Citat:
Ursprungligen postat av Heartbeat
Tjena det är så att jag vill börja träna på gym nu, har provat på lite innan men det har inte blivit något seriöst då. Jag känner att jag är redo nu och har läst på lite och så, Jag vet att det är väldigt viktigt att sköta kosten och måltiderna.
Men jag har lite frågor angående träningen nu:
Målet för mig är att få bättre kondition och gå upp ca 10 kg,(jag vill altså inte alls se ut som Arnold/Magnus Samuelsson). Men saken är då att jag redan nu är ganska smal
av mig och har inte så mycket fett på kroppen. Hur rekommenderar ni då att jag ska träna? Har hört från kompisen att jag bara ska äta och gå upp i vikt vanligt så jag får mer fett och sen börja träna :/
Men iaf så vill jag börja gymma och tänkte att jag skulle träna Måndag,Onsdag,Fredag olika muskelgrupper då och sen vila på helgen.
Men nu undrar jag då som sagt:
- Hur ska jag gå tillväga?(Vill öka från ca 75kg - 85kg/Förbättra konditionen)
- Hur är det med drickandet? förstör det min träning? , kan jag inte festa typ varanan helg? Eller kan man åtminstone kanske ta 1-2 öl på en lördag kväll?
- kommer Kreatin/protein/gainers hjälpa mig ?(kan va svårt för mig att sköta all kost kan jag tro)
Det finns ju så många sätt att träna på. Men jag tror på ett rätt enkelt upplägg. Värm upp med lite kondition, kondition går snabbt att bygga upp. Styrkan tar lite längre tid.
Måndag: Plan bänkpress med 3-5 repetioner gånger så många set tills du bara orkar två repetioner. Kompensera med lutbänk på högre repsantal, kanske 6-8 stycken. Kör felvänd bänk med och kompensera med lite sidlyft för axlarna och nån annan axelövning.
Onsdag: Knäböj 3-5 repetioner gånger max antal set tills du bara orkar 1 eller 2 repetioner. Kör lite sittande bicepscurl och hammercurl eller nån annan bicepsövning. Kanske vadpress om du vill.
Fredag: Marklyft eller kronlyft. Ligg på 2-4 repetioner gånger max antal set till utmattning. Ett par kompensationsövningar med kasnke. Magen övas bra vid marklyft med. Man får lite buktryck. Ta sedan av vikter och kör flera repetioner som avslutning får att få ut det sista ur kroppen.
Tror det bästa är att öva så få muskelgrupper som möjligt per gång och bygga passen kring ett par övningar åt gången till utmattning. Man behöver inte göra det svårt för sig. Mvh Julian