Citat:
Ursprungligen postat av
Ultragainus
Idealismen gällande nationalstaten tar först fart i början på 1800 talet från det att den religiösa grunden av feodalsamhället och monarkin börjar kollapsa på 1600-talet när som upplysningens idéer börjar växa fram. De allra flesta nationalstater grundas efter andra världskrigets slut efterhand som kolonialismen retirerar. Mänsklighetens civilisationer och dess "fortlevnad" klarade sig alltså ungefär i 6000 år innan nationalismen dök upp. I förhållande till hela mänsklighetens historia är det bara en liten blipp i periferin. Därav blir det lite märkligt när du påstår att jag skulle vara en "ohistorisk xenoman(?)" när du sen kommer med påståenden om att nationalism skulle vara är av någon typ av existentiell nödvändighet. Det är nationalismen som idé som är existentiellt hotad, precis på samma sätt som feodalismen och monarkin blev hotad.
1800-talet, guldåldern för Europeisk civilisation.
Jag menar inte nationalism som politisk rörelse, jag menar den biologiska driften till samhörighetn som växer naturligt fram hos allmogen och går som en varm kniv genom smör i alla samhällen av alla storlekar hos alla folkslag.
Vill ni byta ut den bör ni komma med ett bra alternativ först istället för att rasera människans inneboende hierarkiska separationstänk och erbjuda något bättre än hur ni lovordar dagens perverterade invasion av barbarer som på pricken liknar hur alla högstående civilisationer gått under i historien. Visa mig eran förbannade mångfald och hur människor och kulturer möts i afrika asien och sydamerika och blandas till den nya sortens liberalkreol ni förespråkar.