2024-05-04, 14:05
Medlem
Kan man ha det kvar om man planerat jobba utomlands i 4 månader ?

jag har läst mig till att 52 dagar utomlands i ett land är någon typ av gräns för att behöva byta folkbokföring, jag har säkert fel med detta dock..
Sen har vi 185+ dagar sammanhängande utomlands i ett land gör att du inte längre är obegränsat skatteskyldig i sverige (om du inte längre har väsentligen anknytning till sverige med fru,barn,företag? etc..).

Vilket av detta är dessa (eller kanske någon annan variabel) som är relevant för att forfarande ha kvar sitt ISK?
Dessutom, vad händer om ISK paper och certifikat omvandlas till depå och man sedan flyttar hem och blir permanent boende i sverige, gäller de då automatisk igen som ISK och innehavande ISK-skattesatser
Citera
2024-05-04, 16:01
Medlem
Soulflowers avatar
Du kan ha kvar det så länge du vill.
Jag har kvar mitt ISK men varit folkbokförd utanför Sverige (inom EU) i snart tre år.
Dock är det inte schablonbeskattat längre utan det skattas som AF.
KF har kvar schablonskatten.

Angående folkbokföringen rekommenderas att behålla din nuvarande om du stannar utomlands kortare tid än 12 månader.
Om jag inte misstar mig är det 183 dagar som gäller för att bli begränsat skattskyldig, inte 185.
Senast redigerad av Soulflower 2024-05-04 kl. 16:04.
Citera
2024-05-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Du kan ha kvar det så länge du vill.
Jag har kvar mitt ISK men varit folkbokförd utanför Sverige (inom EU) i snart tre år.
Dock är det inte schablonbeskattat längre utan det skattas som AF.
KF har kvar schablonskatten.

Angående folkbokföringen rekommenderas att behålla din nuvarande om du stannar utomlands kortare tid än 12 månader.
Om jag inte misstar mig är det 183 dagar som gäller för att bli begränsat skattskyldig, inte 185.
Det var detta jag fiskade lite efter när går det över till att ej vara schablonbeskattat längre? när blev det så för dig? Kan det gå tillbaka till att vara schablonbeskatta om man flyttar hem till sverige utan att sälja nått, alltså att man flyttar tillbaka till Sve och är där några veckor åtminstånne. Måste man gör nåt/flytta runt nåt själv på avanza t.ex? Säljs de certifikaten man t.ex har på ett ISK konto av direkt när man övergår till att inte längre vara schablonbeskattad?
Citera
2024-05-04, 16:43
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Det var detta jag fiskade lite efter när går det över till att ej vara schablonbeskattat längre? när blev det så för dig? Kan det gå tillbaka till att vara schablonbeskatta om man flyttar hem till sverige utan att sälja nått, alltså att man flyttar tillbaka till Sve och är där några veckor åtminstånne. Måste man gör nåt/flytta runt nåt själv på avanza t.ex? Säljs de certifikaten man t.ex har på ett ISK konto av direkt när man övergår till att inte längre vara schablonbeskattad?

Jag minns faktiskt inte men jag tror det tog ett litet tag. Efter att jag skrivit ut mig ur Sverige via Skatteverket, tog det några veckor, ibland någon månad innan banker började höra av sig och ville ha massa uppgifter. Avanza var rätt snabba i jämförelse.
Jag kan inte förnya mitt avtal för att handla med amerikanska och kanadensiska aktier och det har nu gått ut och de få jag har kvar blir tvångssålda när som helst.

Men om du 'bara' ska vara utomlands i 4 månader behöver du inte göra något alls, det är bara en tillfällig vistelse ju. Är det kortare än 12 månader behöver du inte anmäla det till skatteverket.
Citera
2024-05-04, 18:28
Medlem
Citat:
Efter att jag skrivit ut mig ur Sverige via Skatteverket
är detta något man i regel gör efter 183 dagar eller efter 52 dagar, man behöver väl inte göra det direkt man har skattenummer i annat land om man får det direkt man anländer?
Citera
2024-05-04, 20:02
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
är detta något man i regel gör efter 183 dagar eller efter 52 dagar, man behöver väl inte göra det direkt man har skattenummer i annat land om man får det direkt man anländer?
Du gör det innan du flyttar, eller kort därefter OM du ska stanna utomlands längre än 12 månader.
183-dagars regeln har med skatt att göra, inte folkbokföring.
Om du planerar att jobba utomlands i fyra månader så skriver du INTE ut dig, eftersom fyra månader är kortare än 12 månader.
Citera
2024-05-05, 14:15
Medlem
Citat:
Du gör det innan du flyttar, eller kort därefter OM du ska stanna utomlands längre än 12 månader.
183-dagars regeln har med skatt att göra, inte folkbokföring.
Om du planerar att jobba utomlands i fyra månader så skriver du INTE ut dig, eftersom fyra månader är kortare än 12 månader.
Okej tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in