är ett problem är att varorna ibland varit av dålig kvalitet. Jag fick exempelvis hem ett paket ris en gång som sedan visade sig vara mögligt.

*Ska man inte impulsköpa kan man naturligtvis lika gärna beställa från Willys eller nåt.
Citera
2024-05-13, 18:36
Medlem
trailblasers avatar
När Foodora var "onlinepizza" gjorde jag en hel del beställningar, för det gick att försvara ekonomiskt. Men nu undrar jag hur de överlever med de överpriserna och leveransavgifter de tar.
Citera
2024-05-13, 19:23
Medlem
Jag har skrivit en dikt eller lyrisk text som uttrycker hur nog många känner inför dessa tjänster...

Senast redigerad av Snobird 2024-05-13 kl. 19:30.
Citera
2024-05-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
När Foodora var "onlinepizza" gjorde jag en hel del beställningar, för det gick att försvara ekonomiskt. Men nu undrar jag hur de överlever med de överpriserna och leveransavgifter de tar.

Du ifrågasätter att de överlever, men skriver sedan om "överpriser". Mycket talar snarare för att de har rätt nivå på priserna då det uppenbart överlever.
Citera
2024-05-13, 20:41
Medlem
Foodoras affärsidé är att utnyttja invandrare. Många SD-are som beställer hem via Volt samt foodora, vilket bidrar till ökad invandring från Mena-länder och Afrikas horn.
M:s enda politiska vilja är orättvisor och ökad invandring = billig arbetskraft för arbetsgivare. Reinfeldts politiska linje.
Citera
2024-05-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har nog aldrig handlat av foodora. Eller fått hemtjänst. Huvudsakligen för att jag är en vuxen människa som inte behöver vård som ett Wall-e fetto i sin svävarstol. Det är tydligen en unik och udda åsikt nuförtiden som man inte får säga men fuck it.
Vackert
Citera
2024-05-13, 22:37
Medlem
Citat:
Vissa tycker kanske man inte alls ska handla av foodora. Jag ser det istället så här... Livet är svårt och komplicerat. Ibland behöver man något sent på kvällen, och då kan det vara lämpligt att ta hem mat eller handla matvaror hos tjänster som foodora.

Det jag stör mig på är inte själva tjänsten i sig som jag ska förklara senare... Sen finns också en "moralisk" dimension med hur buden betalas och annat. Det är inget jag orkar sätta mig in i.. Tar jag hem direkt från en pizzeria, kan hela personalen vara papperslösa flyktingar som knappt får betalt alls. Vad vet väl jag? Så jag resonerar lite som Immanuel Kant här... Jag ansvarar mestadels för mitt eget beteende, och det får i många avseenden räcka.

Nåväl... Det jag stör mig på är att deras butiker med matvaror ibland inte har vissa produkter jag vill köpa. Eller inte bara jag förresten... Det är produkter de flesta som kan tänkas handla hem på kvällen, nog ofta har ett behov av såsom mjölk. Just mjölk är frånvarande från de flesta matbutiker man kan handla ifrån via foodora sent på kvällen. De har annat såsom drick-yoghurt och turkisk yoghurt. Det sistnämnda är åtminstone ett någorlunda acceptabelt alternativ till mjölk. Så är inte riktigt fallet med 1L yoghurt med vaniljsmak, men det var det närmaste de hade...

Åtminstone foodora market hade åtminstone ett hyfsat sortiment gällande mjölk. Nu har de dock av outgrundlig anledning, tagit bort sorter jag brukade köpa... Men de har åtminstone mjölk alls? Det är dock inget man kan lita helt på längre... Nu har de färre sorter av vanlig mjölk, och ibland ingen mjölk alls. Jag antar då det kanske är slut och jag har hört de bara får in nya varor varje måndag, eller något... Det är i så fall ett ganska korkat system. Jag ogillar starkt att behöva köpa alternativa produkter, speciellt när det gäller något så fundamentalt inom vanlig kosthållning som mjölk.

Sen också vissa andra produkter de haft som sen försvunnit ur sortimentet för att efter lång tid återkomma, som försvunnit igen för att komma tillbaka senare. Detta skrev jag faktiskt om och gav feedback på under månader. Till slut gav jag upp, men när jag pallade kolla igen efter veckor eller månader, var produkterna tillbaka igen. Grattis...

Har ni också märkt detta att foodora market börjat balla ur med att ha produkter i lager? Övriga små-butiker man kan köpa ifrån kan man kanske inte kräva mycket av men deras egen market, bör åtminstone ha hyfsat sortiment... Sen finns i för sig andra tjänster, men det handlar ofta om samma butiker med ungefär samma sortiment.

Så vad tycker ni?

Att det finns några som helst paralleller till Immanuel Kant i detta snömos till textmassa vänder vi oss bestämt emot. Mvh, hela forumet.
Citera
2024-05-14, 18:52
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Foodora har väl aldrig gått med vinst? De hade sparat pengar, om de hade plockat ner skylten redan nu i kväll.
Enda anledningen till att verksamheten kan rulla på, är att det pumpas in pengar utifrån.
Det finns investorer som tror på konceptet.

Ibland så gör Foodoras ägare Delivery Hero företagsaffärer också. Dotterföretag köps och säljs.

I dag kom nyheten att Uber köper Delivery Heros Foodpanda-verksamhet i Taiwan, för 950 miljoner dollar.
Dessutom skrevs ett avtal som innebär att Uber investerar 300 miljoner dollar i Delivery Hero.
Citera
2024-05-15, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Att det finns några som helst paralleller till Immanuel Kant i detta snömos till textmassa vänder vi oss bestämt emot. Mvh, hela forumet.

Nja, det finns en viss koppling som när Kant frågades om han skulle vägra ljuga oavsett situation. Ett exempel han fick var om en liten flicka springer in genom hans dörr, och sedan gömmer sig. Sen kommer en arg man med en stor kniv till dörren. Kant får frågan om han sett en liten flicka... Skulle han ljuga?

Kant svarade han skulle tala sanning. Anledningen sa han, var att han ansvarar endast för sitt eget beteende och inte för andras.

I det fallet skulle jag nog ljugit dock... Den lilla flickans liv väger tyngre än om jag "tvingas" till en vit lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in