Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-27, 22:58
  #2557
Medlem
johnthedickholmess avatar
Hur gör man med visum om man vill stanna 2-3 månader i tex Koh Rong? Måste man ta sig via båt till Thailand efter 30 dagar och fixa nytt på något vänster eller hur funkar det?
Citera
2021-02-08, 06:07
  #2558
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hur gör man med visum om man vill stanna 2-3 månader i tex Koh Rong? Måste man ta sig via båt till Thailand efter 30 dagar och fixa nytt på något vänster eller hur funkar det?

Turistvisum kan förlängas en gång så 1mån + 1mån kan välja att köra overstay men bäst att inte göra det mer än 1mån. Upp till 1 mån kan betalas direkt vid gränsen. Annars måste du ta dig till phnom penh immigration och få ett Exit visa först. Nya regler för business visa så vet inte om det bara är hosta upp lite extra pengar för ett långt sådant längre. Annars är det bäst.

Är du på Koh rong får du ta dig till landsgränsen i Koh kong för visa run.

Allt detta utan covid i åtanke för du kommer inte komma in alls.
Citera
2021-05-18, 21:15
  #2559
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Tjenare, förstår att covid gör att dom flesta länder är på helspänn, men hur ser visumreglerna ut om man skulle vilja bosätta sig i Kambodja i många år?
Citera
2021-05-27, 16:38
  #2560
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Tjenare, förstår att covid gör att dom flesta länder är på helspänn, men hur ser visumreglerna ut om man skulle vilja bosätta sig i Kambodja i många år?
Hur långt är ett snöre?

Ingen vet, det som beslutades igår kan ändras till nästa vecka och kommer förmodligen att ändras många gånger innan en utlänning lyckas ta sig in legalt till Kambodja.
Citera
2021-05-28, 11:42
  #2561
Medlem
11 am. 28 Maj. MellanSverige. 12°c.

Hur kan restauranger och barer som vander sig till vasterlandska kunder lyckas med att inte ga i konkurs nu nar turist-flodet ar helt och hallet strypt..?

For mig ar det en gata.

Bbobi: Hur loser du visum-fragan du som fortfarande bor kvar under de "nya" striktare visum-reglerna.?

Inget nytt under solen i Svedan.
Svart att lyckas etablera mig i Sverige efter 6 ar i Kambodja och SydostAsien. och da har jag anda varit i Sverige i 7 manader.

Jag kan saga att det kanns valdigt svart att ater-integrera sig i det svenska samhallet efter sa manga ar i S.E.A.

Mvh. Babu®
__________________
Senast redigerad av DiscopussyHunter 2021-05-28 kl. 12:30.
Citera
2021-05-29, 03:20
  #2562
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
11 am. 28 Maj. MellanSverige. 12°c.

Hur kan restauranger och barer som vander sig till vasterlandska kunder lyckas med att inte ga i konkurs nu nar turist-flodet ar helt och hallet strypt..?

For mig ar det en gata.

Bbobi: Hur loser du visum-fragan du som fortfarande bor kvar under de "nya" striktare visum-reglerna.?

Inget nytt under solen i Svedan.
Svart att lyckas etablera mig i Sverige efter 6 ar i Kambodja och SydostAsien. och da har jag anda varit i Sverige i 7 manader.

Jag kan saga att det kanns valdigt svart att ater-integrera sig i det svenska samhallet efter sa manga ar i S.E.A.

Mvh. Babu®

Ok, vad jobbade du med i Kambodja? Du kan inte köra samma här nu?
Citera
2021-05-30, 14:07
  #2563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Ok, vad jobbade du med i Kambodja? Du kan inte köra samma här nu?
Jag var arbetslos i Kambodja och levde pa US$ 1.000 i manaden.
Men "allt" var ju sa billigt i Kambodja. En stor stark pa barerna US$ 0.50 - US$ 1.
(Disco)f*tta for US$ 20 och 4 kartor Stess 10or omkring US$ 3.

Det sparade tyvarr ur sista aret i Phnom Penh dock nar jag efter att ha umgatts mycket med tjejerna pa Street 51 Golden Sorya Mall aven jag borjade roka Crystal Meth tillsammans med mina tjej-'kompisar'
Billigt i pengar (US$ 20 per gram) men dyrt for. I alla fall mitt. psyke.
och pa nat vanster sa tog pengarna anda alltid slut efter 2 - 3 veckor. "Lyxfallan" antar jag.
Manga tjejer dar nere som gav mig mina basta ar ocksa dock. och som jag Aldrig glommer. 'Lika barn Leka bast'...
Sadana toser ar verkligen en brist pa i Sverige.

Nu har jag varit inneboende sedan jag kom hem i Oktober. Men nu kommer Juni och jag funderar starkt pa att bosatta mig langt inne i skogen over sommaren.
Sen skulle det vara roligt att traffa nagon gammal van fran tiden i SydostAsien i sommar ocksa.

Jag har dock en stark kansla av att jag kommer atervanda till Kambodja med aren om pandemin forsvinner och allt blir som vanligt igen. om jag lever sa lange. Tog en medveten overdos heroin i vintras. Forsta och sista gangen jag tar H. tankte jag. Men jag ar ta mig *** ododlig.
Lagg dar till ett tvarstopp i ett trad med bil i 90 knyck utan sakerhetsbalte samt en redig MC krasch utan hjalm.
Makalost.

Naval. Det ar bara o knata vidare..

Mvh. Babu®
Citera
2021-05-30, 23:39
  #2564
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Jag var arbetslos i Kambodja och levde pa US$ 1.000 i manaden.
Men "allt" var ju sa billigt i Kambodja. En stor stark pa barerna US$ 0.50 - US$ 1.
(Disco)f*tta for US$ 20 och 4 kartor Stess 10or omkring US$ 3.

Det sparade tyvarr ur sista aret i Phnom Penh dock nar jag efter att ha umgatts mycket med tjejerna pa Street 51 Golden Sorya Mall aven jag borjade roka Crystal Meth tillsammans med mina tjej-'kompisar'
Billigt i pengar (US$ 20 per gram) men dyrt for. I alla fall mitt. psyke.
och pa nat vanster sa tog pengarna anda alltid slut efter 2 - 3 veckor. "Lyxfallan" antar jag.
Manga tjejer dar nere som gav mig mina basta ar ocksa dock. och som jag Aldrig glommer. 'Lika barn Leka bast'...
Sadana toser ar verkligen en brist pa i Sverige.

Nu har jag varit inneboende sedan jag kom hem i Oktober. Men nu kommer Juni och jag funderar starkt pa att bosatta mig langt inne i skogen over sommaren.
Sen skulle det vara roligt att traffa nagon gammal van fran tiden i SydostAsien i sommar ocksa.

Jag har dock en stark kansla av att jag kommer atervanda till Kambodja med aren om pandemin forsvinner och allt blir som vanligt igen. om jag lever sa lange. Tog en medveten overdos heroin i vintras. Forsta och sista gangen jag tar H. tankte jag. Men jag ar ta mig *** ododlig.
Lagg dar till ett tvarstopp i ett trad med bil i 90 knyck utan sakerhetsbalte samt en redig MC krasch utan hjalm.
Makalost.

Naval. Det ar bara o knata vidare..

Mvh. Babu®

ok, men krävde inte AMS du skulle söka en massa jobb varje dag för att få a-kassan eller hur funkar det egentligen?
Citera
2021-05-31, 11:50
  #2565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ok, men krävde inte AMS du skulle söka en massa jobb varje dag för att få a-kassan eller hur funkar det egentligen?
Vad ar AMS..? Jag har aldrig haft A-kassa. Jag har statt helt utanfor samhallet sedan manga ar tillbaka i tiden.

Mvh. Babu®
Citera
2021-07-18, 10:34
  #2566
Medlem
Bbobis avatar
Inte haft koll på tråden men Jo jag är kvar och bor i Phnom penh.

Visum reglerna är striktare så att arbetsintyg är ett krav men som alltid så är det vissa krav som inte behöver uppfyllas om man använder en agent + att några tior $ löser det.

Använder en koreansk visa service som drivs av föräldrarna till en dotter som är gift med en kille på visa kontoret. 20$ extra så får jag mitt 1års EB, inga problem.
Citera
2022-01-31, 17:08
  #2567
Medlem
MrBubss avatar
Den här tråden har ju somnat och det är dags att väcka den till liv.

Bbobi...Är Du fortfarande kvar i PP?
Märks det någon ökning av turister sedan landet öppnade upp för vaccinerade besökare?
Citera
2022-01-31, 18:24
  #2568
Medlem
Lånar också tråden...
Om allt blir mer normalt till sommaren står en kombo Koh Samui - Koh Rong högst på listan.
Min spanska flickvän har bara såååå mkt gott att säja om Cambodia och jag hade en mindre behaglig upplevelse när jag var där innan jag träffade henne.
Hon säger att Koh Rong var hennes sinnesbild av paradiset, och så säger min dotter det samma. Så jag känner att jag måste bara ge det en chans.
Det största probs jag hade i Cambodia var ju råttorna. I Shianoukville hade jag råttor stora som taxar på rummet som klättrade in i min resväska. Jag är löjligt nojjig och rädd för råttor.
Hur är det på Koh Rong?
Och hur fan gör man för att undvika / alt. leva i samförstånd med dem utan att det förstör min resa?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f360438

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback