• 4
  • 5
2024-05-06, 18:27
Medlem
Du kan ju lsa om Novasol.se om de finns i ditt omrde.

Om man har ett lagom skogsmulleaktigt hus s betalar tyskar och andra europer bra fr att bo dr per vecka. Du kan vlja att joxa med lakan/handdukar och stdning sjlv, eller kan Novasol skta det t dig och tar d en del av pengarna, givetvis.

En annan anledning r att de hller koll p de som hyr och svartlistar idioter, s lite mindre risk. Samt att de har frskring fr vissa saker som kan intrffa.
Citera
2024-05-06, 18:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Du kan ju lsa om Novasol.se om de finns i ditt omrde.

Om man har ett lagom skogsmulleaktigt hus s betalar tyskar och andra europer bra fr att bo dr per vecka. Du kan vlja att joxa med lakan/handdukar och stdning sjlv, eller kan Novasol skta det t dig och tar d en del av pengarna, givetvis.

En annan anledning r att de hller koll p de som hyr och svartlistar idioter, s lite mindre risk. Samt att de har frskring fr vissa saker som kan intrffa.
Bra tips 👍

Tack!
Citera
2024-05-06, 19:03
Medlem
feemaxxxs avatar
Det har brjat dyka upp "BRF"-Lokaler fr lager/verkstder.

tex https://objektvision.se/Beskriv/230031472
Citera
2024-05-06, 22:29
Medlem
lemmelns avatar
I min vrld s r din budget allt fr liten.

Stuga r det enda som ryms, men om folk skall hyra den ofta och fr bra pengar s behver den vara frsch, ligga nra ett badstlle (typ fem minuter promenad till ett tjrn) och helst inte mer n en kvart bort med bil (grna bussanslutning) frn en trevlig sommarstad (kanske Halland eller sterlen).

Det r naturligtvis en helt omjlig ekvation.

Om du tvunget mste investera i att hyra ut s kan du frska hitta och kpa den perfekta tomten nu, och sedan spara ihop till att uppfra en stuga p tomten senare. Det blir ingen speciellt bra avkastning de frsta ren.
Citera
2024-05-07, 06:10
Medlem
Fokusera p strategiskt utvalda bestnd utifrn frutsttningar och framtida mjligheter.
1:a objektet br omfatta mjligheter fr nya intktsytor, omrde med framtida utvecklings inriktning, utvrdera framtida behov i region alt lokalt, kommunal efterfrgan, off marker objekt r att fredra dock bearbetning och motivering krvs =), 6-10 lgh fastighet hgre instans bttre lnsamhet, mindre fastigheter har naturligtivs sina fr och nackdelar som berikar inlrningskurvan men tenderar pverka avkastningen negativt.

Hur ser vakans ut, kalkyl roi och avkastning (7-15%), lge i omrde, risker som vakanser osv, syna av fastigheten okulrt, ta hjlp och bilda dig en uppfattning vad fr framtida tgrder och investeringar som krvs, vad fr tgrder r utfrda i nrtid och vad ligger fram ver i lngsiktiga uh planen. Kostnad fr investering fr nya intktsytor br tas med i kalkylen och avsttningar samt ta hjd fr rntan, vid bank alt privat ln kan egen insats variera frn revers till 50% alt. Andra skerheter, ta hjlp med dd, vrdering nr du har bestmt dig.

Har du mjlighet att hantera felanmlningar och delegera tgrd med lokala leverantrer medfr kostnadseffektivitet och kunskaps inlrning. I frlngningen hitta lokal frmga att samordna drift och underhll.

Hj budget, foundcrowda kapital, efter genomfrda och uthyrda nya intktsytor omvrdera, lna verskottsvrde och refinansiera fr nytt objekt alt slut reglera ln med investerare med vinst avkastning och erbjud ny investeringsmjlighet med 10-20% hgre/lgre insats med samma eller hgre avkastning beroende p antal investerare.
Senast redigerad av marcussvensk 2024-05-07 kl. 06:17.
Citera
2024-05-07, 10:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ska noga vervga det.

Gr det, det r ett rligt tips. Och ta lite vanliga storbolag p OMXS30 ocks.
Citera
2024-05-07, 13:31
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill inte behva ka dit ofta, men brjar fatta att detta r vad som gller ifall jag ska hyra ut. Dessutom r det fr dyrt i nrheten av dr jag bor fr att jag skulle ha rd med en villa hr. Funderar drfr p om tomt kunde vara ett alternativ. Samtidigt tror jag mer p att kpa hus i tex Ryd i Tingsryd, Vstervik, Skinnskatteberg eller Kopparberg eller lvkarleby rent vrdestegringsmssigt.

Sedan har jag vl en fling fr gamla hus ocks.
Japp. Man vill kanske inte ka dit ofta men om exempelvis kylskpet krnglar s vill kanske du kika p det innan dom boende bestller en ny(och du fr betala) nr den kanske gr att laga.
Citera
2024-05-07, 15:38
Medlem
Jag gr detta p heltid. Det r som alla sger, mer jobb n man tror.
Utg frn att alla som hyr r idioter tills de bevisat motsatsen.

Jag har 20% avkastning p insatt kapital.
Efter ngra r kar det, d hyrorna gr upp.

Att som privatperson lna upp, investera i nytt, och lna upp p fler fastigheter fungerar inte. S ser inte berkningsmodellen ut fr att f ett ln.
Du mste ha en annan inkomst som tcker bankens schablonkostnader fr fastigheter och vriga livet.
Inkomster frn uthyrning rknas inte in.

Jag har hus med ngot lgre standard och berknar ca 80 timmars arbete varje r per hus. Ngra r r det mindre, men sedan kommer ngot strre som mlning, fnsterbyte eller liknande.

Det r viktigt att man r normalhndig och inte kr fast fr en badrumsrenovering eller liknande. D ts fort frtjnsten upp.

Det finns mnga stt att skta detta. Olika orter har olika frutsttningar.
du kan se en nisch som inte andra ser och kan gra pengar dr andra inte ens skulle frska.
En sak r sker. P fastigheter och maskiner gr man alltid vinnande ut.

Lycka till
Citera
2024-05-07, 21:37
Du fr hyra ut upp till 50.000kr per r i hyresintkter skattefritt.

Det bsta r att vara med p en sida dr objekt frmedlas fr uthyrning.

Enklast r fritidsboende. Med din maxbudget p 600.000kr handlar det om att hitta ett fritidsboende i s bra skick som mjligt till ett lge som r s bra som mjligt tex vid hav/sj.

Gr du inte det, s finns det bttre stt fr att f dina 600.000kr som ligger och skrpar att dels vxa och som du kan f passiv inkomst ifrn livet ut. Ett rkneexempel:

Aktieutdelning kr 17,00 p 1 st utlndsk aktie. Antal fr 600.000kr = 17,00x330 st aktier. Utdelning 4 gnger per r blir 5600kr varje gng = 22.400kr per r (skatt ej inrknat).

Allt beror p hur du vill gra. Ingenting r omjligt.
Citera
2024-07-11, 11:13
Medlem
Om du bara ska spekulera, varfr mste det vara en fastighet av alla saker? Varfr duger inte brsen?
Citera
2024-07-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Om du bara ska spekulera, varfr mste det vara en fastighet av alla saker? Varfr duger inte brsen?

Aktier skulle vara en sker, eller skrare, investering?

Frklara grna hur du tnker

Aktier ger runt 10 % avkastning "verlag" men det dom flesta inte tnker p r att det krvs specifik aktieknnedom, erfarenhet, planeringsfrmga och inte minst en insats i form av tid fr att verhuvudtaget mjliggra profit
Citera
2024-07-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Aktier skulle vara en sker, eller skrare, investering?

Frklara grna hur du tnker

Aktier ger runt 10 % avkastning "verlag" men det dom flesta inte tnker p r att det krvs specifik aktieknnedom, erfarenhet, planeringsfrmga och inte minst en insats i form av tid fr att verhuvudtaget mjliggra profit

Nej det r bara att stoppa in pengarna i ngon fond eller kpa ngra investmentbolag och kanske lite andra stora fretag. Inte srskilt krngligt och kostar ingen tid att tala om.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in