2024-05-06, 09:53
Medlem
Tjenixen,

Jag har ett riktigt deprimerande problem som tycks inte vilja lösa. Jag har mer eller mindre provat det mesta nu men inget verkar fungera.

Införskaffade en bmw e36 för några månader sedan, den ser riktigt grisig ut just nu då den är rollad med hammarlack med utseendet av ett Marlboro ciggpaket. Bestämde mig för att försöka lacka om bilen då själva karossen är i förvånansvärt bra skick, efter att kikat runt på diverse forum om hur man smidigast får bort hammarlack har jag testat följande;
- Bromsrengöring
- Bensin
- Värme
- Slippapper/slipmaskin
- Aceton

Så som sagt inget av ovanstående verkar bita på hammarlacken.

Är det någon som har tips på en bra och smidig lösning här?
Citera
2024-05-06, 10:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Inte för att det hjälper dig men jag jobbade på en fabrik i början av min karriär, 80-talet, där det var en kille som kom på den eminenta idén att lacka sin bil med hammarlack i väntan på att han skulle helrenovera bilen. Det var en ganska fin jänkare men han valde att skrota den efter att ha gått bet på att slipa ner den, hammarlacken var förjävlig att få bort. (jag minns inte om han faktiskt skrotade den eller sålde den för en spottstyver).

Jag tror det är lättare att foliera bilen isf lacka om den.
Citera
2024-05-06, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaela.00
Tjenixen,

Jag har ett riktigt deprimerande problem som tycks inte vilja lösa. Jag har mer eller mindre provat det mesta nu men inget verkar fungera.

Införskaffade en bmw e36 för några månader sedan, den ser riktigt grisig ut just nu då den är rollad med hammarlack med utseendet av ett Marlboro ciggpaket. Bestämde mig för att försöka lacka om bilen då själva karossen är i förvånansvärt bra skick, efter att kikat runt på diverse forum om hur man smidigast får bort hammarlack har jag testat följande;
- Bromsrengöring
- Bensin
- Värme
- Slippapper/slipmaskin
- Aceton

Bromsvätska. Det ska kunna lösa upp färg.
Citera
2024-05-06, 10:14
Medlem
tnems avatar
Måste man får bort hammarlacken, räcker det inte med att slipa lacken så det blir bättre vidhäftning?
Citera
2024-05-06, 10:35
Medlem
Citat:
Tjenixen,

- Bromsrengöring
- Bensin
- Värme
- Slippapper/slipmaskin
- Aceton

Jag hade det där problemet för några år sen på en Volvo... Körde Thinner först och slip sen, tyckte det blev helt okej. Du får ju lacka om sen förstås men tror att det både är den billigaste och smidigaste lösningen. Lycka till mannen.
Citera
2024-05-06, 10:40
Medlem
Citat:
Tjenixen,

- Bromsrengöring
- Bensin
- Värme
- Slippapper/slipmaskin
- Aceton

Du vet inte hur man gör så därför klarar du inte av det utan löser det med att köpa grejer som kostar mer än om du lämnar in den till en blästringsfirma Det funkar inte så du köper något annat.
Thinner biter men måste få ligga över tid, vi snackar dygn så det blir att lossa delar och låta det ligga i kar. därefter sicklas bort, Det skulle ju fungera perfekt på mindre delar.

Slipat har du men grovlek? du lär givetvis kör med nått 250 däråt...

Du måste köra med grövre så att du får riktigt tag i ytan. säg att du fixar slippapp som är till för stål eller stenpolering och kör med detta utan överdrift. När du ser att det händer något ja då går du över till finare steg för steg och händer inget då går du upp lite igen.

Ser det egentligen som ganska simpelt, men ett jättejobb är det ju.
Senast redigerad av Brodrude 2024-05-06 kl. 10:43.
Citera
2024-05-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Måste man får bort hammarlacken, räcker det inte med att slipa lacken så det blir bättre vidhäftning?

Så hadde jag gjort, men en äkta lackerare vill ha bort allt, den ska vara totalt plåtren innan primer.

grejen är att minst lilla rostpor som är kvar spänner ut färgen. Fukt kommer då in på ett eller annat sätt och då kryper det rost på det stället under lacken men det syns inte fönrs det är ett större problem.
Citera
2024-05-06, 11:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Så hadde jag gjort, men en äkta lackerare vill ha bort allt, den ska vara totalt plåtren innan primer.

grejen är att minst lilla rostpor som är kvar spänner ut färgen. Fukt kommer då in på ett eller annat sätt och då kryper det rost på det stället under lacken men det syns inte fönrs det är ett större problem.

Hammarlack är silikonbaserat, vilket gör att det i stort sätt inte går att lacka över med acceptabelt resultat, om hammarlacken inte är helt borttagen och man använt silikonborttagare.
Citera
2024-05-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hammarlack är silikonbaserat, vilket gör att det i stort sätt inte går att lacka över med acceptabelt resultat, om hammarlacken inte är helt borttagen och man använt silikonborttagare.

Okej, så man borde köpa någon form utav silikonbortaggning och sedan slipa?

Har sett sån "mirakel" produkt som man penslar på och så ska hela lacken luckras upp men hur mö kan man tro på det.
Citera
2024-05-06, 12:03
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:

Det ärligaste svaret är att lacken allra smidigast blästras bort men om det är en smidig lösning berör väl på din ekonomi eller om du har tillgång till en ordentlig kompressor.
Citera
2024-05-06, 12:16
Medlem
Blästring eller syra dopp
Citera
2024-05-06, 12:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Okej, så man borde köpa någon form utav silikonbortaggning och sedan slipa?

Har sett sån "mirakel" produkt som man penslar på och så ska hela lacken luckras upp men hur mö kan man tro på det.

Jag tror inte att silikonborttagare biter på hammarlacken. Silikonborttagare kan man använda om man ex slipar bort hammarlacken, för att få ytan helt silikonren.

I ditt fall tror jag att alternativen är blästring eller syrabad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in