2024-05-06, 02:57
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Nej. Hört av kollegor på Stockholmskontoret hemma i Sverige som beklagat sig över att något Hemköp tror jag det var, på södermalm har infört det för alla kunder, även de som går i "vanliga" kassan.

Japp, det sprider sig.
Citera
2024-05-06, 03:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Baktanken är väl att det blir en lite högre tröskel för att snatta och gå ut ut butiken. Om man snattar och måste kommunicera "kan jag få bli utsläpp" så känns det lite jobbigare än att bara "smita" förbi genom kassorna.
Tror faktiskt att det kan ha en liten psykologisk effekt som gör att att vissa drar sig för att snatta.

Eller så betalar snattare för 1 sak då istället bara samtidigt som man har flera saker i väskan eller i kalsongerna. Tror inte direkt snattare betalar för allt bara för att man behöver utpasseringskvitto
Citera
2024-05-06, 03:24
Medlem
Icas baktanke är säkert samma som med hastighetskamerorna, först heter det att man bara ska kontrollera hastighet och utpassage, sen när dom blivit accepterade flyttas positionerna fram så kommer Ica kräva att man handlar för att bli utsläppt.

Tycker det blir glesare och glesare med folk inne på Ica så något måste dom ju göra och mer bedrägerier har dom ju stängt dörren för själva.
Citera
2024-05-06, 04:07
Medlem
Hellre det än att dom stänger snabbkassorna som dom börjat göra där jag bor då folk snattat för mycket. Ett tag var det tänkt att dom skulle sluta helt men nu öppnar dom iallafall snabbkassorna när det är för lång kö till dom vanliga kassorna.
Citera
2024-05-06, 04:37
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Eller så betalar snattare för 1 sak då istället bara samtidigt som man har flera saker i väskan eller i kalsongerna. Tror inte direkt snattare betalar för allt bara för att man behöver utpasseringskvitto

De blir tjuvarna åtminstone ordentligt filmade i HD.
Citera
2024-05-06, 05:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror det är en scam. Alltså att butikerna blivit lurade av de som säljer dessa system, med hjälp av falsk eller vriden statistik. Jag ser ingen poäng med dom. Jag brukar trycka upp dom med våld.
När jag skulle ut och hämta något aå bad jag att bli utsläppt, då sa hon i personalen "det är bara att trycka benet mot dom så öppnar de sig" - okej det ser jättemisstänkt ut, men då gör jag väl det...? Så det gör jag vid behov. Vill inte känna mig som boskap!

Ett närliggande ställe har värsta labyrinten för att komma ut. ALLA måste blippa kvittot flr att komma ut. Som tur är har ett favoritställe inte skaffat skiten. Skönt.
Citera
2024-05-06, 05:16
Medlem
526s avatar
Men vad är det för slags personer som går in i en affär utan att köpa något?
Det finns alltid väl alltid något man behöver. Ett paket mjölk tex.
Det känns som att de bara är fattiga och pundare som går ut tomma genom kassorna.
Antingen har de snattat eller så var den där gift-lila white trash energiläsken slut.
Citera
2024-05-06, 05:42
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du vet att du kan bli anmäld för det där va?
Man kan bli anmäld för att luktar illa, sen om det leder till något är en annan sak.

Jag vet känslan TS beskriver, men det är bara att ignorera. Ibland säger jag "jag har bara snattat" när jag går förbi kassan utan att köpa något. Har du inget på dig så vad ska de göra?
Citera
2024-05-06, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag tycker också självscanning är toppen men tror inte det är det tråden handlar om. Häromkring har både Coop och Willys systemet att man måste scanna kvittot innan man går ut även om man gått genom den vanliga kassan med 5 meter kö.

Inget större problem ifs. att be dem öppna när man inte handlat, men lite irriterande är det.
Varför jag inte handlat i bland? För att när jag handlar plöjer jag igenom alla butiker som ligger på rad och plockar för det mesta bara det billiga från kort datumlådan, är det inget som faller mig i smaken fortsätter jag 20 meter till nästa butik, vist är det väl "Ove"-varning på mig, men maten har blivit så jävla dyr att man får spela ut dem mot varandra helt enkelt. Har för övrigt tiden också då jag varken har småbarn eller jobbar längre.

Den typen sv utpassering har jag bara sett i helt nybyggda butiker i områden som är lite tveksamma där snatteri varit ett stort problem. Finns dock säkert undantag. Utpasseringskvitto krävs ju alltid vid självscanning. Att gissa varför man måste visa kvitto när man går ut ur butiken är inte så svårt att lista ut varför det finns. Det ska kännas lite jobbigt att inte handla i butiken plus att har man snattat och sedan måste be butikspersonalen öppna åt dig för att komma ut kommer du troligtvis aldrig snatta där igen. Vi svenskar är ju generellt sett lite mesiga av oss när det gäller sånt här och det här systemet har säkert gjort att kunder köpt tuggummi eller en läsk bara för att få ett kvitto så man kan passera ut "inkognito".
Citera
2024-05-06, 05:52
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men vad är det för slags personer som går in i en affär utan att köpa något?
Det finns alltid väl alltid något man behöver. Ett paket mjölk tex.
Det känns som att de bara är fattiga och pundare som går ut tomma genom kassorna.
Antingen har de snattat eller så var den där gift-lila white trash energiläsken slut.
Eller så går de in för att köpa vit tryffel men pissbutiken har bara svart tryffel och det passar inte alls till vad man tänkt laga för mat.
Ska man då köpa något man inte vill ha eller behöver för att man inte ska bli tagen för pundare?
Citera
2024-05-06, 06:04
Avslutad
Bra, då får man hoppas att kassörskan ger fan i att fråga om man vill ha kvittot eller ej, utan istället alltid ger det till kunden och upplyser att man behöver det för att lämna butiken.

Sa nej till kvitto igår senast på en Coop Forum, men idioten sa inte att man måste scanna sig ut, så tryckte upp grinden med våld. Den gick inte tillbaka sen såg jag, men det skiter väl jag i om den gick sönder.
Citera
2024-05-06, 06:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Eller så går de in för att köpa vit tryffel men pissbutiken har bara svart tryffel och det passar inte alls till vad man tänkt laga för mat.
Ska man då köpa något man inte vill ha eller behöver för att man inte ska bli tagen för pundare?
Hederligt ordentligt folk har alltid anledning och pengar för att köpa något annat.
Om man tänker efter finns det alltid något man behöver ha hem. Sånt som alltid går åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in