Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Som rubriken lyder, är det i regel förseningar eller händer det att allt flyter på smidigt? Någon som lyckats åka nattåg där allt funkar?
Det har nämligen redan börjat med strul genom att jag fick info flera veckor sen om att en del av sträckan kommer ersättas med buss pga urspårning. Hinner de inte fixa detta på flera veckor??
Andra tips kring att åka nattåg (egen sovkupé) för att göra resan så smidig som möjligt tas tacksamt emot.
Tågnumren 92 och 94 (93 och 95 motsatt riktning), de går ju över de längsta sträckorna i Sverige, mycket som kan hända.. Idag är det ju åter igen SJ som kör, men det är samma lok och vagnar som när norska VY körde. Det är trafikverket som äger de gamla relikerna och hyrs av operatören. Ja, reliker, de nyaste vagnarna i våra nattåg är tillverkade på 80-talet, veteranfordon. Än värre med restaurangvagnen (modell littera R12), de är från 60-talet! På ett sätt mycket imponerande att de rullar än 27/7/365 i fjärrtrafik, men samtidigt skandal på nationell skäms-nivå.
SJ som kör idag har mer egna fordons resurser att sätta in (svarta lok å vagnar) än vad VY hade som bara hade de gråblåa hyrda.
Jag har åkt väldigt mycket nattåg genom vårt långa land, i stort sett några gånger per år i hela mitt liv och jag är född på 60-talet. Såklart jag har varit med om strul, men i ärlighetens namn så brukar det oftast fungera bra. Dessa gamla vagnar å lok är trots allt mycket robusta och driftsäkra. Jag tvivlar faktiskt på att de lyckas köpa nya som är lika driftsäkra, särskilt i snöbus långt i norr, när nu det ska ske.. Att komma inom tio minuter av utsatt tid, är trots allt rätt bra över så långa sträckor.
Sen ska man ha klart för sig, att om ett tåg blir så försenat att det inte finns en chans att det tåget kan köra ikapp, då får det tåget stå tillbaks för att inte drabba andra tåg och blir då ofta än mer sent.
Dessutom, mellan Umeå och Boden är det bara enkelspår där persontågen ska trängas med alla industritåg, stålpendeln (SSAB) timmertåg, godståg å norrmännens containertåg. När nåt händer på den sträckan blir det tvärstopp. Samma med malmbanan, den är dock i bättre skick men mycket mer belastad pga malmtågen från LKAB och Boliden.
Jag brukar boka liggvagn (6 bäddar), har man tur med få medresenärer kan man bre ut sig. Men man kan också ha tur med resesällskapet. Såå mycket intressant folk jag mött, intressanta samtal med okänt folk från när o fjärran.