Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-03, 16:05
  #2413
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenKuk
Ja, prostitution är vanligt i alla SEA-stater, men det är väl Thailands specialitet
Seriös massage utförd av en prosituerad?
Eller hur tänker du?
Citera
2018-09-07, 11:06
  #2414
Medlem
någon som varit i sihanoukville senaste året? Är det mycket folk på det enorma hotellet som jag antar ryssarna satsade på innan deras rubel rasade?
Citera
2018-09-08, 10:01
  #2415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscopussyHunter
Hej igen kara flashback-vanner.

Jag har varit borta ett tag men det kanns roligt att vara tillbaka pa flashback.
Jag provade Kompot i ca 10 dagar. Valdigt vackert med bergen som syns fran orten. Bokor Mountain med flera "mindre" berg i anslutning, lika sa vackert nere vid floden, sarskilt pa "Khmer"-sidan av floden [den sidan man kommer fran fran Sihanouk Ville] i ovrigt tycker jag inte det hander nagonting i Kompot, jag tror inte att jag skulle trivas battre dar i langden an vad jag gjorde under de ca 10 dagarna, jag skulle behova ett arbete att ga till for att kunna bo dar. Da, skulle det vara ett battre alternativ for mig an S V av idag. Vi far se, jag har inte slappt tanken helt an, men jag ar skeptisk..

Its nothing like Sihanouk Ville in the "good old days" [2 - 4 ar sedan] och idag kan man val nastan kalla S V for 'Kinastan' med en hyres-okning om i runda slangar 250% de senaste 2 - 3 aren. Dock, det ar min hemstad i SydostAsien i allmanhet och Kambodja i synnerhet sa ja, jag ar har i S V. Jag kan ju staden utan och innan, har polare och bekanta har, 'kanner' 1/4 av manniskorna som ror sig omkring Beach Road om, mestadels kvallar och natter men aven dagtid. Vet var man far sig Long-Time for 15 dollar av 25 - 30 ariga damer, far 8 g. ganja for 10 dollar. No. 1 in Cambodia, No. 2 om det hade varit i Sverige, gillar dock Wake & Bake sa THC-halten ar perfekt for mig, blir inte trott forr an omkring kl. 20 - 22, gar i regel aven upp med solen.

Vi far val an se hur Visa-situationen kommer att se ut for oss Expats i framtiden har i Kambodja. Jag brukade lagga fram pass och 290 dollar pa valfri resebyra och fa ytterligare 1 ars Khmer-Visum inklusive Multiple Entries. Idag far jag bara forlanga 3 manader at gangen vilket blir dyrare nar man lagger ihop 3 manader X 4 kvartal = 1 ar. Ej Multiple Entries.
Om Visum-reglerna borjar narma sig Thailands t. ex. sa flyttar jag till ett U-land med enkla Visum-"regler" i Afrika eller Syd-CentralAmerika.

Mvh Babu

Tjena! Tänkte bara höra om du har fått någon koll på visum reglerna än? Funderar på att dra ner igen men vill gärna ha lite mer info om vad som faktiskt gäller (lagligt vis el khmer vis spelar ingen roll^^) otroligt tacksam för svar!

Btw, vad fan pågår i shv? Allt bara stängs ber och byggs stora hotell eller?

Mvh apan
Citera
2018-09-10, 07:36
  #2416
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Tjena! Tänkte bara höra om du har fått någon koll på visum reglerna än? Funderar på att dra ner igen men vill gärna ha lite mer info om vad som faktiskt gäller (lagligt vis el khmer vis spelar ingen roll^^) otroligt tacksam för svar!

Btw, vad fan pågår i shv? Allt bara stängs ber och byggs stora hotell eller?

Mvh apan

Som det ser ut just nu kan du komma in på 1mån EB visa för att förlänga en gång 6månader med ett EG visa. Du kan bli tvungen att ge lite extra pengar för att få EB visum i passet då det egentligen endast ska ges till personer med jobb som har ett papper från sitt företag med sig. Det är paradoxalt att man måste ha ett jobb för att kunna skaffa jobbsökar-visumet (EG). Men det är ju Kambodja.

Så 7månader i taget som det ser ut i dagsläget eller obegränsat om du har arbete i landet eller är 55+

SHV är ockuperat av kineserna. Massiva projekt överallt utan slut i sikte. Inget som rekomenderas. Priserna för bostäder har 3-4dubblats senaste året så dom flesta västerlänningarna har stuckit till Kampot/Battambang.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-09-10 kl. 07:45.
Citera
2018-09-11, 19:13
  #2417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Som det ser ut just nu kan du komma in på 1mån EB visa för att förlänga en gång 6månader med ett EG visa. Du kan bli tvungen att ge lite extra pengar för att få EB visum i passet då det egentligen endast ska ges till personer med jobb som har ett papper från sitt företag med sig. Det är paradoxalt att man måste ha ett jobb för att kunna skaffa jobbsökar-visumet (EG). Men det är ju Kambodja.

Så 7månader i taget som det ser ut i dagsläget eller obegränsat om du har arbete i landet eller är 55+

SHV är ockuperat av kineserna. Massiva projekt överallt utan slut i sikte. Inget som rekomenderas. Priserna för bostäder har 3-4dubblats senaste året så dom flesta västerlänningarna har stuckit till Kampot/Battambang.

Gissade exakt som du skrev, det är Kambodja ^^ och visste redan sist jag var där (2016) att kineserna körde på en del, men visste inte att det hade blivit så tokigt. Men va fan, kampot är chill. Battambang är ju ganska sömnigt men kanske har blivit lite fart om folk har omplacerat sig. (Har bott där). Så om jag har förståt det rätt, först EB 1månad sen EG i 6 månader för lite cash (hur mkt ungefär?) Sen border run? Eller arbets visum (gissar man kan hitta någon som löser det på pappret för 100$ typ?) Ha de bäst och tack som fan!

Sugen på att dra en bar runda när jag kommer ner? ^^ mvh
__________________
Senast redigerad av Apan2017 2018-09-11 kl. 19:34.
Citera
2018-09-13, 10:42
  #2418
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Gissade exakt som du skrev, det är Kambodja ^^ och visste redan sist jag var där (2016) att kineserna körde på en del, men visste inte att det hade blivit så tokigt. Men va fan, kampot är chill. Battambang är ju ganska sömnigt men kanske har blivit lite fart om folk har omplacerat sig. (Har bott där). Så om jag har förståt det rätt, först EB 1månad sen EG i 6 månader för lite cash (hur mkt ungefär?) Sen border run? Eller arbets visum (gissar man kan hitta någon som löser det på pappret för 100$ typ?) Ha de bäst och tack som fan!

Sugen på att dra en bar runda när jag kommer ner? ^^ mvh

35$ vid ankomst. En vän som nyligen gjorde visarun landsvägen till Vietnam från kampot gav 10$ för en fixer att ordna stämplarna och rätt visum utan att behöva göra allt själv. En annan som gjorde det själv sa att det räckte med att ge 5$ extra för att dom skulle sluta säga nej till hans ansökan om EB. Vad dom säger om man kommer med flyget vet jag inte. I värsta fall stanna på turist-visum 1+1månad och sen köra visarun. Går minibuss till gränsen tur och retur från kampot för 10$ och tar bara nån timme dit så ingen stor grej.

Förlängningen går på ca 160$ om jag minns rätt.

Går ju att lura till sig arbetsvisum med men då kan man i efterhand bli krävd på 100$ per år som du haft ett sådant visum vilket iof inte är så farligt men man vet ju inte helt vart det kan leda så själv känns det bättre att köra det säkert. Om det skulle komma nån framtida crack-down på utlänningar som bor här på felaktigt utgivna visum eller vad som helst.

Öl säger jag inte nej till
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-09-13 kl. 10:47.
Citera
2018-09-13, 16:53
  #2419
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
35$ vid ankomst. En vän som nyligen gjorde visarun landsvägen till Vietnam från kampot gav 10$ för en fixer att ordna stämplarna och rätt visum utan att behöva göra allt själv. En annan som gjorde det själv sa att det räckte med att ge 5$ extra för att dom skulle sluta säga nej till hans ansökan om EB. Vad dom säger om man kommer med flyget vet jag inte. I värsta fall stanna på turist-visum 1+1månad och sen köra visarun. Går minibuss till gränsen tur och retur från kampot för 10$ och tar bara nån timme dit så ingen stor grej.

Förlängningen går på ca 160$ om jag minns rätt.

Går ju att lura till sig arbetsvisum med men då kan man i efterhand bli krävd på 100$ per år som du haft ett sådant visum vilket iof inte är så farligt men man vet ju inte helt vart det kan leda så själv känns det bättre att köra det säkert. Om det skulle komma nån framtida crack-down på utlänningar som bor här på felaktigt utgivna visum eller vad som helst.

Öl säger jag inte nej till
Senast jag var där hade åtstramningen inte börjat men det var på gång. Då sade en en stor agentur i PP, som jag använt ofta med bra resultat: "Behövs det något intyg om arbete så löser vi det."
Men säger du att det är riskabelt så tror jag dig.
Citera
2018-09-13, 21:50
  #2420
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Senast jag var där hade åtstramningen inte börjat men det var på gång. Då sade en en stor agentur i PP, som jag använt ofta med bra resultat: "Behövs det något intyg om arbete så löser vi det."
Men säger du att det är riskabelt så tror jag dig.

Ja det kan dom hjälpa till med. Dom erbjuder dessa för en liten slant på olika resebyråer här med.

vet inte hur riskabelt det är men finns väl ändå alltid en risk med det då du skaffat det på felaktiga grunder då intyget är ett företag som intygar att du är anställd av dom i Kambodja vilket isig har fler krav som arbetstillstånd och tillhörande årliga skatter, dom som du kan krävas på retroaktivt.

knappast värre än att man får betala lite extra men det är ju inte hela världen.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-09-13 kl. 21:55.
Citera
2018-10-27, 22:32
  #2421
Medlem
JuhuSumialas avatar
Det sägs att det bara finns tre anledningar till att folk åker till Kambodja. 1 Besöka Angkor Wat. 2 Förgripa sig på barn. 3 Knarka. Jag har varit där åtminstone mer än 10 gånger. Dom två första anledningarna har jag inte befattat mig med. Det tredje skälet låter jag vara osagt.
Citera
2018-10-29, 13:09
  #2422
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Det sägs att det bara finns tre anledningar till att folk åker till Kambodja. 1 Besöka Angkor Wat. 2 Förgripa sig på barn. 3 Knarka. Jag har varit där åtminstone mer än 10 gånger. Dom två första anledningarna har jag inte befattat mig med. Det tredje skälet låter jag vara osagt.
Att åka dit för att slippa vintern i Sverige är väl en fjärde anledning. Man kommer jävligt långt på en tusenlapp. Dricka bärs och hänga på stranden utan att göra dina tre punkter funkar ju.
Citera
2018-10-30, 15:11
  #2423
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Det sägs att det bara finns tre anledningar till att folk åker till Kambodja. 1 Besöka Angkor Wat. 2 Förgripa sig på barn. 3 Knarka. Jag har varit där åtminstone mer än 10 gånger. Dom två första anledningarna har jag inte befattat mig med. Det tredje skälet låter jag vara osagt.

Så vad vill du ha sagt?

Att du är en knarkare som inte är pedofil eller har besökt angkor wat?

Grattis.
Citera
2018-11-01, 00:14
  #2424
Medlem
Planerar att åka från Thailand till Kambodja och sen till Vietnam och tillbaka genom Kambodja inom en månad. Måste jag betala 2x 30usd eller kan jag använda visumet som jag fick när jag kom in från Thailand igen när jag åker tillbaka från Vietnam?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f360438

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback