Citat:
Ursprungligen postat av
niko15
Hej,
Har tagit bort min gamla altan och snart jämnat ut underlaget med befintlig gjord och sand som funnits där tidigare. Min tanke var att hyra en Padda och göra underlaget så kompakt som möjligt och därefter använda geotextil duk och marksten (350x350x50) som grund för bärlinorna. Altanen kommer totalt att mäta 5x8m.
Det blir 4 st bärlinor på 8m st med 5 markstenar för varje, dvs 1,6m mellan stenarna. Bärlinorna kommer att sedan att vara 1,25 m ifrån varandra med block emellan som håller ihop dem. Ovanpå bärlinorna kommer det sedan att vara 13 reglar med cc60 där en del av dem kommer att vara fästa husfasaden då det finns en befintlig regel i betongplattan. Detta är ca 4m av 8m som kommer vara fäst i fasaden.
Det jag är orolig över är om det räcker att platta till underlaget och använda stenplattor eller måste jag använda någon typ av makadam och platta till. Det innebär en hel del extrajobb vilket kanske också gör att underlaget höjs så att det endast blir en nivå reglar (13st) vilket innebär att det blir 52 stenplattor istället för 20 (4 per regel över 5 m) = jobbigare att få alla i våg.
Altanen som funnits innan låg direkt på några murarblock som var nergrävda i jorden och kunde inte märka av att den hade satt sig eller var ojämn, den var minst 20 år gammal.
Behöver jag känna någon oro kring ovan eller är makadam ett måste?
Om den gamla altanen inte rörde på sig behöver du inte bry dig. Se bara till att det inte är matjord under plattorna.