2026-05-13, 12:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Som vanligt tyst här när Hexatronic rusar.
Jag har själv några hundra tusen kronor invrstetat där och räknar väl med att ta hem vinsten vid lämpligt tillfälle. Ser dock till skillnad från AA kanske inte 60 kr till midsommar eller 200 kr före 2028.

Problemet för AA är självklart inte att Hexatronic stiger utan att han lever på kredit med aktierna som säkerhet.

Hade han istället använt det ökande låneutrymmet till att köpa nya aktier så hade han varit väsentligt bättre rustad om (när?) Kursen går ner.

Frågar ni mig så borde han knåpat ihop en utdelningsportfölj när han hade 5-6 miljoner och varit nöjd med det.

Att som han har det riggat nu försöka krama 10-15% netto ur portföljen att betala levernet för genom att ständigt öka belåningen gör ju att risken för överbelåning ökar hela tiden.

Exempel:
Utdelningaktie för en miljon i portföljen belåningabara till 60% = 600k att låna, köper då aktier för 600k varvid portföljen är värd 1,6 mimjoner och faktiskt inte belånad till 60% utam till 37,5%, således goda marginaler för kursfall och tvångsförsäljning.

Det AA gör är att han har en miljon som han kan belåna till 60%, tar ut 600.000kr och konsumerar och räknar med att värdet på portföljen stiger till två miljoner, det gör den varvid han tar ut ytterligare säg 400.000 kr och konsumerar. Han är då belånad till 50% och har en väsentligt mimdre säkerhetsmarginsl än om han köpt nya aktier för belåningsutrymnet.

AA har varit öppen med att hans avser att till stora delar försörja sig genom att leva på ständigt ökande belåningsutrymme. Går Hexayronic upp 10 kr på ett år så ger det honom 50k netto i månaden.

Vad tror ni händer om kursen dippar och eller räntorna stiger? Redan idag betalar han 7,13% i ränta på de över två miljonerna han har i belåning, en ränta utan möjlighet till ränteavdrag. Börjar räntorna stiga så blir hans låneränts lätt 10-12% netto om året.

7-10% är vad man säger att börsen ger över tid.
AA påstår att han alltid slår index...

Frågar ni mig så är det AA ägnar sig åt ett recept på en personlig konkurs.

Men just nu ångar det på!
Jag har inte psyke starkt nog att köra på som han gör men jag har alla möjligheter att göra det!

Eftersom AA både läser och skriver här i tråden så får han anses vara upplyst om riskerna med det han gör.
Citera
2026-05-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Som vanligt tyst här när Hexatronic rusar.
Om man lägger allt man äger på 13 i rouletten, och 13 går in så man blir förmögen, så är man fortfarande en idiot. Och ska absolut inte agera som rådgivare till andra kring roulettbordet.

Speciellt inte skrika, titta nu när jag lägger allt jag äger på 13 igen.

Behöver du mer?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-13 kl. 12:56.
Citera
2026-05-13, 13:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man lägger allt man äger på 13 i rouletten, och 13 går in så man blir förmögen, så är man fortfarande en idiot. Och ska absolut inte agera som rådgivare till andra kring roulettbordet.

Speciellt inte skrika, titta nu när jag lägger allt jag äger på 13 igen.

Behöver du mer?

Ja fler ruta 13!
AA är en tågcrash islow motion...
Citera
2026-05-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja fler ruta 13!
AA är en tågcrash islow motion...
Lite kul, jag har faktiskt fått in 13 två gånger i rad, på tiden när roulette var poppis på krogarna.

Jag och tjejen söp upp allt, vi fick en helkväll, vilket vi var värda - startkapitalet var blygsamt. Och dessutom var en del runt om täckt.

Det roliga var att folk kom fram till oss och frågade hur jag kunde veta, och hur jag hade gjort. De trodde inte på det där att jag haft en sjuk tur. Och kanske att jag inte riktigt sa att det bara var så.

Kanske de där som var nyfikna då nu snurrar kring AA, och undrar hur fan han gör?
Citera
2026-05-13, 18:24
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Har Ni sett moppevideon, riktigt trevlig https://www.youtube.com/watch?v=2YdLQOkhG0w

Genuint, jag trodde inte han var utanför dörren annat än i nödfall. Han borde satsa på den kanalen istället för AA. Fantastiskt trevligt att han behållit sin gamla moped och kör med jeansjacka.
Citera
2026-05-13, 18:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Genuint, jag trodde inte han var utanför dörren annat än i nödfall. Han borde satsa på den kanalen istället för AA. Fantastiskt trevligt att han behållit sin gamla moped och kör med jeansjacka.
Snyggt att doxa säljaren.... not.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in