2024-05-12, 18:07
Medlem
Det verkar inte finnas så stort intresse bland donatorbarn att ta reda på sin donators identitet. Bara 7% av donatornbarnen som skulle kunna har hittills valt att göra det (sen hur många av dessa 7% som även tagit kontakt med donatorn vet man inte, vissa kanske har stannat vid att ta reda på identiteten). En del vet dock säkert inte om att de blivit till genom donation eftersom det säkert inte är alla föräldrar som berättat det. Nu för tiden rekommenderas det starkt men förr var det kanske lite mer tystnad kring det. Hur som helst verkar det inte vara så stor chans att ”barnen” kommer ta kontakt med dig om man kollar statistiken.
Citera
2024-05-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenalf
Det har gått trettio år sedan jag donerade sperma i Stockholm. Nu bor jag i Umeå. Karolinska sjukhuset ringde upp mig efter att barnen var födda för att berätta att deras mammor var glada. Barnen borde bo någonstans i kanske Sverige men ingen har hört av sig.
Jag vet inte vem dom är och de kan därför redan ha "kontaktat" mig utan att jag vet. Det kan ha varit några som av okänd anledning knackade på mitt hus men jag vet inte mer än att vissa adresser har kollat upp mig på Mrkoll.
Kan man förvänta sig att barn hör av sig till deras biologiska pappor och när i så fall? Jag har väldigt mycket att berätta och ett helt halvt liv har gått. Hur stor är risken att man aldrig får reda på vem dom är?

Efter 18 årsdagen har de rätt att få reda på uppgifter om dig, om de vill. Men det kräver ju att deras mamma (+partner) har valt att berätta för dem, så gissningsvis är chansen liten att någon hör av sig. Såg att personen ovan hade 7% som begärde ut informationen, om än att det var dåligt med källhänvisning.. Så förvänta dig inget, är nog det rimliga.
Citera
2026-02-20, 22:22
Medlem
rapiers avatar
Sveriges radios familjehemligheten har ett nytt avsnitt om barn som tagit kontakt med donatorn.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/robins-pappa-var-en-okand-donator

Som donator får man ha i bakhuvudet att någon dag kan man bli kontaktad om man donerat ¨dunderhonung¨ för två decennier sedan. Tycks dock inte vara så vanligt att barnen söker rätt på donatorn. Bra att sjukvården meddelar donatorn att ett barn efterfrågat deras identitet som tas upp i radioreportaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in