2024-05-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
OK, då fuskar du inte ofta, men varför är det waste att stanna hemma bara de dagar man är sjuk?

För man är sällan sjuk i bara en dag enligt min erfarenhet. Har du varit febrig en dag så är du sällan 100% dagen efter. Då kan man lika gärna kurera sig en extra dag innan man går tillbaka. Om man ändå ska vara sjuk från jobbet.
Citera
2024-05-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
För man är sällan sjuk i bara en dag enligt min erfarenhet. Har du varit febrig en dag så är du sällan 100% dagen efter. Då kan man lika gärna kurera sig en extra dag innan man går tillbaka. Om man ändå ska vara sjuk från jobbet.
OK, så du är du helt enkelt krasslig också den andra dagen. Ditt första inlägg lät som att du uppmanade de som fuskar med sin sjukdom att aldrig fuska bara en dag (karens) utan att hellre stanna hemma fler dagar.
Citera
2024-05-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har varit sjuk 3 gånger hittills i år, och i samtliga fall har det bara blivit en karrensdag ingen sjuklön.
Jag vet inte om jag är för känslig och tar ut sjukledigt när jag inte borde. Men jag känner oftast att det inte är värt att sitta hemma och må skit och låtsasjobba bara för att slippa en sjukdag.

Men det är ju så att trycker man i sig en alvedon så går det ju nästan alltid att jobba hemifrån.
Hur tänker ni kring detta?

Beror på vem man är i vanliga fall på jobbet. Är man en slacker på jobbet och ”råkar” vara sjuk lite för mycket så går varningsklockorna.
Citera
2024-05-03, 18:32
Medlem
Så många gånger som din arbetsgivare tillåter, vilket beror på värdet du utgör, eller så många gånger ditt samvete tillåter, vadän är störst.

Jag har arbetat med vänsterblivna som varit sjuka multipla heltal månader under enstaka år över ett dussin tillfällen utan kroniska problem, ofta runt kritiska datum för arbetsgivaren eller individen (helger), så ribban är hög i Sverige. Särskilt om du bränner tillgångar via R&D-avdelningar på storbankerna.
Citera
2024-05-03, 18:42
Medlem
Man är sjuk när man är sjuk, det kan aldrig hjälpas.
Citera
2024-05-03, 19:15
Medlem
genusvaetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
OK, då fuskar du inte ofta, men varför är det waste att stanna hemma bara de dagar man är sjuk?
Problemet är att politikerna införde idiotin med karensdagar. Det är ju mer eller mindre en direkt uppmaning till att förlänga sjukskrivningen ett par dagar extra för säkerhets skull.
Citera
2024-05-03, 19:22
Medlem
Kallamakaronens avatar
Man är hemma sjuk när man behöver det.
Arbetsgivare kan ha rehabsamtal och det främst med anledning av arbetsmiljön för att säkerställa det inte beror på en arbetsrelaterad sjukskrivning - i så fall krävs åtgärd.

För övrigt är man hemma när man behöver det - förkylning, ångest, dödsfall inom familjen.
Finns inga rätt eller fel.
Citera
2024-05-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genusvaetare
Problemet är att politikerna införde idiotin med karensdagar. Det är ju mer eller mindre en direkt uppmaning till att förlänga sjukskrivningen ett par dagar extra för säkerhets skull.
Men snälla människa, kan du ens förklara varför en karensdag är en uppmaning att stanna hemma längre?? För mig betyder en karensdag att jag med gott samvete kan ta en sjukdag, eftersom min arbetsgivare inte drabbas. Hade det inte funnit karensdagar, så hade jag troligen arbetat fler dagar.
Citera
2024-05-03, 20:04
Medlem
Glits avatar
Jag var nästan aldrig sjuk, lite ont i huvudet eller dålig i magen men jobbade ändå. Sedan vips så var jag tvungen att sjukskriva mig ett år. Saker kan hända, så för att svara på frågan så sålänge man är sjuk är det okej att vara hemma och detta varierar från person till person.

Tänk på detta nästa gång ni dömer någon arbetskollega för att ni tror att de bara är lata, man brukar inte prata om sina allvarliga hälsoproblem det är en diskussion mellan dig och chefen.
Senast redigerad av Glit 2024-05-03 kl. 20:07.
Citera
2024-05-03, 20:45
Medlem
På mitt gamla jobb fick man HR-samtal vid mer än sex sjukanmälningar på ett år. Och förstadagsintyg. Min nuvarande vet jag inte.
Citera
2024-05-03, 20:46
0 såklart. Är man sjuk mer än 1 gång per 10 år så har man problem med immunförsvaret och med största sannolikhet vitaminbrist.

Ät mer kött, mindre skit och ta 5 000 IU D3 vitamin (12,5 ggr rekommenderat intag) om dagen så kan jag nästan garantera att du inte kommer bli sjuk på flera år.

Har ätit ca 1 kg rött kött om dagen + lite ägg och lever ibland samt tagit minst 5 000IE D3 vitamin om dagen i typ 10 år och inte varit sjuk sedan dess. Covid positiv 2 ggr, noll symptom.
Citera
2024-05-03, 21:05
Medlem
Folk sjukar sig för lätt idag
Lite feber och förkylning finnes det Alvedon mot.
Har 2 sjukdagar på typ 30 år
Tycker man borde sänka sjukersättning till 50%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in