2024-05-06, 15:45
Avslutad
Tja! Jag har varit och gjort synundersökning hos Synsam för snart 3 veckor sen 1 dag efter att jag skickat in ansökan om körkortstillstånd. Fick sedan hem ett brev från Transportstyrelsen att "jag behöver komplettera min ansökan". Dom skriver att jag har skickat in en ansökan om kk tillstånd men inte synintyget. Ringer då såklart upp TS och frågar om detta, jag förklarar att jag har varit hos Synsam och gjort testet och dom har skickat in det elektroniskt (som man brukar göra nuförtiden). Då säger dom att dom inte fått detta och jag ringer då upp Synsam och ber dom skicka in detta igen. 3 dagar går och jag bestämmer mig för att ringa TS igen och fråga om det kommit in. Dom svarar då nej igen och att det egentligen ska komma in samma dag eller SENAST 2 dagar efter optikern skickat in det.

Min fråga är nu: Vad är det som händer? Någon annan som varit med om detta? Hur gjorde ni?
Citera
2024-05-06, 16:07
Avstängd
Varför frågar du inte Synsam, din optiker. Och som regel får man alltid en kopia med sig efter syntest för körkort, och kan då själv ladda upp det.

Intyget finns hos TS, så snart det skickas. Inget om samma dag eller inom två dagar, det sker samma sekund optikern trycker "enter".
Senast redigerad av BetterStories 2024-05-06 kl. 16:10.
Citera
2024-05-06, 16:31
Medlem
NollFemNollFems avatar
Ring upp Synsam igen och dubbelkolla att de har exakt rätt uppgifter/personnummer på ditt synintyg och att de verkligen har skickat det. Be även om en papperskopia.
Citera
2024-05-06, 17:10
Avstängd
Be att få en kopia av synsam.

Det hamnar hos ts så fort de lägger in den så nåt fel har mupparna gjort.
Citera
2024-05-06, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Varför frågar du inte Synsam, din optiker. Och som regel får man alltid en kopia med sig efter syntest för körkort, och kan då själv ladda upp det.

Intyget finns hos TS, så snart det skickas. Inget om samma dag eller inom två dagar, det sker samma sekund optikern trycker "enter".

Jag har frågat Synsam flera ggr, även frågat om dom har rätt uppgifter och det har dom. Sedan frågade jag precis som ni säger med pappersintyget om man kunde få ett sånt av dom men då säger dom att det är en blankett man måste begära av Transportstyrelsen för att sedan bli ifylld av optikern, vad jag förstod det som.

En eller 2 ggr kan jag köpa att man missar skicka in intyget men tredje gången börjar det bli lite löjligt.
Citera
2024-05-06, 21:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 752idinmamma
Jag har frågat Synsam flera ggr, även frågat om dom har rätt uppgifter och det har dom. Sedan frågade jag precis som ni säger med pappersintyget om man kunde få ett sånt av dom men då säger dom att det är en blankett man måste begära av Transportstyrelsen för att sedan bli ifylld av optikern, vad jag förstod det som.

En eller 2 ggr kan jag köpa att man missar skicka in intyget men tredje gången börjar det bli lite löjligt.

Ett tomt intyg kan du skriva ut själv eller begära att optikern skriver ut det, beroende på vilka körkortsklasser det gäller. Sedan begär du att optikern fyller i det, du tar en kopia på det sedan skickar du det rekommenderat till den adress som står i brevet du fått.
Håller med om att du inte skulle behöva besvära dig med detta, men jag fick mitt i handen hos optikern och min läkare skickade det inte heller (vilket skedde förra gången med en annan läkare).
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/korkort/lakare-och-optiker/intyg-om-synprovning/
Citera
2024-05-07, 09:31
Avslutad
Nu så har dom tydligen lyckats skicka in intyget, 3:e gången gillt. 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här