Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
vad snackar du om? dom är inte alls många, dom är runt 50 000, vi har fler afghaner här
Frågan gällde "de som kommer" alltså presens. Inte hur invandringen sett ut historiskt.
Citera
2025-04-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vart har du läst det? Det är inget krav att du som referensperson ska vara ostraffad, eller ens din fru/man.

Trodde jag svarade i en annan tråd så tog bort min kommentar, jobbar inte på mig så du vet.

Migrationsverket kollar på misstanke och brottsregistret innan beslut. Jag har jobbat på Migrationsverket tills för några månader sedan
Citera
2025-04-11, 23:33
Avstängd
Hur känns det att utvisa barn till främmande länder där de inte har någon stabil grund att stå på?
Citera
2025-04-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menzies
Migrationsverket kollar på misstanke och brottsregistret innan beslut. Jag har jobbat på Migrationsverket tills för några månader sedan
Då måste ju hen begära ut det själv och lämna in för det är sekretess? När det gäller sådana uppehållstillstånd har ni ju inte ens lagstöd för att lägga nån värdering i det. Står i alla fall inget om det i lagen, eller på hemsidan där man listar kraven.
Senast redigerad av Nyepost 2025-04-13 kl. 09:45.
Citera
2025-11-16, 22:44
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbibappe
Beroende vilken typ av ärenden som man handlägger så har man 20-300 ärenden som man handlägger samtidigt. Mycket av tiden går åt att gå igenom landinformation, kollar upp att det som de berättar om en viss plats/stad/händelse stämmer överens osv. Sen inhämtas även mycket information från andra myndigheter som ibland kan ta lång tid. Det är sällan ett ärende handläggs i flera år utan det handlar mer om att de står i kö en längre tid innan en handläggare får ärendet tilldelat.

Hur hanterar ni att vissa stater inte svarar med information om den sökande, för att denne tillhör en minoritet som de vill utrota?

Vad gäller i ett anknytningsärende när staten som den sökande flyr från (genom att gifta sig med en svensk/svenska) avsiktligt trycker felaktig information i den personens pass och andra handlingar?

Vad kan jag göra som referensperson när den tiden som 75% av ärendena handläggs inom är förbi och vi fortfarande inte får någon handläggare?

Hur mycket av ansökningen i ett anknytningsärende hanteras av ambassaden och hur mycket av Migrationsverket?

Hur lång är väntetiden till Migrationsdomstolarna?

Är det samma handläggare som hanterar asyl-, anknytnings-, arbetsinvandrings- och studieärenden, eller håller man sig till en kategori och blir expert på den?

Är det samma personer som skriver intetsägande icke-svar på frågorna som skickas in via Migrationsverkets webbformulär, som också handlägger?

Sker handläggningen av uppehållstillstånd och medborgarskap på det som kallas "tillståndsprövningsenhet"?

Citat:
Ursprungligen postat av Menzies
Jag har jobbat på Migrationsverket tills för några månader sedan

Det vore bra om du förbarmade dig över den här tråden och besvarade en del frågor så långt det går!
Citera
2025-11-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Då måste ju hen begära ut det själv och lämna in för det är sekretess? När det gäller sådana uppehållstillstånd har ni ju inte ens lagstöd för att lägga nån värdering i det. Står i alla fall inget om det i lagen, eller på hemsidan där man listar kraven.
Nä personal på Migrationsverket har tillgång till mr/br.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in