2024-05-08, 12:25
Avslutad
Hej!

Såg att Riksbanken sänker styräntan nu istället för att höja eller låta den vara på 4%!
Detta leder till att både dollar- och Euro kursen stiger, vilket leder till fattigare svensk.

Två stora anledningar som jag tror ligger bakom denna sänkning.

1. Fortare införskaffa euro som valuta. Ju sämre krona-kurs desto lättare att lura svensk utan någon val som Nato-medlemskapet.

2. Ledningen i riksbanken har själva grova lån som de måste betala av, så en sänk är för deras fördel.

vad säger ni?
Senast redigerad av svensson1970 2024-05-08 kl. 12:30.
Citera
2024-05-08, 12:28
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Möjlig men onödigt komplicerad förklaring.
Samma beteende kan enklare förkalaras utifrån girighet och inkompetens.
Citera
2024-05-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Såg att Riksbanken sänker styräntan nu istället för att höja eller låta den vara på 4%!
Detta leder till att både dollar- och Euro kursen stiger, vilket leder till fattigare svensk.

Två stora anledningar som jag tror ligger bakom denna sänkning.

1. Fortare införskaffa euro som valuta. Ju sämre krona-kurs desto lättare att lura svensk utan någon val som Nato-medlemskapet.

2. Ledningen i riksbanken har själva grova lån som de måste betala av, så en sänk är för deras fördel.

vad säger ni?

Låter helt fel .
Staten betalar ju av snabbare med en stärkt krona inte en försvagad.

Samma sak gäller egentligen Euron om vi skall gå med borde vi väl göra det i
ett läge där vi får något för kronorna inte när dom är på botten.

Min analys är att misstaget vi gjorde var att inte gå med i samband med
Euro omröstningen vi hade men tyvärr vann Nej sidan med ynka 2% i övervikt.

Som det ser ut just nu har detta stått oss dyrt tyvärr.
Citera
2024-05-08, 13:50
Medlem
Kantarellgudens avatar
Eller så vill man bara inte att svensk ekonomi flyger åt helvete då räntorna får svenska hushåll att gå på knäna.
Citera
2024-07-01, 00:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Hade varit väldigt oroande om de inte hade en agenda
Citera
2024-07-08, 00:41
Avslutad
Jag är en professionell investerare. Jag kan försäkra dig om att Riksbanken inte har någon konspiratorisk agenda.

Anledningen till varför Riksbanken sänkte reporäntan var för att börja gardera sig för att man inte stramar åt för mycket i ett mycket bräckligt finansiellt system. Inflation är systemhotande och det är orsaken till varför centralbanker globalt valt en aggressivt linje med åtstramningar.
Citera
2024-07-13, 16:18
Medlem
Mogrens avatar
Nej då, Riksbanken har ingen konspiratorisk agenda. Dessvärre har man ingen agenda alls. Orsaken är tyvärr att ledamöterna av direktionen är hopplöst inkompetenta. Man har inte en susning om vad som bör göras. Så går det som det går. Det ena felbeslutet efter det andra. Kostnaden för detta spektakel får som alltid tas av skattebetalarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in