Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Finska språket associerades ju mycket med zigenarna och deras tjuvliv, så det var mest därför tror jag. Hörde man finska talas, så ringde larmklockan. Plus natt många var alkoholiserade och levde på parkbänkar. Då på 70-80 talet alltså.
Idag är det helt annat ..hör man finska i gyttret av andra invandrare så tänker man "släkting" och nån med gemensamma värderingar, tillskillnad från vad blattespråken signalerar.
Jag har alltid sett finnar som "släktingar" som på ett naturligt sätt hör hemma i Sverige på samma sätt som det finns svenskar som hör hemma i Finland.
Visst fanns det mycket finnar som söp och stökade, men det gjorde många svenskar också på den tiden. Det var en stereotyp att skämta om, inte en orsak att ogilla dem på riktigt. Och min erfarenhet är att de som skämtade mest om drickandet var finnarna själva.
Men kan ju hålla med om att i ett extremt homogent land så kan minsta skillnad leda till att man uppfattas som avvikande. Medan i ett extremt blandat land så ser man så klart likheterna hos dem som man har något gemensamt med i stället.
En vänstersinnad finne som lajvar förtryckt invandrare blir lite löjligt. Men samtidigt skall vi ju inte låtsas som att inga svenskar någonsin betett sig illa. Det finns säkerligen många finnar som har anledning att vara missnöjda med hur de blivit behandlade här.