Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 17:23
  #2341
Medlem
Tja!

Drar ner med tjejen till Thailand snart, och denna gång ska vi besöka kambodja! Vi börjar i pattayaområdet och har tänkt ta till Siem Reap för att se Angkor Wat för att sedan ta oss till SKV. Vad jag förstår kan man både ta bil/buss från reap till skv som kommer gå på ca 8-9h, men har sedan sett att det ska gå att flyga mellan Siem Reap och SKV för några hundra SEK, och då tar det ca 45 min? Någon som erfarenhet av detta?

När vi väl är framme i SKV undrar jag lite vilken strand som är bäst att bo vid? Vi vill inte bo förjävla illa med massa insekter o trasiga Ac's utan lite klass får det ändå vara. vi kan väl tänka oss 500-1000SEK/natt men då ska de va bra om de ska få 1k/natten

Vi vill kunna röka lite weed på stranden/hotellet, gångavstånd gärna till stadskärnan där jag förstått att det finns lite kasionos och lite bättre restauranger, vill även ha schyssta barer på stranden.

Vi är inga backpackers, vi är inte heller där för att festa sönder!

Hjääälp!
Citera
2017-10-20, 19:02
  #2342
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gras
Tja!

Drar ner med tjejen till Thailand snart, och denna gång ska vi besöka kambodja! Vi börjar i pattayaområdet och har tänkt ta till Siem Reap för att se Angkor Wat för att sedan ta oss till SKV. Vad jag förstår kan man både ta bil/buss från reap till skv som kommer gå på ca 8-9h, men har sedan sett att det ska gå att flyga mellan Siem Reap och SKV för några hundra SEK, och då tar det ca 45 min? Någon som erfarenhet av detta?

När vi väl är framme i SKV undrar jag lite vilken strand som är bäst att bo vid? Vi vill inte bo förjävla illa med massa insekter o trasiga Ac's utan lite klass får det ändå vara. vi kan väl tänka oss 500-1000SEK/natt men då ska de va bra om de ska få 1k/natten

Vi vill kunna röka lite weed på stranden/hotellet, gångavstånd gärna till stadskärnan där jag förstått att det finns lite kasionos och lite bättre restauranger, vill även ha schyssta barer på stranden.

Vi är inga backpackers, vi är inte heller där för att festa sönder!

Hjääälp!

Skit i bussarna som sagt ta flyget från SR,kostar inte många hundralappar
har varit där några ggr ,och bo helst på ochheuteal beach då har du nära till det mesta via gångavstånd, vill ni till dom bättre beacherna ta en moppetaxi för nån dollar eller 2
Sist bodde jag på serendipity beach resort ca400-500 :- försök få ett av rummen högst upp så har ni trevlig utsikt över bukten
Citera
2017-10-20, 21:05
  #2343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Skit i bussarna som sagt ta flyget från SR,kostar inte många hundralappar
har varit där några ggr ,och bo helst på ochheuteal beach då har du nära till det mesta via gångavstånd, vill ni till dom bättre beacherna ta en moppetaxi för nån dollar eller 2
Sist bodde jag på serendipity beach resort ca400-500 :- försök få ett av rummen högst upp så har ni trevlig utsikt över bukten

Vilket jävla drömsvar! Googlade hotellet direkt och de vill ju ha 1250SEK för 3 nätter, helt acceptabelt för oss och precis den typ av standard jag hade förväntat mig! Kan mycket väl bli detta ställe! Stort tack!
Citera
2017-10-25, 05:33
  #2344
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Betalar 2.500kr/halvår för min försäkring.

Det finns försäkringsbolag i Kambodja som har expat-försäkringar, men jag vet ej vad det kostar. kan ju kika på det om du vill.

Annars får man nog räkna med att det blir lite sådana kostnader ibland för saker som inte direkt är försäkringsmaterial så att säga.

Apoteket du var till tycker jag är bra. Inget tjafs och hyfsat kunniga. Riel är väl inga problem? Vad gör du med 100/50-sedlar? Växla så har du. Fungerar ju lika bra.

Först vill jag tacka dig för all info du kommer med riktigt intressant läsning!

En fråga hur fungerar det med mediciner som man har på recept här hemma i Sverige om man bosätter sig i Sihanoukville, kan man på något sett förnya recepten direkt på apoteken eller måste man gå till en läkare
Citera
2017-10-25, 06:16
  #2345
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Först vill jag tacka dig för all info du kommer med riktigt intressant läsning!

En fråga hur fungerar det med mediciner som man har på recept här hemma i Sverige om man bosätter sig i Sihanoukville, kan man på något sett förnya recepten direkt på apoteken eller måste man gå till en läkare

Det mesta köper man direkt över disken på valfritt apotek.

Har ingen erfarenhet av utbuden på apoteken då jag endast använder typiska mediciner de gånger jag blir sjuk eller har ont. Testa att googla namnet på det du tar med cambodia, prescription, pharmacy eller liknande så är det väl inte helt otroligt att någon annan undrat samma sak.

Recept från doktor är nog viktigast om man tänker resa ut ur landet med vad man köpt.
Citera
2017-10-25, 06:37
  #2346
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det mesta köper man direkt över disken på valfritt apotek.

Har ingen erfarenhet av utbuden på apoteken då jag endast använder typiska mediciner de gånger jag blir sjuk eller har ont. Testa att googla namnet på det du tar med cambodia, prescription, pharmacy eller liknande så är det väl inte helt otroligt att någon annan undrat samma sak.

Recept från doktor är nog viktigast om man tänker resa ut ur landet med vad man köpt.

Ok jag får prova det, tack för snabbt svar!
Citera
2017-10-25, 11:50
  #2347
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
...


Har säkert tagits upp förut men vad går du/ni runt på / månad allt inräknat för som jag har förstått det bor du ihop med en kvinna.
Jag är ingen highroller utan nöjer mig med en skaplig standard och kan laga mat hälften av dagarna / månad.

Det jag vill ha som lyx utöver lite bärs är väl en hyffsad Offroadmotorcykel helst i 600cc - klassen.

Edit:Hur ser vapenlagarna ut, vad är ok att ha i sitt hem och vad är ok att ha på sig ute på stan?
__________________
Senast redigerad av MetalBear 2017-10-25 kl. 12:05.
Citera
2017-10-25, 15:30
  #2348
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Har säkert tagits upp förut men vad går du/ni runt på / månad allt inräknat för som jag har förstått det bor du ihop med en kvinna.
Jag är ingen highroller utan nöjer mig med en skaplig standard och kan laga mat hälften av dagarna / månad.

Det jag vill ha som lyx utöver lite bärs är väl en hyffsad Offroadmotorcykel helst i 600cc - klassen.

Edit:Hur ser vapenlagarna ut, vad är ok att ha i sitt hem och vad är ok att ha på sig ute på stan?

Har ingen stenkoll och mycket är ju inte nödvändigheter utan val....Men...

Hus, två våningar, stort vardagsrum kök nere, två sovrum övre plan. 250$/mån

El (egen brunn med pump så vattenräkningen hamnar på elen istället) ca 30$/mån

Visum 290$ för ett år vilket blir 24$ avrundat

Mat och dryck är inget jag håller koll på då det inte är ett område jag anser att man ska spara på. Ca 200$/mån exl nöjesdricka.

Försäkring 2.500kr/halvår eller 417kr/mån

Resten är bensin, fickpengar till henne, nöje, inköp av nya prylar, resor, lite till mamma osv men det är inget jag kan sätta ett finger på vad det kostar och verkligen inte vad vilken kategori landar på. I vilket fall som helst så blir det en del pengar.

Äter du lokal mat så finns det ställen med riktigt bra mat för ca 8kr per pertion så det är egentligen inte ens lönt att laga mat själv om man gillar den maten då vi gärna lägger in saker som kostar lite mer. En hemlagad portion pyttipanna kostar ungefär lika mycket att göra.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-10-25 kl. 15:32.
Citera
2017-10-25, 19:24
  #2349
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har ingen stenkoll och mycket är ju inte nödvändigheter utan val....Men...

Hus, två våningar, stort vardagsrum kök nere, två sovrum övre plan. 250$/mån

El (egen brunn med pump så vattenräkningen hamnar på elen istället) ca 30$/mån

Visum 290$ för ett år vilket blir 24$ avrundat

Mat och dryck är inget jag håller koll på då det inte är ett område jag anser att man ska spara på. Ca 200$/mån exl nöjesdricka.

Försäkring 2.500kr/halvår eller 417kr/mån

Resten är bensin, fickpengar till henne, nöje, inköp av nya prylar, resor, lite till mamma osv men det är inget jag kan sätta ett finger på vad det kostar och verkligen inte vad vilken kategori landar på. I vilket fall som helst så blir det en del pengar.

Äter du lokal mat så finns det ställen med riktigt bra mat för ca 8kr per pertion så det är egentligen inte ens lönt att laga mat själv om man gillar den maten då vi gärna lägger in saker som kostar lite mer. En hemlagad portion pyttipanna kostar ungefär lika mycket att göra.

Kung är du!

Vapenlagarna, har du koll på dom?
Citera
2017-10-26, 05:48
  #2350
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Kung är du!

Vapenlagarna, har du koll på dom?

Ingen aning men av småprat med folk under tiden jag varit här är att pepparspray är okej men inte stunguns eller knivar. Kan dock inte lagen.

Lagen är ju inte så jättestark här men jag skulle inte rekomendera att bära runt på vapen med avsikt att skada/döda i ett främmande land. Vill du bara ha något du kan slåss med finns det ju feta ficklampor och sånt. Gissar att du kanske vill ha en teleskopbatong?

Sen är väl frågan om det ens behövs eller om det är lite u-lands noja bara.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-10-26 kl. 05:53.
Citera
2017-10-27, 00:45
  #2351
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ingen aning men av småprat med folk under tiden jag varit här är att pepparspray är okej men inte stunguns eller knivar. Kan dock inte lagen.

Lagen är ju inte så jättestark här men jag skulle inte rekommendera att bära runt på vapen med avsikt att skada/döda i ett främmande land. Vill du bara ha något du kan slåss med finns det ju feta ficklampor och sånt. Gissar att du kanske vill ha en teleskopbatong?

Sen är väl frågan om det ens behövs eller om det är lite u-lands noja bara.

Peppar/tårgasspray är ett jäkla vapen, har själv blivit sprayad med skiten nerslagen och rånad.
Man blir helt satt ur spel när skiten sätter sig i ögon och luftvägar.

Stungun även den ett jävla vapen, här har jag endast provat och slapp få stryk men samma sak där man ramlar ihop helt försvarslös, föredrar nog ändå den framför att bli sprayad iom att man är ok på någon minut efter attacken, sprayen sitter ju i bra länge.

Vapen som man kan ha på sig ute både "här och där" kan väl vara ett knogjärn isf, tycker inte om knivar.
Expanderbatong i all ära och smidig om man ska ha den på sig men om man vill ha ett vapen hemma så är en påk bättre / basebollträ i alu eller trä mer räckvidd och man kan även stöta med det den.

Nej jag hade faktiskt en pistol i åtanke, inget som man bär omkring på om man inte är gangster men fint att ha hemma vid inbrott eller liknande.

Ja U-landsnoja är det nog allt, men när man läser vad du skriver och hur du upplever situationen så är det lika tryggt som i Sverige om inte tryggare.

Ett brand och inbrottslarm med kameror både ute och inne kommer iaf installeras på direkten om jag flyttar men det hade jag gjort även om jag flyttade till Spanien tex och har det här hemma i Sverige.

Styrketräning / Gym
Hur ser det ut med träningsmöjligheter, finns det gym eller får man hyra in sig på något av hotellens?
Utegym existerar väl iaf inte!?

Finns det några hobbyverksamheter, luftpistol/gevärsskytte, Biljardhallar eller bara ett bord på puben där hororna hänger, Fotbollskorplag, Tennis, golf, bowling, osv ..... ?

Eländiga insekter, ormar , reptiler, folkilskna vildhundar ... ?



Vad saknar du mest ifrån Sverige och vad saknar du minst, även om du ser många fördelar och trivs så måste det finnas några saker du stör dig på som är mindre bra.

Hur stor är din bekantskapskrets med vänner som du träffa fler gr i veckan, umgås du mest med den inhemska befolkningen eller expats?

Du hade köpt en ny som jag fattade Honda 125cc, vad kostade den?
Finns det utbud med mer motorstarka hojar till försäljning?


Det blev mycket frågor, förväntar mig inget svar men vore tacksam om du kunde fylla i lite när du har tid.

Har du hört något om den där killen som skrivit här i tråden han hade något "Disco....nickname och verkade knarka en hel del.
Citera
2017-10-27, 06:20
  #2352
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Nej jag hade faktiskt en pistol i åtanke, inget som man bär omkring på om man inte är gangster men fint att ha hemma vid inbrott eller liknande.

Vet inte om det är en bra ide. Skaffa en hund istället. Tanken är ju att använda den om det behövs och då får du nog inte se stranden igen på ett bra tag. Finns även gott med lägenhethus som har vakt om natten. Bosätt dig smart istället för att börja handla illegala vapen. Alla hus/lägenheter har stålgaller för fönstren.

Citat:
Ja U-landsnoja är det nog allt, men när man läser vad du skriver och hur du upplever situationen så är det lika tryggt som i Sverige om inte tryggare.

Okej så hur mycket farligare är det då? Faran i Kambodja i mina ögon ligger inte i brottsligheten så utan i den dåliga infrastrukturen, sjukvården, övriga räddningstjänsten och så kan du inte direkt räkna med polisen om du hamnar i problem på det sätt vi kan i Sverige. Som lokalbefolkningen själva säger så glömmer dom aldrig, till skillnad från oss utlänningar. Gör dig inte ovän med folk. Men det är varken Brasilien eller sydafrika vi talar om. Är man en trevlig person kommer det går bra.

Men jag kan medge att jag också var lite nojig eller i vart fall visste jag inte helt vad jag kunde förvänta mig när jag kom hit de första gångerna. Men nu har jag ju bott här i två år.

Citat:
Ett brand och inbrottslarm med kameror både ute och inne kommer iaf installeras på direkten om jag flyttar men det hade jag gjort även om jag flyttade till Spanien tex och har det här hemma i Sverige.


Det finns ofta kamera om du hyr lägenhet. Jag har inga för mitt hus men grannen har det.

Citat:
Styrketräning / Gym
Hur ser det ut med träningsmöjligheter, finns det gym eller får man hyra in sig på något av hotellens?
Utegym existerar väl iaf inte!?

Finns både och. Finns lite slitna gym man kan träna för vilket kostar 1$ eller 0,5 om man är lokalbo. Finns även fina hotell där man kan köpa årsmedlemskap och i Phnom penh samt Kampot finns det utegym men det är inte i stil med vad vi har i Sverige utan det blir ändå kroppsviktsträningar.

Citat:
Finns det några hobbyverksamheter, luftpistol/gevärsskytte, Biljardhallar eller bara ett bord på puben där hororna hänger, Fotbollskorplag, Tennis, golf, bowling, osv ..... ?

Det finns, i Phnom penh iaf. I dom andra städerna är utbudet rätt fattigt men det finns volley/fotbolls-planer utomhus.

Citat:
Eländiga insekter, ormar , reptiler, folkilskna vildhundar ... ?

Inte så farligt beroende på vart man bor. Mest myggor, små ödlor som äter myggor (välkomna i huset), och mindre spindlar. Inte så mycket gatuhundar men runt hus som har ägare. Dock inte så farliga. Bara att ignorera och gå vidare. Finns större ödlor, skorpioner osv men dom ser man inte så ofta. Bara sett en skorpion en gång utanför huset när det ösregnade och den gick upp på vägen.

Citat:
Vad saknar du mest ifrån Sverige och vad saknar du minst, även om du ser många fördelar och trivs så måste det finnas några saker du stör dig på som är mindre bra.

Saknar maten. Finns ju västerländsk mat här men aldrig samma sak som hemma. Saknar inte kylan eller att behöva arbeta så mycket för så lite sett till vad boende och så kostar. Ibland blir det lite långtråkigt att inte ha någon mer omfattande sysselsättning.

Citat:
Hur stor är din bekantskapskrets med vänner som du träffa fler gr i veckan, umgås du mest med den inhemska befolkningen eller expats?

Känner väl några handfulla personer här i Sihanoukville som är expats och vänner men det är ändå mest barvänner då inga här är intresserade av att dricka saft och grilla kött utan ses man vill dom alltid gå till nån bar. Sen runt mitt hus bor det rätt många trevliga utlänningar med men vi brukar mest bara snacka när vi sitter vi butiken utanför samtidigt. En del lokala vänner på samma sätt.

Blir väl i vart var eller varannan dag.

Citat:
Du hade köpt en ny som jag fattade Honda 125cc, vad kostade den?
Finns det utbud med mer motorstarka hojar till försäljning?

Jag köpte den ny, ja. Jag köpte en limited edition så kostade lite mer. 2.050$ gick allt på inklusive plåt och regristrering i mitt namn,

Det finns, dock kan du nog förvänta dig att bli stoppad oftare på en sådan om du inte har körkort. Du kan kika på khmer24.com eller gå med i lite facebook-grupper och kolla på utbuden.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-10-27 kl. 06:28.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f360438

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback