2024-05-11, 15:37
Medlem
Apohis ses ex som ett möjligt hot 2029 men inga myndigheter kommer erkänna att något är på väg hit för att förstöra jorden. Dom kommer säga som nu att den kommer passera oss. Dom kommer göra allt för stoppa dom som vill berätta för världen. Men i slutet så kommer dom inte kunna det och det kommer bli anarki,

Jag tror ju man kan rädda dom flesta människorna på jorden om man organisera sig men det där kommer aldrig hända att någon myndighet erkänner och organisera allt så vi alla bidrar till vår bunker.

Så vad kan man göra själv, är det helt kört att bygga något? Enligt denna https://homeguide.com/costs/bunker-cost

Så kostar minsta 200.000kr och snittet går på 400.000 men jag antar att det är amerikanska priser så vad skulle det kosta i Sverige? Finns det något företag som gör det?
Professionella bunkerinstallationsföretag inkluderar vanligtvis en utrymningslucka, kök, badrum, belysning, filtreringssystem och en våningssäng – beroende på storlek och modell. Vissa kommer med extrafunktioner som ett dekontamineringsrum, solgenerator och extra förvaring.

200.000kr för en fattig människa blir tufft men det går. Frågan är om jag kan göra det själv utan kunskaper?

Finns massa övergivna bunkrar i berg här i Sverige från 30 talet och uppåt, man kanske fixa till en sådan i hemlighet?

För jag lär ju behöva köpa mark också och det blir än 200.000kr.
Citera
2024-05-11, 15:45
Medlem
Finns så många svar på den här frågan men om du börjar bygga så uppdatera oss gärna!
Citera
2024-05-11, 15:46
Medlem
OneTaps avatar
om du e händig så går de o fixa billigt. en kompis farsa byggde en full utrustad potatis bunker som bara kosta 80 papp. då grävde han med egen gräv maskin o fick tag på billiga bygg material från indien som va rated o mot stå spräng verkans grad på över 600 kg dynamit =)
Citera
2024-05-11, 15:47
Medlem
triptykens avatar
Ok det som verkar vara huvudproblemet för oss i Sverige är en möjlig långvarig vinter pågrund av en eventuell träff (vill bara påpeka att det verkligen inte kommer bli en träff... men om man är sån och vill leka med tanken).

Så skaffa käk, vatten, medicin och förnödenheter du behöver ingen bunker. Om den träffar smackdab i Norden så är en bunker litet poänglös i det stora hela. Kanske en nätt jordkällare eller en kåk med stärkta bjälkar kan vara sunt?

Skaffa en tjusig liten stuga på landet med en trevlig källare och sen spendera en helg därnere med dunkar med vatten, sen när Apophis passerat kan du komma upp och försöka lista ut vad du ska göra med all den här jävla maten och om du borde måla om kåken till sommaren.
Citera
2024-05-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
200.000kr för en fattig människa blir tufft men det går. Frågan är om jag kan göra det själv utan kunskaper?
Varför tar du inte helt enkelt så många lån som du kan få till?

Eftersom du är den ende som vet vad som är på gång, så kommer du troligen aldrig behöva återbetala lånen.

Alltså, pengar är inget problem i ditt fall. Varför du göra ett lågprisbygge som troligen inte kommer att hålla?
Citera
2024-05-11, 16:24
Avslutad
Citat:
Apohis ses ex som ett möjligt hot 2029 men inga myndigheter kommer erkänna att något är på väg hit för att förstöra jorden. Dom kommer säga som nu att den kommer passera oss. Dom kommer göra allt för stoppa dom som vill berätta för världen. Men i slutet så kommer dom inte kunna det och det kommer bli anarki,

Jag tror ju man kan rädda dom flesta människorna på jorden om man organisera sig men det där kommer aldrig hända att någon myndighet erkänner och organisera allt så vi alla bidrar till vår bunker.

Så vad kan man göra själv, är det helt kört att bygga något? Enligt denna https://homeguide.com/costs/bunker-cost

Så kostar minsta 200.000kr och snittet går på 400.000 men jag antar att det är amerikanska priser så vad skulle det kosta i Sverige? Finns det något företag som gör det?
Professionella bunkerinstallationsföretag inkluderar vanligtvis en utrymningslucka, kök, badrum, belysning, filtreringssystem och en våningssäng – beroende på storlek och modell. Vissa kommer med extrafunktioner som ett dekontamineringsrum, solgenerator och extra förvaring.

Finns massa övergivna bunkrar i berg här i Sverige från 30 talet och uppåt, man kanske fixa till en sådan i hemlighet?

För jag lär ju behöva köpa mark också och det blir än 200.000kr.

Kommer inte kunna träffa 2029. Men 2068 har den 99,9996 sannolikhet att inte träffa. Så det finns en chans då om man vill uppleva det
Citera
2024-05-11, 16:31
Avslutad
Är väl enklare och billigare att skaffa ett jobb där man regelbundet seglar på världshaven. Om då någon bomb slår till kan man åka dit där det är lugnast.
Citera
2024-05-11, 17:11
Medlem
Risken att en asteroid slår ner precis där man bor är ju i det närmaste obefintlig, så låg att det knappt går att räkna på och svårt att överhuvud taget skydda sig mot. Risken att vi skall utsättas för kärnvapen är högre, speciellt nu när vi har gått med i NATO och Putin skramlar med kärnvapnen. Om man bosätter sig långt ut på landet, långt från strategiska mål som viktiga fabriker, järnvägsknutpunkter, militära anläggningar, viktiga städer och annat så torde risken även här vara minimal. Ingen stormakt slösar kärnvapen på för dem ointressanta områden långt ute i obygden. Det man kan råka ut för är radioaktiv smitta som sprids från långt håll men som förmodligen klingar av rätt så fort.
Om man vill bygga ett eget skyddsrum så räcker nog de vanligaste och generella anvisningarna och bestämmelserna långt. Kolla upp vad som finns angående detta, jag har en lite äldre bok som heter "Skyddsrumsboken" men det finns kanske nyare litteratur angående detta.
Citera
2024-05-11, 17:12
Medlem
RumpNietzsches avatar
För att överleva strålningen från en kärnvapenattack bara så pass länge att man kan gå ut igen (handlar väl om ett par veckor max har jag för mig) så räcker det ju typ med en stadig större trälåda i trädgården att krypa in i som är överfylld med nån meter jord. Plus ventilationsrör som säkert behöver ha nåt slags luftfilter samt en stadig tjock dörr, men det löser man säkert lätt med lite kreativitet och googlande för inte alls många kronor.

Svårare blir det ju om du tänker mer flera år långa atomvintrar eller att överleva ett världsdödande asteroidnedslag så att du behöver kunna BO i bunkern en mycket lång tid. Då vete fan om det är så realistiskt att tota ihop nåt själv i trädgården, förmodligen vore väl bästa lösningen att alla fattiga grannar i närområdet lägger ihop sina resurser och bygger nåt mer ordentligt tillsammans. Så man kan lägga sig lite mer på en självförsörjande nivå med t.ex underjordiska hydroponiska odlingar och fiskdammar och skit.
Citera
2024-05-11, 17:31
Medlem
Får jag inte en sån här kan det kvitta:

https://oppidum.ch/en

Ultimate Bespoke Sanctuary startpris 56 miljoner Euro bara.
Citera
2024-05-11, 17:35
Medlem
Sen kan man lägga mycket energi på att bestämma var i världen ens överlevnadsplejs skulle ligga, om man hade ett.

Jag vara nånstans i varmare klimat, för kyla är inget bra för att återetablera sig. Och så klart långt från alla storstäder som kommer att nukeas.

Jag tänkte att Madagaskar borde kunna funka, regnskog är väldigt produktiv och saknar oftast inte vatten. Så där hade jag velat förlägga mitt Oppidum.

Vad säger ni andra?
Citera
2024-05-11, 17:49
Medlem
Citat:

Apophis bevakas av forskare. Forskare följer den vetenskapliga principen. Finns inte en chans att de skulle hålla tyst om Apophis vore ett reellt hot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in