Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-30, 09:05
  #1
Avstängd
Goddagens!

Till vintern 2006 har jag och flickvännen bokat in oss en resa till Thailand och utresa från Saigon (Vietnam). Vi hade först tänkt oss att resa igenom Laos ner till Vietnam men har nu även fått upp ögonen för Kambodja.
Någon som har några erfarenheter därifrån, positiva som negativa?

Har tidigare hört att som vit människa var risken överhängande att bli rånad, finns det någon sanning i detta?
Citera
2006-01-30, 13:53
  #2
Medlem
mohnomishes avatar
Jag och tjejen var en vecka i Kambodja för ett par år sen. Vi hade innan dess varit i Laos, så vi flög in från Vientianne till Siem Reap. Där spenderade vi några dagar med att utforska tempelruinerna i Angkor, och tog sen en båt på Ton Le Sap-sjön ner till Phnom Pehn där vi bodde hemma hos en svensk bekant resten av veckan. För oss var Kambodja en helt och hållet positiv upplevelse... vi hade gärna velat se mer av landet, men hann alltså inte med det denna gången. Precis som i vilket s.k. u-land som helst kommer du som vit västerlänning att dra till dig uppmärksamhet från tiggare, krymplingar, självutnämnda guider och andra lycksökare. Men vara bara cool och flasha inte i onödan med plånböcker, kameror, walkmans och andra statusprylar, så minimerar du risken att något otrevligt händer.

Rekommenderar följande websajt som är skapad av en engelsman som sen länge bor i Kambodja... där finns allt du behöver veta om att resa i landet: http://talesofasia.com/cambodia.htm
Citera
2006-01-31, 00:10
  #3
Medlem
Några spridda skurar upplevelser skall man väl kunna delge.

Kambodja är trevligt, billigt, och relativt oexploaterat. Jag tror inte att det är lika korrumperat som exempelvis Vietnam (som jag inte varit i men fått för mig är ett land där systemet kan behöva lite smörjning då och då), jag behövde inte hosta upp en enda muta under min vistelse.

Du och din flickvän blir varandras skydd mot diverse skamliga förslag som singlar kan tänkas få höra, och håller du dig till turiststråken behöver du nog inte oroa dig överdrivet mycket för att bli bestulen heller.

Angkor är väl ganska givet att ni besöker. Jag tycker att ni också skall besöka Tuol Sleng och Choeung Ek, Killing Fields - inte för att det är kul att se hur man bygger om en skola i centrala Phnom Penh till ett tortyrcenter. Att inse att de vita pinnarna och stenarna på marken i Killing Fields är människoben är givetvis inte heller det roligt, men det bleknar i jämförelse med trädet som är nednött och rödfärgat i stammen...


Varför tycker jag då att ni skall besöka de här platserna? Jag upplevde och uppskattade Kambodja och kambodjanerna intensivare när jag varit där - uppemot en åttondel av Kambodjas befolkning dog under de Röda Khmererna, och att se kambodjanernas livsglädje är rörande, friheten är inte lika självklar där som här, och således något man tar vara på. När ni sett hur djupt ner i skiten Kambodja varit kan ni uppskatta hur de tagit sig upp fötter igen.

Såvitt jag minns träffade jag en tiggare under mina veckor i Kambodja, och han tiggde inte. Det var en före detta soldat som saknade ett ben (eller var det båda?) och som utan att behöva be om det fick en enkel måltid på restaurangen jag åt på. Det närmaste tiggare jag såg i övrigt var barnen som sålde krimskrams i Angkor och det var mest gulligt, för visst låter det vettigt att köpa tjugo träarmband för en dollar?


Några armband blev det nu inte för min del, men några vykort (snyggare än mina amatörbilder, helt klart) - jag satte mig för att äta lunch, och en flicka kom fram och ville visa vykort. Jag tog emot en bunt och tittade, och fem sekunder senare var bordet omringat. Till sist kom maten, och jag sa då att jag skulle titta vidare efter att jag ätit klart. Barnen stod fem meter bort och väntade, förutom en flicka som satte sig mittemot mig vid bordet och väntade. Henne köpte jag sedan vykort från för ett par tre dollar, till de andra barnens missnöje - tydligen hade jag lovat att köpa av alla de andra också, men tjugo vykort räckte ganska långt.

Om ni dyker gissar jag att Sihanoukville har en del att erbjuda - troligen är inte heller vatten och dykställen särskilt exploaterade än. Även om ni inte dyker är Sihanoukville ett skönt ställe att varva ner i några dagar. Stick upp till Victory Hill och försök få ett rum på MASH/The Melting Pot. Jag betalade fyra dollar för deras dubbel-dubbelrum, två dubbelsängar, egen dusch och toalett. Biljardbordet är i bra skick, och hunden Elvis personifierar ordet "ful-snygg".
Citera
2006-01-31, 06:40
  #4
Avstängd
Tack för svaren! Verkar som ni båda har haft en härlig tid där, får nog lägga till Kambodja på rutten.

Ska bli intressant att besöka/kolla upp ställena ni nämner=)

Bra länk btw
Citera
2006-04-09, 11:32
  #5
Medlem
tjompans avatar
Kambodja?

Kom nyss hem från Phuket och vill ju givetvis ut igen. Läste i AB om Kambodja, är det nån som varit där nyligen? Vart ska jag åka? Vad ska jag se förutom Angkor? Vad ska jag inte göra? osv. osv.
Thx
Citera
2006-04-09, 11:38
  #6
Medlem
Makehastes avatar
Min ena kusin var bl.a. i Kambodja när han reste runt i östra Asien i höstas, och på honom lät det mer som ett ganska obehagligt äventyr än en semester. Flockar av utsvultna barn och tiggare som drar runt i svansar efter alla turister, praktiskt taget u-landsstandard på vägar, affärer, hotell och ja, sjukvården ska vi väl inte ens tala om. Otroligt fattigt och knappast särskilt säkert heller. Om du bara vill dit för stränder eller djungeläventyr finns det garanterat säkrare platser att åka till. Ankhor Vat ska förvisso vara bildskönt, men det finns många andra theravadabuddhistiska platser och kulturarv att kika på i grannländerna, och jag tror nog att det inte är värt besväret att ge sig in i den kambodjanska djungeln för en sådan sak.

Min kusin ville inte åka tillbaka.
Citera
2006-04-10, 09:40
  #7
Medlem
mohnomishes avatar
Finns lite tips i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=294067
Citera
2006-04-10, 12:33
  #8
Medlem
mary chains avatar
"Min ena kusin var bl.a. i Kambodja när han reste runt i östra Asien i höstas, och på honom lät det mer som ett ganska obehagligt äventyr än en semester. Flockar av utsvultna barn och tiggare som drar runt i svansar efter alla turister, praktiskt taget u-landsstandard på vägar, affärer, hotell och ja, sjukvården ska vi väl inte ens tala om. Otroligt fattigt och knappast särskilt säkert heller. Om du bara vill dit för stränder eller djungeläventyr finns det garanterat säkrare platser att åka till. Ankhor Vat ska förvisso vara bildskönt, men det finns många andra theravadabuddhistiska platser och kulturarv att kika på i grannländerna, och jag tror nog att det inte är värt besväret att ge sig in i den kambodjanska djungeln för en sådan sak.

Min kusin ville inte åka tillbaka."

jag var ganska nyligen i kambodja i två veckor och kan bara säga : åk dit! ja det kan vara obehagligt, det är väldigt fattigt, det är fullt av äckliga människor som tycker att det är ok att köpa barnprostituerade.

det är också vackert, angkor wat är helt otroligt att se. det enda liknande jag sett i sydostasien som kan mäta sig med angkor är buddha park i laos.
du behöver inte ge dej in i någon kambodjansk djungel för att åka dit, det är väldigt enkelt...om du däremot VILL ge dej in i en kambodjansk djungel rekommenderar jag att du åker dit Bokor national park med en tillhörande övergiven fransk kolonialstad.

dessutom tycker jag att det är schysst att ha koll på historian i de länder man reser runt i, för att få en bild av landet = besök killing fields och fängelset S-21 och lär dej om röda khmerernas skräckvälde.

stranden har jag inte åkt till i kambodja men det verkar inte så hett...men andra kanske har en annan bild..
__________________
Citera
2006-08-13, 15:46
  #9
Banned
MunkyStiles avatar
kambodja, tips & råd tack!

Jag och min sambo ska ta oss en tur till Thailand och Kambodja i höst.
Thailand har vi varit i så det har jag lite koll på plus att det finns tonvis med
info på nätet.
Däremot är det sparsammare med info om Kambodja och jag känner att
jag har lite halvtaskig koll på vad som väntar. Jag vet att det är allmänt
nergånget och vägarna är skit och att man bör besöka Angkor Wat, men
inte mycket mer än så.
Vilka saker är viktiga att tänka på? Jag har t.ex. fått uppfattningen att
kvinnor inte bör visa för mycket hud, typ täcka knän och axlar, finns
det andra grejjer som kan vara bra att veta på förhand?

Planerna är att åka lite godståg genom landet, åka lite båt genom Tonle Sáp,
kolla in Pnomh Phen & Angkor Wat och kanske åka vidare ner till
Kampong Saom för lite soft häng vid havet.

Så, ni som varit i Kambodja, kom med tips och berätta om era erfarenheter!
Citera
2006-08-14, 00:50
  #10
Medlem
Jag tror att en Lonely Planet skulle ge dig en bra start. Deras Kambodja-bok är relativt välskriven, även om det säkert finns konkurrenter värda en titt.

Vad det gäller havet är Sihanoukville ett ganska trevligt ställe, även om stranden åtminstone delvis kan upplevas som smal. Det är dock långgrunt, och klart vatten.

Har själv inte rest utanför Siam Reap, Phnom Penh och Sihanoukville men runt dessa platser var det inte speciellt konservativt kring klädsel. Guideböcker tar upp detta.

Om du blir sugen på en Happy Pizza bör du tänka på att kvalitén på gräset varierar kraftigt, liksom 'doseringen'.

Ska du resa utanför städerna jag nämnde ovan blir det svårare att få tag på stålar (om inte omöjligt) och jag tycker själv att det är smart att alltid ha med sig en bunt dollar var man än åker i regionen.

Huvudstaden bjuder på ett antal attraktioner värda att se, däribland Tuol Sleng (fängelse under Pol Pot-tiden) och Killing Fields (inkluderat en stor glaskub fylld med uppgrävda skallar). Om det är dåligt väder eller ni inte har något att göra finns det flera videobutiker där man hyr en film och sedan tittar på den i ett privat, luftkonditionerat rum och har möjlighet att beställa pizza och dylikt (allt till mycket rimliga priser).
Citera
2006-08-14, 07:54
  #11
Banned
MunkyStiles avatar
En Lonely Planet Cambodia hade jag tänkt att införskaffa, den var bitvis ganska
behändig när vi var i Thailand (L.P. Thailand då alltså...).

Någon glad pizza intresserar mig inte särskilt då jag av erfarenhet
märkt att min kropp inte är vidare mottaglig för de trevliga effekter
THC kan åstadkomma. Däremot har jag upplevt det mesta av obehag
som någonsin kopplats samman med substansen
Om de fick för sig att stoppa MDMA i pizzan skulle jag kanske
förhålla mig annorlunda till anrättningen...

Det här med stålarna har jag redan fixat; sydde till en väldans
praktisk liten sak som är som en ultraslim magväska fast spänns
fast på innanlåret istället. Helt hemligt kan man ha alla stålar
och pass och skit innanför skjortsen. Bekväm blev den också, testade
att ha den på över natten utan få några hudbesvär eller något annat.

Om Teul Seng är "S21" så ligger den på agendan liksom "Killing Fields".
Jag är lite sugen på att testa puffror, men vet inte riktigt om jag tycker
det är värt priset:
T.ex 1$ per patron för AK47 = ett magasin, 30 patroner ggr. 1$ = 216 svenska spänn.
Känns lite väl dyrt.

Hur är Kambodja ur turistperspektiv? Tar man Thailand som exempel
så går det ju oftast att hitta bra boende till lågt pris och helt ok käk,
samt nattklubbar etc. Är det billigare eller dyrare?

Jag ska ta och kolla igenom Lonely Planet Cambodia, men det hade
varit roligt att läsa om andras erfarenheter också (vilket jag hittat en
del nu på andra forum - virtualtourist.com och talesofasia.com bl.a.).
Citera
2006-08-14, 13:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunkyStile
Om de fick för sig att stoppa MDMA i pizzan skulle jag kanske
förhålla mig annorlunda till anrättningen...
Jag har aldrig hört talas om MDMA i mat, och är nog lite skeptisk till att det skulle finnas i Kambodja. Andra droger existerar men det finns risk för utpressning/att man får betala mutor om man har otur (endast hört ryktesvägen samt läst om).
Citat:
Ursprungligen postat av MunkyStile
Om Teul Seng är "S21" så ligger den på agendan liksom "Killing Fields".
Jag är lite sugen på att testa puffror, men vet inte riktigt om jag tycker
det är värt priset:
T.ex 1$ per patron för AK47 = ett magasin, 30 patroner ggr. 1$ = 216 svenska spänn.
Känns lite väl dyrt.
Jag sköt själv aldrig i Kambodja men jag tror det är förhandlingsbart om du köper 30 st. Jag tycker annars att det räcker med färre för att få en känsla, om du inte skjuter automat. Om du har känsliga öron så ta med dig öronproppar.
Citat:
Ursprungligen postat av MunkyStile
Hur är Kambodja ur turistperspektiv? Tar man Thailand som exempel
så går det ju oftast att hitta bra boende till lågt pris och helt ok käk,
samt nattklubbar etc. Är det billigare eller dyrare?
Billigt käk är inga problem att hitta, och det är oftast betydligt billigare än i Thailand. För boendet gäller samma sak. Nattklubbar kan jag tyvärr inte säga så mycket om men jag vet att det finns hyfsat utbud i Phnom Penh och Siam Reap.
Citat:
Ursprungligen postat av MunkyStile
Jag ska ta och kolla igenom Lonely Planet Cambodia, men det hade
varit roligt att läsa om andras erfarenheter också (vilket jag hittat en
del nu på andra forum - virtualtourist.com och talesofasia.com bl.a.).
Tyvärr var jag tvungen att lämna landet i förtid och därför är mina erfarenheter begränsade till de vanliga attraktionerna. Utöver de jag nämnt finns det finns ett landminemuseum (ej det officiella) utanför Siam Reap värt ett besök. Önskar jag kunde bidra med lite smultronsträllen men tyvärr hade jag inte tid att utforska landet något vidare. Hoppas hur som helst att du får en trevlig resa.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f360438

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback