Citat:
Ursprungligen postat av
henlo
Det var detta jag fiskade lite efter när går det över till att ej vara schablonbeskattat längre? när blev det så för dig? Kan det gå tillbaka till att vara schablonbeskatta om man flyttar hem till sverige utan att sälja nått, alltså att man flyttar tillbaka till Sve och är där några veckor åtminstånne. Måste man gör nåt/flytta runt nåt själv på avanza t.ex? Säljs de certifikaten man t.ex har på ett ISK konto av direkt när man övergår till att inte längre vara schablonbeskattad?
Jag minns faktiskt inte men jag tror det tog ett litet tag. Efter att jag skrivit ut mig ur Sverige via Skatteverket, tog det några veckor, ibland någon månad innan banker började höra av sig och ville ha massa uppgifter. Avanza var rätt snabba i jämförelse.
Jag kan inte förnya mitt avtal för att handla med amerikanska och kanadensiska aktier och det har nu gått ut och de få jag har kvar blir tvångssålda när som helst.
Men om du 'bara' ska vara utomlands i 4 månader behöver du inte göra något alls, det är bara en tillfällig vistelse ju. Är det kortare än 12 månader behöver du inte anmäla det till skatteverket.