2024-05-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Filmen från förra helgen är samma bil (Panameran) eller? Filmad i Lidköping?
Tveksamt. Den aktuella bilen blev påställd 240504.
Citera
2024-05-05, 15:00
Medlem
Citat:
Filmen från förra helgen är samma bil (Panameran) eller? Filmad i Lidköping?

Filmad i Lidköping vid samma sträcka och rödljus en BMW eller Audi alltså inte samma bil
Citera
2024-05-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tveksamt. Den aktuella bilen blev påställd 240504.

Citat:
Ursprungligen postat av grodizan1805
Filmad i Lidköping vid samma sträcka och rödljus en BMW eller Audi alltså inte samma bil
Tack. Det förklarar saken, då hade jag ordentligt fel i mitt första inlägg.

Jämförde lite bilder från Google på interiören för en 2010 Panamera 4S, fick inte ihop det. Det ser istället ut att vara en BMW på videon, som du säger.

Men då var det avklarat i alla fall.
Senast redigerad av staschen 2024-05-05 kl. 15:10.
Citera
2024-05-05, 15:12
Medlem
Citat:
Tack. Det förklarar saken, då hade jag ordentligt fel i mitt första inlägg.

Jämförde lite bilder från Google på interiören för en 2010 Panamera 4S, fick inte ihop det. Det ser istället ut att vara en BMW på videon, som du säger.

Men då var det avklarat i alla fall.
Mer troligt art det är en Audi eftersom familjen äger en Audi. Panameran var också lånad.
Citera
2024-05-05, 15:13
Medlem
Citat:
Mer troligt art det är en Audi eftersom familjen äger en Audi. Panameran var också lånad.

Har tagit en extra koll och det är en BMW på videon, alltså inte en audi
Citera
2024-05-05, 15:16
Medlem
Citat:
Citat:
Jag tycker det ser ut att vara en BMW 3-serie F30 generationen. Syns på instrumentbrädan.

Men om det är samma sträcka i staden så kan man föreställa sig hur fort det har gått vid krocken igår.
Citera
2024-05-05, 15:17
Medlem
Citat:
Okej. En känga till föräldrarna som köper en bil med 300+ hästar! Gott föredöme till monstergossen!
Citera
2024-05-05, 15:29
Medlem
Citat:
Om han satt i en äldre bil utan krockgardin smällde han skallen i rutan, dörren eller b-stolpen rätt hårt. Om hastigheten på Panameran var högre än tillåten hjälper nog inte krockgardin heller. En pantad kille som kör en Panamera!

Den påkörda bilen är en Toyota Auris, alltså en modell som slutade tillverkas så sent som 2019. Således en relativt modern och säker bil. Det har nämligen inte hänt jättemycket på krocksäkerhetsfronten på senare år, tittar man på krockprov idag är det främst assistans-system och andra aktiva system som avgör om en bil får 5 stjärnor eller inte (åtminstone när det gäller modeller från stora, etablerade tillverkare).

Man kan således anta att smällen var rejäl och att föraren av Porschen hållit en hög hastighet. I 40-50 km/h ska du nämligen ha ganska mycket otur eller sitta obältad för att dö i en krock mellan två moderna bilar idag.
Citera
2024-05-05, 15:30
Medlem
Jag är egentligen lite emot förbud och paragrafer men just kombinationen omogen förare och bil med hög prestanda har jag funderat lite runt och framförallt hur det kommer utveckla sig på sikt. Kanske börjar bli läge att fundera på B-körkort i olika klasser

När man själv hade sina galna år mellan 18-20 eller något rattfyllo fick spel för ca 20 år sedan så hade man dels en annan ekonomi än vad vissa ungar har i dag och sen var andelen prestandabilar klart mer begränsad och inte alls lika potenta som i dag, så det man for runt med då hade i regel max 150-200hk men var så gamla och slutkörda att det bara var 100hk kvar.

Det fanns knappt bortskämda ungar som fick bilar för flera hundratusen, inte heller så många föräldrar som hade bilar med 600hk att låna ut.

Undrar om det inte kommer bli fler sådana här vansinneskörningar med sådana här konsekvenser närmsta åren.

Antalet miljardärer som köper leksaker med uppåt 1000hk ökar stadigt, med åren blir även bilar med +400hk billigare och överkomliga för ungar, behovet av att showa och visa upp sig ökar allt mer. Dessutom har befolkningen blandats upp med fler människor från andra länder med en annan moral och ett annat trafikbeteende. Jag tror detta är en mycket olycklig kombination.

Ang olyckan i sak kan det kanske var ett fall av något jag ser ganska ofta, att den som kör som en idiot egentligen inte bryter mot övriga trafikregler men andra trafikanter kan omöjligt förutse att någon kör dubbla eller tredubbla hastigheten.
Citera
2024-05-05, 15:33
Citat:
Det finns video filmad inifrån bilen, från vad som ryktas vara samma kväll. Där ser man hur föraren kör extremt fort inne i Lidköping och förbi rödljus, med massa småtjejer i bilen som skrattar och filmar.

Föraren håller i ratten med vänsterhanden och i en mobiltelefon med den högra. Han kollar dock inte på mobiltelefonen just då.

Videon är filmad av passageraren i passagerarsätet fram. Tjejerna säger att dom hittade M*cke ute på stan och han ska köra hem dom. Tjejerna skriker högljutt och skrattar samt säger att han ska ”sakta facking ner” och ”aah vad fort det går”.

* = i

Bilen är mest troligen en avställd Panamera 4S årsmodell 2010 som är skriven på farbrorn.

Registreringsnummer UX*31*

* = J
* = 2
Hoppas du sparar den, kan ju komma till användning för en åklagare vid kommande förundersökning för att påvisa vad detta är för en drummel
Citera
2024-05-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Den påkörda bilen är en Toyota Auris, alltså en modell som slutade tillverkas så sent som 2019. Således en relativt modern och säker bil. Det har nämligen inte hänt jättemycket på krocksäkerhetsfronten på senare år, tittar man på krockprov idag är det främst assistans-system och andra aktiva system som avgör om en bil får 5 stjärnor eller inte (åtminstone när det gäller modeller från stora, etablerade tillverkare).

Man kan således anta att smällen var rejäl och att föraren av Porschen hållit en hög hastighet. I 40-50 km/h ska du nämligen ha ganska mycket otur eller sitta obältad för att dö i en krock mellan två moderna bilar idag.

Bilen är av årsmodell 2018, reg:

PO*95*

*=P *=8

Ägare en Jo*as I*gemarsson

*=n , antagligen den avlidne
Senast redigerad av grodizan1805 2024-05-05 kl. 15:37.
Citera
2024-05-05, 15:35
Medlem
Något jag ser när jag är ute o promenerar runt i stan är den otroliga mängden människor som sitter och tittar på mobilen eller har den i handen. Diverse åldrar. Mopedbilar är värst.
Ögonen rakt ner i knät. Helt sjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in