2024-05-09, 19:36
Medlem
Pullmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Vilken adress gäller det?

Edit: Lundagårdsvägen 15 stämmer överens med bilden på Filipstads tidnings hemsida. Par i 80-årsåldern skrivna på adressen.

Citat:
Ursprungligen postat av LifeBuddy
Det enda jag hört från säker källa är att de ska vara skjutna, därav misstanke om mord. Oklart om det rör sig om utökat självmord eller om de tagits av daga av någon annan. Anhöriga/närstående som slagit larm till polisen pga oro då de ej fått tag på vederbörande personer.
Men Filipstad är väl ändå ganska litet? Eller har jag uppfattat det hela fel? Någon borde ju sitta in med vart i hålan det har inträffat och vilka de avlidna är.

Säker källa på den adressen?
Citera
2024-05-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Förvisso helt sjukt och sant men inte så relevant. Oavsett vad är det här ändå sällsynt. Mord är väl här mer en teknisk förklaring för att ta med sig andra när man ska dö.

Och eftersom det gäller äldre människor så tror jag inte att detta gäller somalier.
Citera
2024-05-09, 19:47
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullmuff

Jämför huset på bilden från Filipstsds tidning med google streetview. Buskaget i bakgrunden, det bruna stupröret och blomsterstödet. Man kan även ana sjön i bakgrunden.
Citera
2024-05-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pullmuff

Tyvärr inte på adressen, så där uttalar jag mig inte.
Citera
2024-05-09, 21:27
Medlem
hazey1526s avatar
Enligt amerikansk statistik så är äldre män överrepresenterade i mord-självmord fall. Det kan bero på många saker som tex ökad hälsoproblem där enda lösningen blir självmord och mordet är för att andra paret inte ska lida på grund av det.
Citera
2024-05-09, 21:49
Medlem
BevinLees avatar
Om det är de äldre paret på adressen som angetts här så hade dom bott i huset sen -68. Dom byggde sitt hus vid vattnet för nästan 60 år sen o höll ännu ihop. Så slutar det på detta vis precis när våren kommit o allt. Fy så tragiskt. Min tanke går till familjen.
Citera
2024-05-09, 22:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Om det är de äldre paret på adressen som angetts här så hade dom bott i huset sen -68. Dom byggde sitt hus vid vattnet för nästan 60 år sen o höll ännu ihop. Så slutar det på detta vis precis när våren kommit o allt. Fy så tragiskt. Min tanke går till familjen.
Om det nu skulle vara dom, så kan det ju vara så att dom inför insikten att en plats på äldreboende stod för dörren, valde en annan lösning som dom själva hade kontroll över (alternativt sjukdom).

Många äldre fasade (ofta med all rätt) redan före 2015 för den dag dom skulle bli beroende av omsorgsverksamhet, ock det har faaaan inte blivit bättre med åren fram till nu.

Sorgligt vad nu än som har hänt och vad som än är orsaken till det...
Citera
2024-05-10, 05:07
Medlem
Hur ofta inleder polisen en förundersökning om mord om det ser ut som självmord?

Jag misstänker att det är mycket sällan och att det är riktigt mord det handlar om.
Citera
2024-05-10, 05:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Hur ofta inleder polisen en förundersökning om mord om det ser ut som självmord?

Jag misstänker att det är mycket sällan och att det är riktigt mord det handlar om.

Polisen säger att "omständigheterna kring dödsfallen är oklara", med alla sannolikhet är det alltså varken självmord eller mord, men polisen måste utreda och ha resurser för det
Citera
2024-05-10, 05:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Öststatare eller pundare är grundtipset. Kan ju vara familjerelaterat. Värmländska bonnkaniner som tar kål på varann på grund av förfördelat arv eller liknande är ett annat alternativ. Vad är Filipstad känt för?, raggare, knäckebröd, knark & chips….

Känner du de döda eftersom du vet att de ursprungligen är från Östeuropa?
Citera
2024-05-10, 07:22
Medlem
Om adressen stämmer, så finns även en hund där och en 7 år gammal bil. Stackars människor! Tankar till anhöriga!
Hur ser brottstatistiken ut i staden? Hur är stämningen där rent allmänt innan denna händelse? Finns det hopp och framtidstro, eller känner sig folket där övergivna av omvärlden?
Citera
2024-05-10, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Polisen säger att "omständigheterna kring dödsfallen är oklara", med alla sannolikhet är det alltså varken självmord eller mord, men polisen måste utreda och ha resurser för det

Med 2 människor i samma hushåll som hittas döda samtidigt, är det självklarr mord eller självmord. Tragiskt!
En uppgift/rykte? i tråden säger skjutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in