2024-05-07, 06:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
I stort sett alla hobbies är i sådana fall onödiga såvida att man inte räknar att det är intressant för individen, roligt, tillfredställande, spännande osv... Varför göra något överhuvudtaget?
Allt är dessutom inte upptäckt.
Citera
2024-05-07, 06:57
Medlem
Märkligt resonemang.
Det finns ju ett visst värde i att beskåda och uppleva saker på egen hand.
Det verkliggör världen.

Jag antar att ts aldrig reser någonstans, eftersom någon har varit där tidigare?
Citera
2024-05-07, 06:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av year2024
Att köpa stjärnkikare som hobby är idioti då norra- och södra stjärnhimlen är densamma för alla, och när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii.
Alla kan logga in på tex Nasas hemsida och se stjärnorna där och fåglar på Youtube.

1. Hur resonerar ni som har tex fågelskåderi eller stjärnkikare som hobby?
2. Vilka fler hobbyer är förlegade och onödiga?

Måste ändå säga att det här är en av 2024's starkaste trådstarter. Stjärnkikeri, hobbyn mikroskop.

Hur ställer du dig till fenomenet stickning TS? Jag menar vem som helst kan svänga förbi en butik och köpa ett par raggsockor istället för att sitta på kammaren och hålla på - så det borde funka i din logik?
Citera
2024-05-07, 07:04
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPlaces
Mer eller mindre allt jag gör för nöjes skull är i princip onödigt, men jag gör det för att jag tycker det är kul.

Odla icke ätbara växter, FOTTA månen, installera Windows 95 på en gammal laptop. Helt meningslöst. Men kul!

Japp. Ingenting behöver ha ett syfte för att vara kul. Var man och kvinna gör vad dem vill under sin fritid sålänge det ger dem ro.
Citera
2024-05-07, 07:06
Medlem
Citat:
Att köpa stjärnkikare som hobby är idioti då norra- och södra stjärnhimlen är densamma för alla, och när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii.
Alla kan logga in på tex Nasas hemsida och se stjärnorna där och fåglar på Youtube.

Jag tror inte att någon köpte kikare för att kolla på stjärnor! Det var nog mest ursäkten för att kunna köpa en kikare som hade bra förstoring till att spana på kvinnorna i området. Den perfekta täckmanteln!!
Citera
2024-05-07, 07:16
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Svar på fråga 2:
-Knulla. Det har folk gjort i alla tider, så enligt din stjärndefinition så måste även det vara en helt meningslös sysselsättning.
Citera
2024-05-07, 07:17
Medlem
Frimärkssamlande, modelljärnvägar och modellbyggeri är väl sånt som har blivit lite obsolet.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-05-07 kl. 07:44.
Citera
2024-05-07, 07:26
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Svar på fråga 2:
-Knulla. Det har folk gjort i alla tider, så enligt din stjärndefinition så måste även det vara en helt meningslös sysselsättning.

Ja och du kan logga in på vilken porrsida som helst och man får se vackrare par ha atletiskt kamasutra-nivå av sex som TS tes byggde på
Citera
2024-05-07, 07:42
Medlem
Citat:

Men är det inte det som är signifikant för de flesta hobbies? Det är ju därför de är hobbies och inte yrken.

Sen är det ju så att det finns folk som sysslar med astronomi professionellt, hela stjärnhimmelen är inte utforskad, inte i den meningen att det inte skulle finnas nya detaljer att finna. Det är så med många hobbies att det finns de som lyckas göra ett levebröd av det, men jag tror inte många hobbyister har det som målsättning precis.
Citera
2024-05-07, 07:56
Medlem
Jag höll på med mikroskop förr. Kopplade till en kamera och tog extrema närbilder på små insekter och pollen från blommor. Tyckte det var intressant och roligt. Som att titta in i en annars för ögat osynlig värld. Nödvändigt, nope. Finns bilder på allt på nätet.

Är väl likadant med astronomi. Finns bilder på det mesta men man kan tycka det är intressant och roligt ändå. Lära sig hur det funkar tekniskt, historian och vetenskapen bakom och sen att själv rikta teleskopet dit man vill och faktiskt se själv. Blev faktiskt lite sugen bara för det :P

Det är skillnad på att göra och uppleva själv vs se någon annans verk/bild. Helt annan tillfredställelse. Tycker inte direkt någon hobby är förlegad så länge man tycker det är roligt. Annars kan man lika gärna sluta med det mesta man tycker är roligt och bara jobba alla vakna timmar.
Senast redigerad av Fapboy4life 2024-05-07 kl. 08:04.
Citera
2024-05-07, 08:03
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Jag höll på med mikroskop förr. Kopplade till en kamera och tog extrema närbilder på små insekter och pollen från blommor. Tyckte det var intressant och roligt. Som att titta in i en annars för ögat osynlig värld. Nödvändigt, nope. Finns bilder på allt på nätet.

Är väl likadant med astronomi. Finns bilder på det mesta men man kan tycka det är intressant och roligt ändå. Lära sig hur det funkar tekniskt, historian och vetenskapen bakom och sen att själv rikta teleskopet dit man vill och faktiskt se själv. Blev faktiskt lite sugen bara för det :P

Det är skillnad på att göra och uppleva själv vs se någon annans verk/bild. Annars kan man lika gärna sluta med det mesta man tycker är roligt och bara jobba alla vakna timmar.

Håller med, bara för att någon annan gjort det bättre betyder det inte att det inte är mäktigt att få göra något själv. Varför ska någon köra MC när Valentino Rossi gör det bättre?

Jag kommer ihåg när jag fick se Jupiter i ett teleskop, riktigt mäktig känsla även om teleskopet inte förstorade upp Jupiter alls mycket...
Citera
2024-05-07, 08:12
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Måste ändå säga att det här är en av 2024's starkaste trådstarter. Stjärnkikeri, hobbyn mikroskop.

Hur ställer du dig till fenomenet stickning TS? Jag menar vem som helst kan svänga förbi en butik och köpa ett par raggsockor istället för att sitta på kammaren och hålla på - så det borde funka i din logik?
Håller med här. Fantastisk trådstart. Borde få någon slags belöning? Kan inte flashback skicka TS någon slags present?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in