2024-05-02, 20:41
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Anna Järvinen föddes i Helsingfors i april 1970. När Anna var sex år flyttade hon med mamma och bror till Täby utanför Stockholm. Finska är sångerskan Anna Järvinens barndomsspråk, men som inflyttad i Sverige har hon också känt en viss skam över finskan. – Jag förstod snabbt att finska var något man såg ner på i Sverige, att vi som talade det sågs som ett lägre stående folk, säger hon. Hon insåg detta i skolan där de andra hon gick med i hemspråksundervisningen helst ville prata svenska och inte gärna skyltade med sitt modersmål. Hon förstod det också när hon var ute och gick med sin mamma, som viskade till henne att de skulle tala tyst med varandra då finsktalande hade dåligt rykte.
https://www.svd.se/a/024aa7ca-6a14-30d6-8241-fdaf148dfb71/vi-sags-som-ett-lagre-staende-folk
Detta är bara en liten del taget från intervjun och om Anna Järvinen. Men det viktigaste är citerat. Detta är ju inte oerhört länge sedan. Anna kom c.a 1976 till Sverige och upplevde skam att vara finska på grund av svenskar, t.o.m hennes mor avrådde henne från att prata finska för svenskar såg ner på finländare. På Flashback så skrivs det massvis att svenskar aldrig varit rasister i allmänhet och att det gamla Sverige var ett paradis, tydligen så var det ett helvete för finskor som Anna Järvinen. Hur kan svenskar hävda att gamla Sverige var ett paradis när finländare ansågs lägre stående? Hur negativt sågs det då på andra invandrare när många svenskar var grovt rasistiska mot finländare?
Citera
2024-05-02, 20:58
Medlem
BewilderedHulders avatar
Min svedjefinska släkt har endast våga yppa den stora hemligheten i arvegods i form av symboler i hantverk. Aldrig halvsju om det största mysteriet som står skriven rakt upp i kindbenet.
Citera
2024-05-02, 21:09
Medlem
dwgs avatar
😂 hon har rätt, jag ser fortfarande ner på piss folket . Har aldrig gillat finnar
Citera
2024-05-02, 21:16
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
😂 hon har rätt, jag ser fortfarande ner på piss folket . Har aldrig gillat finnar

Hoppas vi får ett hem snart så du slipper oss
Citera
2024-05-02, 21:20
Medlem
henrikos avatar
Ok. Folk var skeptiska och fientliga mot dom 1976. Men var inte detta i stort sett bortblåst inom ett decennium, alltså typ 1986?

Så om den nya vågen av invällare som kom typ 2015 nu har skött sig, arbetat som alla andra, och inte krävt att vi ska ändra på vår kultur, samt inte pissrånat oss, så är min prognos att även de nyaste invällarna kommer vara accepterade redan nästa år.
Citera
2024-05-02, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Har bara bra erfarenheter från de Finnländare jag träffat, men det talar mycket för vilket typ av umgänge man möter. Jag hänger inte med fyllskallar och drägg. Så varför är du så anti våra grannar om man får fråga?
Citera
2024-05-02, 21:28
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
https://www.svd.se/a/024aa7ca-6a14-30d6-8241-fdaf148dfb71/vi-sags-som-ett-lagre-staende-folk
Detta är bara en liten del taget från intervjun och om Anna Järvinen. Men det viktigaste är citerat. Detta är ju inte oerhört länge sedan. Anna kom c.a 1976 till Sverige och upplevde skam att vara finska på grund av svenskar, t.o.m hennes mor avrådde henne från att prata finska för svenskar såg ner på finländare. På Flashback så skrivs det massvis att svenskar aldrig varit rasister i allmänhet och att det gamla Sverige var ett paradis, tydligen så var det ett helvete för finskor som Anna Järvinen. Hur kan svenskar hävda att gamla Sverige var ett paradis när finländare ansågs lägre stående? Hur negativt sågs det då på andra invandrare när många svenskar var grovt rasistiska mot finländare?

Anledningen till att det sågs ner på finnarna var för att de var den största invandrargruppen och finnar som drack på parkbänken var de enda icke-svenskar som syntes i gatubilden för gemene svensk i ett rasligt homogent Sverige. I takt med att Sverige började ta in ännu mer främmande folkgrupper så klättrade finnarna i rangen på de nyare invandrarnas bekostnad, och deras barn som förlorade brytningen slutade ses som invandrare.
Senast redigerad av Pust 2024-05-02 kl. 21:30.
Citera
2024-05-02, 21:46
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Anledningen till att det sågs ner på finnarna var för att de var den största invandrargruppen och finnar som drack på parkbänken var de enda icke-svenskar som syntes i gatubilden för gemene svensk i ett rasligt homogent Sverige. I takt med att Sverige började ta in ännu mer främmande folkgrupper så klättrade finnarna i rangen på de nyare invandrarnas bekostnad, och deras barn som förlorade brytningen slutade ses som invandrare.

Sverige har aldrig varit rysligt homogent, dumbom.
Citera
2024-05-02, 22:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder

Allt är relativt antar jag. Jämfört med nu kanske.
Citera
2024-05-02, 22:11
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder

Rasligt, inte rysligt. 1960 var bara ca 1% av Sveriges befolkning födda utomlands, så svensken var inte så van vid icke-svenskar och beteende som inte var svenskt då.
Citera
2024-05-02, 22:13
Medlem
Ganonitos avatar
Det var 50 år sedan. Ska hon fortfarande gnälla över det? Dessutom tvingade väl ingen dem att flytta till Sverige?
Citera
2024-05-02, 22:16
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Rasligt, inte rysligt. 1960 var bara ca 1% av Sveriges befolkning födda utomlands, så svensken var inte så van vid icke-svenskt beteende då.

Inte ens rysligt rasligt 1960. Sluta försköna en nidbild!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in