2024-05-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tror inte att silikonborttagare biter på hammarlacken. Silikonborttagare kan man använda om man ex slipar bort hammarlacken, för att få ytan helt silikonren.

I ditt fall tror jag att alternativen är blästring eller syrabad.

Dum fråga kanske, men int helt påläst om blästring men är det något man kan göra själv eller måste man lämna in bilen någonstans
Har nämligen plockat isär mer eller mindre hela bilen.
Ekonomin är inget som stör, men ingen lust att köpa någon maskin som är dyrare än att bara lämna in.
Citera
2024-05-06, 13:58
Medlem
hakanthebs avatar
Har du provat lack och färgbortagning?

T.ex. https://www.flugger.se/rengoring/fargborttagning/fargborttagning/p-SKRAP/

Tänk på att det är farligt och troligen frätande.
Citera
2024-05-06, 15:22
Medlem
OneTaps avatar
blanda 33% diesel o 33% salpeter syra o 33% coca cola =) klassisk gammal krut blandning som suddar ut de mesta kan ja säga
Citera
2024-05-06, 17:10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hammarlack är silikonbaserat, vilket gör att det i stort sätt inte går att lacka över med acceptabelt resultat, om hammarlacken inte är helt borttagen och man använt silikonborttagare.

Borde inte aceton funka att ta bort färgen med då?
Har för mig att man kan använda aceton för att få bort torkad silikon.
Citera
2024-05-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaela.00
Tjenixen,

Jag har ett riktigt deprimerande problem som tycks inte vilja lösa. Jag har mer eller mindre provat det mesta nu men inget verkar fungera.

Införskaffade en bmw e36 för några månader sedan, den ser riktigt grisig ut just nu då den är rollad med hammarlack med utseendet av ett Marlboro ciggpaket. Bestämde mig för att försöka lacka om bilen då själva karossen är i förvånansvärt bra skick, efter att kikat runt på diverse forum om hur man smidigast får bort hammarlack har jag testat följande;
- Bromsrengöring
- Bensin
- Värme
- Slippapper/slipmaskin
- Aceton

Så som sagt inget av ovanstående verkar bita på hammarlacken.

Är det någon som har tips på en bra och smidig lösning här?

Hoppas du skojar. Hammarlack sitter för djävligt och inte många saker biter på det, dess kemiska sammansättning gör att även annan färg inte fäster på skiten.
Ditt enda val är att strippa hela karossen på allt och antingen slipa själv(vilket JÄVLA jobb) eller lämna in den för en ordentlig nerslipning.
Att foliera skiten kommer inte dölja hammarlackens fula mönster det brukar få.

Varför köpte du en hammarlackad bil?
Citera
2024-05-06, 22:05
Medlem
färgstripper ?
Citera
2024-05-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Hoppas du skojar. Hammarlack sitter för djävligt och inte många saker biter på det, dess kemiska sammansättning gör att även annan färg inte fäster på skiten.
Ditt enda val är att strippa hela karossen på allt och antingen slipa själv(vilket JÄVLA jobb) eller lämna in den för en ordentlig nerslipning.
Att foliera skiten kommer inte dölja hammarlackens fula mönster det brukar få.

Varför köpte du en hammarlackad bil?

Varför jag köpte den... ja det var en modell jag ville ha och inte finns många kvar av. Den skulle antagligen skrotas eller blivit en jävla epa.

Den är hammarlackad över original lacken, fick höra av någon att tryckluft skulle kanske kunna fungera men vet inte hur mö man kan lita på det.
Citera
2024-05-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaela.00
Varför jag köpte den... ja det var en modell jag ville ha och inte finns många kvar av. Den skulle antagligen skrotas eller blivit en jävla epa.

Den är hammarlackad över original lacken, fick höra av någon att tryckluft skulle kanske kunna fungera men vet inte hur mö man kan lita på det.
Väljer man en äldre ovanlig bil som dessutom är hammarlackad bör man VERKLIGEN veta vad man ger sig in på om man vill få den fin igen.
Frågan är hur stark tryckluft du skulle behöva? 100 bar och då ryker nog vanliga färgen också.

Är du helt seriös med bilen kan du testa själv och se hur hårt hammarlacken sitter, har du tur är bilen hårt vaxad eller har en klarlack som lätt flagnar av och hammarlacken har bitit tag i den.

Annars ser jag inget annat val än att lämna i den eller spendera VÄLDIGT många timmar med slipmaskinen i garaget.

Har du erfarenhet av färgborttagning eller gjort något liknade, tänkte att köper man en bil som är hammarlackad som man vill göra fin borde man ju veta i alla fall lite vad man ger sig in på?
Citera
2024-05-08, 00:21
Medlem
killawifes avatar
Hammarlacken är som nån nämnde silikonbaserad så det går inte att bara måla eller spackla den. Men det går att lösa upp den med typ thinner. Problemet är att hammarlacken alltid är målad i riktigt tjocka lager så det går ju åt mängder. Annars är nog sandblästring det bästa alternativet som man faktiskt KAN göra i hemmagaraget.
Citera
2024-05-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bromsvätska. Det ska kunna lösa upp färg.
Bromsvätska har jag använt för att få bort Hammerite hammarlack från fälgar.
Man penslar på och låter verka något eller några dygn.
Skrapar sedan bort med spackelspade och stålborste på svåråtkomliga ställen.
Kanske kan det även gå med högtryckstvätt, men det har jag inte provat.
Citera
2024-05-08, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Bromsvätska har jag använt för att få bort Hammerite hammarlack från fälgar.
Man penslar på och låter verka något eller några dygn.
Skrapar sedan bort med spackelspade och stålborste på svåråtkomliga ställen.
Kanske kan det även gå med högtryckstvätt, men det har jag inte provat.
Bara att testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in