2024-05-10, 03:38
Medlem
För några år sedan hade jag kontakt med en kurator som betydde väldigt mycket för mig. Hen hjälpte mig obeskrivligt mycket med mina problem. Kortfattat avslutades vår kontakt ganska abrupt eftersom jag slussades vidare till andra enheter än den jag var på. Jag fick alltså inte riktigt någon chans att ”tacka av” hen. Och nu några år senare gnager det fortfarande i mig. Framför allt eftersom jag idag kan se allting som hände då i backspegeln.

Är det opassande att slänga iväg ett ”tackmeddelande” på messenger? Är det att stämpla över personens integritet att skicka till dens privata telefon? Personen jobbar inte kvar på samma ställe, så jag kan inte skicka ett ”tackkort” dit och jag har ingen aning om vart personen jobbar idag. Självklart vet jag att det finns en risk med att personen inte vill svara eller inte ens minns mig. Men det viktiga för mig är inte att jag får ett svar utan bara att hen läser det. Om jag hade varit kurator hade jag uppskattat det, men är osäker.

Vad tycker ni? Var ärliga!
Citera
2024-05-10, 03:50
Om du skickar tacket direkt till kuratorn så är det knappast att stämpla över personens integritet, och du kan dessutom avsluta meddelandet mad att du inte vill ha svar eller vidare tack tillbaka.
Långt ifrån alla gillar däremot att du ringer eller skriver tack angående denna person på din Facebookvägg.
Om du hade gjort det sistnämnda mot mig som är kurator så hade jag först vänligt bett dig att ta bort det och i förlängningen om du inte fattat sett till så att du hade fattat.
Citera
2024-05-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janjanuari
Om du skickar tacket direkt till kuratorn så är det knappast att stämpla över personens integritet, och du kan dessutom avsluta meddelandet mad att du inte vill ha svar eller vidare tack tillbaka.
Långt ifrån alla gillar däremot att du ringer eller skriver tack angående denna person på din Facebookvägg.
Om du hade gjort det sistnämnda mot mig som är kurator så hade jag först vänligt bett dig att ta bort det och i förlängningen om du inte fattat sett till så att du hade fattat.

Tack för svar! Och precis som du skriver, självklart skulle då tacket gå direkt till hen och absolut inte publiceras offentligt. Ringa eller smsa varken kan eller vill jag göra. Passar på mig att fråga dig som är kurator- hade du uppskattat om en tidigare klient hade gjort så?
Citera
2024-05-10, 04:49
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opsbrgdkf
För några år sedan hade jag kontakt med en kurator som betydde väldigt mycket för mig. Hen hjälpte mig obeskrivligt mycket med mina problem. Kortfattat avslutades vår kontakt ganska abrupt eftersom jag slussades vidare till andra enheter än den jag var på. Jag fick alltså inte riktigt någon chans att ”tacka av” hen. Och nu några år senare gnager det fortfarande i mig. Framför allt eftersom jag idag kan se allting som hände då i backspegeln.

Är det opassande att slänga iväg ett ”tackmeddelande” på messenger? Är det att stämpla över personens integritet att skicka till dens privata telefon? Personen jobbar inte kvar på samma ställe, så jag kan inte skicka ett ”tackkort” dit och jag har ingen aning om vart personen jobbar idag. Självklart vet jag att det finns en risk med att personen inte vill svara eller inte ens minns mig. Men det viktiga för mig är inte att jag får ett svar utan bara att hen läser det. Om jag hade varit kurator hade jag uppskattat det, men är osäker.

"Hen"? Vet du inte om det är en man eller en kvinna du hade kontakt med?
Citera
2024-05-10, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
"Hen"? Vet du inte om det är en man eller en kvinna du hade kontakt med?

Jag skriver hen för att den som läser inte ska basera sitt svar på vilket kön personen har. Jag vet självklart om det är en man eller kvinna jag hade kontakt med.
Citera
2024-05-10, 08:21
Medlem
Muppetys avatar
Jag gick hos en psykolog under perioden 1996-1998 och 2002-2008, samma psykolog. Jag uttalade mig aggressivt o hotfullt, dock inte mot psykologen utan menade annat folk. Men annars pratade vi om allt möjligt.

För två år sen skickade jag ett (fysiskt) brev till psykologen där jag sa att jag skämdes för hur jag uttryckte mig o liknande. Att jag hade blivit bättre o att saker faktiskt ordnat sig. Jag fick inget svar, men hoppas att hon uppskattade det.
Citera
2024-05-10, 08:38
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det är stalkingbeteende.
Det är kuratorns jobb.
Stay away
Citera
2024-05-10, 08:43
Medlem
Tänker att om det är menat att du ska tacka personen så springer du in i den någon dag igen när du själv minst anar det.
Citera
2024-05-10, 22:25
Medlem
Att vara kurator är nog ett tufft jobb. Tror nog att det hade uppskattats att få ett tack.
Citera
2024-05-11, 14:32
Moderator
evilhoneys avatar
Så länge du inte är ute efter att upprätta en kontakt utan gör det tydligt att du bara skriver för att tacka så tycker jag att det är okej. Det som skulle bli knepigt är om du fortsätter skriva efter det.
Citera
2024-05-11, 14:35
Avstängd
Citat:

Skriv ett brev, du vet ett sådant som går med posten. Skicka det till hans arbetsplats, då det kan vara otrevligt att få något hem i det yrket.

På det viset kan du visa uppskattning utan krav att den behöver höra av sig, du kommer formulera dig bättre för det gör man i brev, och du kommer få öva på att skriva med penna.
Citera
2024-05-11, 23:18
Medlem
Skicka ett tack-kort! Det låter helt rätt. Blir kuratorn säkert glad av.
Kolla vad han/hon jobbar, och skicka ett vykort eller brev dit.
Messenger och telefon, låter för påträngande.
Men du kan ju skriva i vykort eller brev, att kuratorn gärna få kontakta dig tillbaka, om hen har lust för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in