2024-05-08, 00:55
Medlem
Hej,

Har tagit bort min gamla altan och snart jämnat ut underlaget med befintlig gjord och sand som funnits där tidigare. Min tanke var att hyra en Padda och göra underlaget så kompakt som möjligt och därefter använda geotextil duk och marksten (350x350x50) som grund för bärlinorna. Altanen kommer totalt att mäta 5x8m.

Det blir 4 st bärlinor på 8m st med 5 markstenar för varje, dvs 1,6m mellan stenarna. Bärlinorna kommer att sedan att vara 1,25 m ifrån varandra med block emellan som håller ihop dem. Ovanpå bärlinorna kommer det sedan att vara 13 reglar med cc60 där en del av dem kommer att vara fästa husfasaden då det finns en befintlig regel i betongplattan. Detta är ca 4m av 8m som kommer vara fäst i fasaden.

Det jag är orolig över är om det räcker att platta till underlaget och använda stenplattor eller måste jag använda någon typ av makadam och platta till. Det innebär en hel del extrajobb vilket kanske också gör att underlaget höjs så att det endast blir en nivå reglar (13st) vilket innebär att det blir 52 stenplattor istället för 20 (4 per regel över 5 m) = jobbigare att få alla i våg.

Altanen som funnits innan låg direkt på några murarblock som var nergrävda i jorden och kunde inte märka av att den hade satt sig eller var ojämn, den var minst 20 år gammal.

Behöver jag känna någon oro kring ovan eller är makadam ett måste?
Senast redigerad av niko15 2024-05-08 kl. 01:00.
Citera
2024-05-08, 01:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niko15
Hej,

Har tagit bort min gamla altan och snart jämnat ut underlaget med befintlig gjord och sand som funnits där tidigare. Min tanke var att hyra en Padda och göra underlaget så kompakt som möjligt och därefter använda geotextil duk och marksten (350x350x50) som grund för bärlinorna. Altanen kommer totalt att mäta 5x8m.

Det blir 4 st bärlinor på 8m st med 5 markstenar för varje, dvs 1,6m mellan stenarna. Bärlinorna kommer att sedan att vara 1,25 m ifrån varandra med block emellan som håller ihop dem. Ovanpå bärlinorna kommer det sedan att vara 13 reglar med cc60 där en del av dem kommer att vara fästa husfasaden då det finns en befintlig regel i betongplattan. Detta är ca 4m av 8m som kommer vara fäst i fasaden.

Det jag är orolig över är om det räcker att platta till underlaget och använda stenplattor eller måste jag använda någon typ av makadam och platta till. Det innebär en hel del extrajobb vilket kanske också gör att underlaget höjs så att det endast blir en nivå reglar (13st) vilket innebär att det blir 52 stenplattor istället för 20 (4 per regel över 5 m) = jobbigare att få alla i våg.

Altanen som funnits innan låg direkt på några murarblock som var nergrävda i jorden och kunde inte märka av att den hade satt sig eller var ojämn, den var minst 20 år gammal.

Behöver jag känna någon oro kring ovan eller är makadam ett måste?

Om den gamla altanen inte rörde på sig behöver du inte bry dig. Se bara till att det inte är matjord under plattorna.
Citera
2024-05-08, 01:06
Medlem
Avrinning är the key word. Makadam, sand, jord, bara avrinnigen ör åt rätt håll.
Citera
2024-05-08, 01:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Behöver inte hyra en padda heller. Det räcker ju att packa där plattorna ska ligga. Eller köp korta plintar istället för stenplattor. Gräv ur där plinten ska vara och packa med plinten, använd den som stamp.
Citera
2024-05-08, 01:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Avrinning är the key word. Makadam, sand, jord, bara avrinnigen ör åt rätt håll.

Är du rädd att han ska få en vattenpöl under altanen?
Citera
2024-05-08, 05:42
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Är du rädd att han ska få en vattenpöl under altanen?

Det är ju en risk.
Men att man få avrinning mot huset är värre.
Citera
2024-05-08, 06:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kör på plintar. Men använd makadam i plinthålen för att de ska stå fast och i linje. Det kräver inget extrajobb och kostar nästan inget med några nävar makadam.
Citera
2024-05-08, 09:28
Medlem
Gräv ner plint eller gjut dessa på plats. Sedan har du ställbara stolpskor som du kan justera allteftersom marken rör sig. Då behöver du inte bry dig så mycket om hur ordentligt arbetet är gjort.

Du behöver inte ha något speciellt under altanen.
Citera
2024-05-08, 10:27
Medlem
Om jag skulle köra på alternativet att göra underlaget kompakt, sätta dit markduk och sedan stenplattor har jag ca 24-25cm frn stenplattorna till trallet.

Vilket alternativ är bäst.

1. Primär bärlina 45x145 (8m lång och 1,25 m mellan bärlinorna med block

Sekundär bärlina 45x95 med cc60

Trall 28x120

2. Primär bärlina 45x120 (samma avstånd om ovan)

Sekundär bärlina 45x120 (samma avstånd somovan)

Trall (samma som ovan)

Dvs, 45x120 på både bärlina och reglar eller ska bärlinan vara starkare?
Citera
2024-05-08, 11:37
Medlem
Off topic, en aning kanske.

Enligt en video jag såg på Youtube (allt på Youtube är sant), så tipsade en snubbe om cement.

Tydligen har han varit med att anlägga en herre-jösses area med parkeringsplatser vid nån flygplats i England. Och ett problem är ju att man normalt ska frakta bort all matjord och ersätta med grus/sand/makadam osv. Detta för bärighetens skull, matjord kommer ju som bekant att komprimeras av tryck och vatten.

Så, enligt honom blandade man istället matjorden med cement, i hans experiment i videon med grund till en vattentunna, så var det (om jag minns rätt) 20% cement, i ett lager på kanske 15-20cm.
När denna cement stelnar så får man ett lager som motsvarar lagret med sand/grus/makadam. Sen ovanpå det, asfalt antar jag, för hans parkering.

Allt detta som alternativ till att ersätta ALL matjord med sand/grus/makadam alltså. Fortfarande plintar givetvis.
Hade jag en vattentunna, soptunna eller brevlåda som behövde en liten grund att stå på, så skulle jag nog prova detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in